موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

فشار خون بالا و درمان آن

فشار خون بالا و درمان آن


در این مقاله با عناوین زیر آشنا می شوید:
فشار خون چیست؟
فشارخون سیستولیک و دیاستولیک
مهمترین عوامل ایجاد فشار خون بالا
علایم فشار خون بالا
درمان فشار خون بالا

فشار خون چیست؟


فشار خون، فشاری است که خون به ديواره رگها وارد ميکند. با هر ضربان قلب، خون به داخل عروق پمپاژ ميشود.فشار خون طبيعی 120 ميليمتر جيوه بر روی 80 ميليمتر جيوه است (12/8)
فشار خون را قاتل خاموش نيزمی نامند، چرا که در اکثر موارد ممکن است فرد به آن مبتلا باشد ولی هيچ علامتی نداشته باشد.بنا براين توصيه می شود که حداقل سالی يک بار فشار خون خود را کنترل کنيد.
فشار خون بالا مهمترين عامل عوارض قلبی –عروقی مانند سکته های قلبی و مغزی است;همچنين فشار خون بالا خطر ابتلا به بيماريهای مزمن کبدی را نيز افزايش مي دهد.
يکی از نشانه های اطمينان از سلامت بيماران کنترل فشار خون است. متاسفانه امروزه ابتلا به فشار خون بالا ,بدليل شيوه غلط زندگی در سراسر جهان در حال افزايش است.

فشار خون سيستوليک و فشار خون دياستوليک چيست؟


فشار خون سيستوليک يا سيستولی- فشارخون حداکثر درون سرخرگ ها هنگام انقباض قلب را فشار خون سيستوليک می گويند که مقدار طبيعی آن در انسان 120 ميليمتر جيوه است.
فشار خون دياستوليک يا دياستولی-فشار خون در هنگام انبساط قلب را که حداقل ميزان فشار خون است را فشار خون دياستوليک می گويندکه مقدار طبيعی آن 80 ميليمتر جيوه است.



مهمترين عوامل ايجاد فشار خون بالا:


1-    افزايش سن-افراد 40-60 سال حدود 40 درصد و افراد بالای 60 سال حدود 71 درصد مبتلا به فشار خون هستند.
2-    ژنتيک –بويژه از طرف اقوام پدری
3-    نمک يا سديم کلرايد-سديم در بدن باعث افزايش فشار خون میشود.
4-    مصرف سيگار و دخانيات
5-    مصرف الکل
6-    استرس و فشار روانی
7-    عدم فعاليت فيزيکی
8-    ديابت
9-    چاقی و افزايش وزن
10-    بيماری مزمن کليوی
11-    عوارض جانبی مصرف برخی از داروها

علائم فشار خون بالا

  در اکثر موارد ممکن است فرد هيچ علامتی نداشته باشد ولی علائم کلی افزايش فشار خون شامل:
-سر درد خفيف تا شديد
-سر گيجه ناگهانی و احساس گيجی
-مشکلات بينايی و تنفسی و در مراحل شديد خونريزی از بينی

درمان فشار خون بالا

1-تغيير رژيم غذايی-تغذيه‌ی سالم يکی از مؤثرترين راه‌ها برای کاهش فشار خون است. توصيه ميشود غذاهایی که حاوی مقادير کمتری نمک و سديم هستند و پتاسيم بيشتری دارند مصرف شوندهمچنين از غلات سبوس دار و ميوه هايی مانند سيب ,موز و پرتقال و سبزيجاتی مانند کلم بروکلی,هويج و ماهی سالمون ويا مکمل های غذايی امگا3 استفاده شود.
 عدم استعمال الکل و دخانيات در پيشگيری از ابتلا به فشار خون بسيار حائز اهميت است.



2- ورزش و داشتن تحرک فيزيکی 
یکی ديگر از تغييرات مهم سبک زندگی برای مديريت فشار خون بالا، تحرک و ورزش است. انجام ورزش‌های هوازی (ايروبيک) چند بار در هفته برای داشتن قلبی سالم، بسيار مفيد است چون باعث بهبود جريان خون ميشود.
با تغذيه‌ی سالم و ورزش منظم، می توان به کاهش وزن نيز کمک کرد. مديريت وزن باعث کاهش کلسترول و فشار خون ميشود و در نتيجه خطراتی که ممکن است در صورت اضافه وزن رخ دهد نيز کاهش پيدا می کنند.
پياده روی و ورزش حداقل روزی 30 دقيقه دردرمان فشار خون بالا و پيشگيری از آن بسيار موثر است. يکی ديگر از راه‌های پايين آوردن فشار خون، جلوگيری و از بين بردن استرس است. استرس باعث افزايش فشار خون ميشود. برای اين کار می توانيد روش‌های مختلفی در پايين آوردن استرس مانند ورزش، متمرکز کردن ذهن (مديتيشن) و موسيقی را امتحان کنيد.

3- دارو درمانی – نوع داروهای کاهش فشار خون و دوز مصرفی آن حتما بايد توسط پزشک تجويز و کنترل شود.
1396/10/02
  •