موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

اسید آلفا لیپوئیک چیست

اسید آلفا لیپوئیک چیست



در این مقاله با عناوین زیر آشنا می شوید:

-اسید آلفالیپوئیک چیست
-عملکرد اسید آلفالیپوئیک
-موارد مصرف
-عوارض جانبی و تداخل دارویی
مراقبتهای ویژه
-دوز مصرفی
 

اسید آلفالیپوئیک چیست؟

اسید آلفا لیپوئیک، یکی از مواد شیمیاییِ شبیه به ویتامین است که عملکرد آنتی اکسیدانی دارد؛به این معنا که رادیکال‌های سمی ایجاد شده در بدن را از بین می‌برد. این ماده به صورت طبیعی در مخمر، اسفناج ، کلم بروکلی و سیب زمینی وجود دارد و همچنین بعنوان یک ماده دارویی در آزمایشگاه نیز تولید می‌شود.
اسید آلفا لیپوئیک ، برای دیابت و خصوصاً مشکلات عصبی ناشی از آن مانند سوزش ، درد و بی‌حسی در پاها و بازوها، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کشور آلمان، استفاده از دوزهای بالای اسید آلفا لیپوئیک ، برای درمان این علائم تائید شده است. با توجه به توانایی آنتی اکسیدان ها جهت جلوگیری از اکسیداسیون و پراکسیداسیون، این مواد مهم که در اکثر مواد غذایی یافت می‌شوند، مزایای سلامتی فراوانی را ارائه می‌دهند. آنتی‌اکسیدان‌ها از آسیب‌های سلولی و بیماری‌های تحلیل عصبی محافظت می‌کنند، چین و چروک‌ها را کم می‌کنند و میزان بروز آفتاب سوختگی را کاهش می دهند.
از مکمل اسید آلفا لیپوئیک  ، در درمان اختلالاتی مانند از دست دادن حافظه ، سندرم خستگی مزمن، جوانسازی پوست و جلوگیری از پیری زودرس وعوارض آفتاب سوختگی، ایدز ، سرطان ,بیماریMS، بیماری‌های کبدی ، بیماری‌های قلب و عروق، بیماری لایم و غیره استفاده می‌شود.
اسید آلفا لیپوئیک همچنین برای درمان اختلالات مربوط به چشم ، مانند آسیب شبکیه چشم ، آب مروارید ، آب سیاه و عوارض چشمی بیماری ویلسون  نیز استفاده می‌شود.


 
 
 
 
 
 
 
 

 

عملکرد اسید آلفالیپوئیک

اسید آلفا لیپوئیک ، به جلوگیری از ایجاد آسیب‌های سلولی در بدن کمک می‌کند و موجب حفظ سطح ویتامین‌هایی مانند ویتامین E و C می‌شود. همچنین شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند اسید آلفا لیپوئیک ، می‌تواند موجب بهبود عملکرد انتقال پیام‌ها توسط سلول‌های عصبی افراد دیابتی شود.
اسید آلفا لیپوئیک ، در بدن، برای شکستن کربوهیدرات‌ها و ایجاد انرژی برای سایر ارگان‌های بدن مفید می‌باشد. به نظر می‌رسد که اسید آلفا لیپوئیک می‌تواند بعنوان ماده آنتی اکسیدان عمل کند و در شرایط ایجاد آسیب، موجب محافظت از مغز شود. اثرات آنتی اکسیدانی این ماده می‌تواند در درمان برخی از بیماری‌های کبدی سودمند باشد.
 

موارد مصرف اسید آلفالیپوئیک

جلوگیری از پیری زودرس و کاهش چین و چروک پوست

بهبود زخم ها و کاهش عوارض ناشی از آفتاب سوختگی

کاهش بی خوابی
کاهش درد مفاصل

کاهش وزن
موثر در بیماری آلزایمر

کاهش درد های عصبی
تنظیم قند خون در بیماران دیابتی
کاهش مشکلات پس از جراحی بای پس قلب

نقش آلفا لیپوئیک اسید درجراحی پیوند بای پس عروق کرونر

 تحقیقات نشان می‌دهند که دریافت مکمل‌های حاوی اسید آلفا لیپوئیک ، CoQ10، منیزیم، اسیدهای چرب امگا 3 و سلنیوم از 2 ماه قبل تا 1 ماه بعد از جراحی، می‌تواند موجب کاهش مشکلات پس از جراحی بای پس شود.

دیابت

دریافت اسید آلفا لیپوئیک تا یک ماه به صورت داخل وریدی، می‌تواند موجب بهبود سطح قند خون در افراد دیابتی شود. البته برخی از شواهد هم از بی‌تأثیر بودن این ماده در سطح قند خون حکایت می‌کنند.

