موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

تاثیر آلفا لیپوئیک اسید در جوانسازی پوست

آلفالیپوئیک اسید چیست؟

آلفالیپوئیک اسید با فرمول شیمیایی C8H14O2S2 یک ترکیب شیمیایی  است. که  شکل ظاهری این ترکیب، بلورهای سوزنی زرد دارد. این ماده برای متابولیسم هوازی ضروری است . همچنین یک مکمل غذایی آنتی اکسیدان قوی و فعال می باشد. 
به این معنا که رادیکال‌های سمی ایجاد شده در بدن را از بین می‌برد. این ماده به صورت طبیعی در گوجه فرنگی، سبزیجات برگ پهن، و سبز مانند اسفناج، کرم بروکلی، نخود فرنگی، پرتقال، لیمو ترش، گریپ فروت که سرشار از ویتامین C و فلاوونوئیدها هستند و در گوشت، جگر، دل، قلوه و مخمر وجود دارد و همچنین بعنوان یک ماده دارویی در آزمایشگاه نیز تولید می‌شود.


آلفا ليپوئيك اسيد  یک آنتی اکسیدان فعال

اسید آلفالیپوئیک یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی و فعال بوده و با رادیکال‌های آزاد که برای بدن بسیار مضر می‌باشند، مبارزه می‌کند. بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌ها محلول در آب می‌باشند، بدین معنی که فقط در آب فعال هستند و برخی از آن‌ها محلول در چربی می‌باشند و فقط در بافت‌های چربی فعالیت می‌کنند، اما لیپوئیک اسید، محلول در هر دو محیط (آب و چربی) می‌باشد، لذا در تمام بافت‌ها و قسمت‌های بدن وجود داشته و قادر به فعالیت می‌باشد.  شواهد حاکی از آن است که این اسید همچنین می‌تواند سایر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بدن را که توسط رادیکال‌های آزاد از کار افتاده‌اند، احیا کرده تا آن‌ها مجدداً فعال شوند و موجب تقويت اثر ساير آنتی اكسيدان‌ها مانند ویتامینهای C و E مي‌شود. این آنتی اکسیدان اثر قابل توجهی در مقابله با پیری پوست و پیشگیری از ایجاد چین و چروک  و جوانسازی پوست صورت دارد و پیری پوست ناشی از تابش نور آفتاب را به تأخیر می اندازد و نیز فرایند ترمیم پوست آسیب‌ دیده را سرعت می بخشد. آلفا لیپوئیک اسید متابولیسم چربی و گلوکز را افزایش می دهد و باعث کاهش اشتها، تسریع بهبود آسیبهای بافتی و بهبود عملکرد سیستم عصبی می شود این ماده به تنظيم قند خون و کاهش چربی بد خون کمک میکند.
فعالیت این آنتی‌اکسیدان در بدن به پاک‌سازی و سم‌زدایی از بدن کمک کرده و آن را سرعت می‌بخشد، از طرفی از سلول‌ها محافظت نموده و از تخریب بافت‌ها و اندام‌های بدن جلوگیری می‌کند. همچنین بدن را در برابر میکروب و آلودگی محافظت می‌نماید و در صورت ورود میکروب‌ها به بدن، با آن‌ها مبارزه می‌کند.
کارشناسان معتقدند این اسید  می‌تواند از تجمع بیش از اندازه فلزات در بدن مانند آهن و مس جلوگیری کرده و سبب خروج آن‌ها از بدن شود و در نتیجه در کاهش مواد سرطان‌زا از بدن موثر می‌باشد. متاسفانه با افزایش سن از میزان آلفا لیپوئیک اسید در بدن کاسته میشود در نتیجه برای جبران آن علاوه بر مصرف بیشتر غذاهایی که حاوی این آنتی اکسیدان هستند، باید از مکمل آلفا لیپوئیک اسید و کرمهای حاوی لیپوئیک اسید(LA)  استفاده نمود.

نقش آلفا لیپوئیک اسید در جوانسازی پوست

لیپوئیک اسید به مرمت و احیاء سلول های پوست کمک می کند و به پوست ظاهری جوان تر و سفت ترمی دهد و در واقع یک ضد چروک و لیفتینگ به حساب می آید. این اسید پف دور چشم ها و به طور کلی صورت را کاهش می دهد، رنگ پوست را یکدست می کند و منافذ آن را کوچک می کند. این عنصر باعث درخشش پوست صورت تان می شود.
اسيدآلفا ليپوئيك توانایی کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد را دارد همانطور که می دانید استرس اکسیداتیو موجب پیری زودرس پوست میشود . همچنین به دلیل اثرآنتی اکسیدانی قوی، نقش بسزایی در جوانسازی پوست و کلاژن سازی دارد و موجب تقويت اثر ساير آنتی اكسيدان‌ها مانند ویتامینهای C و E مي‌شود. این آنتی اکسیدان اثر قابل توجهی در مقابله با پیری پوست و پیشگیری از ایجاد چین و چروک  و جوانسازی پوست صورت دارد و پیری پوست ناشی از تابش نور آفتاب را به تأخیر می اندازد و نیز فرایند ترمیم پوست آسیب‌ دیده را سرعت می بخشد. آلفا لیپوئیک اسید چه به صورت مکمل آلفا لیپوئیک و چه بصورت کرمهای موضعی، التهاب و آکنه ناشی از آفتاب سوختگی را کاهش می دهد و ترمیم زخم ها را تسریع می کند و با افزایش الاستیسیته پوست، نقش بسزایی در کاهش چین و جروک صورت ایفا میکند.​


دیگر موارد مصرف اسید آلفالیپوئیک

- جلوگیری از پیری زودرس و کاهش چین و چروک پوست
- بهبود زخم ها و کاهش عوارض ناشی از آفتاب سوختگی
-کاهش بی خوابی
-کاهش درد مفاصل
-کاهش وزن
-موثر در بیماری آلزایمر
-کاهش درد های عصبی
-تنظیم قند خون در بیماران دیابتی
-کاهش مشکلات پس از جراحی بای پس قلب

اسید آلفا لیپوئیک ، برای دیابت و خصوصاً مشکلات عصبی ناشی از آن مانند سوزش ، درد و بی‌حسی در پاها و بازوها، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کشور آلمان، استفاده از دوزهای بالای اسید آلفا لیپوئیک ، برای درمان این علائم تائید شده است. با توجه به توانایی آنتی اکسیدان ها جهت جلوگیری از اکسیداسیون و پراکسیداسیون، این مواد مهم که در اکثر مواد غذایی یافت می‌شوند، مزایای سلامتی فراوانی را ارائه می‌دهند. آنتی‌اکسیدان‌ها از آسیب‌های سلولی و بیماری‌های تحلیل عصبی محافظت می‌کنند، چین و چروک‌ها را کم می‌کنند و میزان بروز آفتاب سوختگی را کاهش می دهند.
از مکمل اسید آلفا لیپوئیک  ، در درمان اختلالاتی مانند از دست دادن حافظه، آلزایمر ، سندرم خستگی مزمن، جوانسازی پوست و جلوگیری از پیری زودرس وعوارض آفتاب سوختگی، ایدز ، سرطان , بیماریMS، بیماری‌های کبدی ، بیماری‌های قلب و عروق، بیماری لایم و غیره استفاده می‌شود.
اسید آلفا لیپوئیک همچنین برای درمان اختلالات مربوط به چشم ، مانند آسیب شبکیه چشم ، آب مروارید ، آب سیاه و عوارض چشمی بیماری ویلسون  نیز استفاده می‌شود. 1397/08/05
  •