موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

8 علامت شروع آلزایمر

طبق تحقیقات انجام شده هر سال 5 تا 10 درصد جمعیت بالای 60 سال کشور به بیماری آلزایمر مبتلا میشوند. آلزایمر در حال حاضر درمان قطعی ندارد اما تشخیص سریعتر آلزایمر، به بیمار و پزشکان کمک می کند تا با دارودرمانی و نیز بهره گیری از روش های غیر دارویی بتوانند روند پیشرفت آلزایمر را کندتر کنند. آلزایمر تنها یک علامت ندارد. بلکه مجموعه ای از علایم نشان می دهند که فرد ممکن است به بیماری آلزایمر مبتلا شده باشد. در ادامه این مقاله به برخی از مهم ترین نشانه های ابتلا به آلزایمر می پردازیم. 

1. ضعیف تر شدن حافظه 

یکی از مهم ترین نشانه های ابتلا به آلزایمر، ضعیف شدن حافظه است. در این بیماری ابتدا حافظه کوتاه مدت دچار مشکل شده و یکی از شایع ترین نشانه های آن هم فراموش کردن اطلاعاتی است که شخص جدیداً یاد گرفته است. از یاد بردن تاریخ ها، اتفاقات مهم و چندین بار پرسیدن مسائل واضح از اطرافیان، از دیگر نشانه های این موضوع است. همچنین نیاز به افزایش یادآورها مثل یادداشت یا هشدارهای وسایل الکترونیکی. برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز به ویژه در بیماران مبتلا در آلزایمر، اثرات قرص نوپتوگر نوپپت هوگر دارو را مطالعه کنید.

2. عدم توانایی برای برنامه ریزی

 در بعضی افراد شروع آلزایمر با کاهش توانایی در برنامه ریزی و اتمام کارها همراه است . در مسائل مختلف شروع به انجام کاری می کنند اماً بعدا نمی توانند آن را تمام کنند و حتی به یاد نمی آورند چرا این کار را شروع کرده اند مثلا برای پرداخت قسط به بانک می روند اما در بانک به یاد نمی آورند که چرا این جا آمده اند . همچنین در رانندگی، مسیرهای همیشگی را نمی توانند به اتمام برسانند و رسیدن به مقصد برایشان سخت می شود و یا قواعد بازی (مثل تخته نرد و شطرنج ) که قبلاً انجام میداده اند را به یاد نمی آورند .

3. گم کردن زمان و مکان 

گاهی اوقات در شروع علایم آلزایمر، افراد روز های هفته، فصل و تاریخ را به یاد نمی آورند و به خاطر نمی آورند در کجا هستند و یا چطور آنجا آمده اند .

4. مشکل در درک تصاویر و رنگ

 افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است در تشخیص رنگ ها ، حدس زدن مسافت ، درک تصاویر و خواندن یک متن مشکل پیدا کنند . 



 5. اختلال در صحبت کردن

یکی از علایم آلزایمر این است که افراد مبتلا به آلزایمر در موقع صحبت کردن، برای ادامه گفت و گو به دنبال کلمات می گردند و در نهایت نمی دانند چگونه باید صحبت خود را تمام کنند و حرف های قبلی را تکرار می کنند . 

 6. پیدا نکردن وسائل شخصی

یکی دیگر از علایم آلزایمر این است که افراد آلزایمری ممکن است وسائلی را که قبلاً در جایی گذاشته اند نتوانند پیدا کنند و یا آنها را در جاهای غیر عادی بگذارند مثلاً وسایل آشپزخانه را در اتاق خواب بگذارند یا بالعکس و معمولاً چون قادر به پیدا کردن بعضی چیزها نیستند، اطرافیان را به برداشتن آنها متهم می کنند . 

شما عزیزان می‌توانید جهت خرید مکمل سالمندان از وب سایت داروخانه تهران به بخش انواع مکمل مراجعه کنید.

 

 7. ضعف در قضاوت 

افراد مبتلا به آلزایمر در روابط خانوادگی خود نمی توانند قضاوت و تصمیم گیری درست کنند و درک خود را از مسائل روزمره از دست می دهند. مثلاً موقع خرید نمیدانند چه مقدار پول باید به فروشنده بدهند . 

8. تغییر خلق و خو و دور شدن از روابط اجتماعی 

شروع علایم آلزایمر ممکن است با تغییر روحیه و یا خلق و خوی فرد همراه باشد و ممکن است افراد مبتلا به تدریج دچار سردرگمی ، افسردگی ، پرخاشگری ، بی خوابی (شایع) ، اضطراب و زود رنجی شوند . به همین دلیل از فعالیت هایی که قبلا انجام میدادند دوری میکنند مثل : پروژه های کاری ، فعالیت های اجتماعی ، علایق و سرگرمی های قبلی که به آن می پرداختند و حضور در جمع های خانوادگی .

علایم مربوط به مسن تر شدن افراد

علایم آلزایمر

هرازگاهی گرفتن تصمیم نادرست

ضعف در تصمیم گیری و قضاوت

فراموشی مثلا یک پرداخت ماهانه

ناتوانی کامل در مدیریت مالی  

به یاد بردن تاریخ و به خاطر آوردن مجدد آن

گم کردن روز یا تاریخ یا فصل

از یاد بردن گهگاهی یک کلمه هنگام گفت و گو

مشکل داشتن در گفت و گو با دیگران

فراموش کردن نامها یا قرار ملاقات ها، اما به یاد آوردن آنها پس از مدتی

فراموش کردن کلی نام ها

گم کردن گاه و بی گاه وسایل

گم کردن وسایل

1403/01/27