پری دیابت

برخی محققان نشان داده‌اند که دریافت 600 میلی گرم از اسید آلفا لیپوئیک ، به صورت داخل وریدی یک‌بار در روز و به مدت 2 هفته می‌تواند موجب کاهش قند خون پس از صرف غذا شود.

کاهش دردهای عصبی دیابتی

 دریافت اسید آلفا لیپوئیک ، به مدت 1 ماه، می‌تواند علائمی مانند سوزش، درد و بی‌حسی در پاها و بازوها را در افراد مبتلا به دیابت کاهش دهد. ممکن است 3 تا 5 هفته طول بکشد تا این علائم بهبود یابند.

آلفا لیپوئیک اسید وبیماری پوستی وتیلیگو

 استفاده روزانه از محصولات حاوی اسید آلفا لیپوئیک ، ویتامین‌های E و C و اسیدهای چرب اشباع‌نشده همراه با نوردرمانی به مدت 8 ماه، می‌تواند موجب بهبود تغییر رنگ پوست در افراد مبتلا به ویتیلیگو شود.

کاهش وزن

محققان نشان داده‌اند که دریافت روزانه 1800 میلی گرم از اسید آلفا لیپوئیک، برای مدت 20 هفته می‌تواند در افراد دارای اضافه وزن ، باعث کاهش وزن شود.

درمان زخم‌ها

برخی محققان نشان داده‌اند که دریافت 300 میلی گرم از محصولات دارای اسید آلفا لیپوئیک، یک‌بار قبل و یک‌بار بعد از اکسیژن درمانی برای مدت 14-30 روز، می‌تواند موجب بهبود زخم‌ها شود.

عوارض جانبی آلفا لیپوئیک اسید
برای بیشتر بزرگسالان وقتی آلفا لیپوئیک اسید ، به صورت خوراکی، وریدی یا بر روی پوست بکار برده می‌شود، عارضه‌ای ندارد. افرادی که این ماده را به شکل خوراکی مصرف می‌کنند، ممکن است جوش بزنند. افرادی که در معرض خطر کمبود تیامین هستند، باید یک مکمل تیامین دریافت نمایند و افراد دیابتی نیز باید مراقب سطح قند خون خود باشند زیرا اسید آلفا لیپوئیک ممکن است باعث کاهش قند خونشان شود.
مراقبت‌های ویژه و هشدارها

مصرف در بارداری و شیردهی

درباره استفاده از اسید آلفا لیپوئیک در دوران بارداری و شیردهی ، اطلاعات کمی در دسترس هست؛ اما همواره جانب احتیاط را رعایت کنید و در این دوران، از مصرف این ماده اجتناب کنید.

افراد دیابتی

اسید آلفا لیپوئیک ، می‌تواند موجب کاهش سطح قند خون شود؛ بنابراین داروهای کنترل قند خون شما باید توسط پزشکتان تنظیم شوند.

استفاده بیش‌ازحد از الکل / کمبود تیامین

الکل می‌تواند موجب کمبود ویتامین تیامین (ویتامین B1) در بدن شود. دریافت اسید آلفا لیپوئیک ، در زمانی که کمبود تیامین وجود دارد، ممکن است موجب ایجاد مشکلاتی جدی برای سلامتی شود. اگر هم‌زمان با مصرف الکل، مکمل اسید آلفا لیپوئیک نیز استفاده می‌کنید، باید حتماً از مکمل‌ تیامین استفاده کنید.

بیماری تیروئید

دریافت اسید آلفا لیپوئیک ، ممکن است با درمان پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید تداخل داشته باشند.

 تداخلات دارویی اسید آلفا لیپوئیک
داروهایی که برای درمان سرطان استفاده می‌شوند (داروهای شیمی‌درمانی ) با اسید آلفا لیپوئیک تداخل می‌کنند؛ زیرا اسید آلفا لیپوئیک ، یک آنتی اکسیدان است. نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد که ممکن است آنتی اکسیدانها ، موجب کاهش اثربخشی برخی از درمان‌های ضد سرطان شوند؛ اما هنوز به طور قطعی ثابت نشده است.

دوز مصرف خوراکی اسید آلفا لیپوئیک

برای درمان دیابت نوع 2 و بهبود علائمی مانند سوزش، درد و بی‌حسی در پاها و بازوها 600 یا 1200 میلی‌گرم در روز مصرف شود.( با تجویز پزشک )


1396/08/16

نظرات کاربران