موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

اثرداروی آلفا ليپوئيك اسيد در درمان بیماری MS

اثرداروی آلفا ليپوئيك اسيد در درمان بیماری MS

اثر آلفا ليپوئيك اسيد در درمان بیماری MS 

در یک مطالعه دوزهای مختلفی از مکمل آلفا لیپوئیک  اسید خوراکی طی دو هفته به ۳۷ بیمار مبتلا به ام اس داده شد. این بیماران به‌خوبی به درمان پاسخ دادند و سطح لنفوسیت‌های T که به مغز و نخاع آن‌ها مهاجرت می‌کنند در این بیماران کاهش یافته بود.
در بیماران MS آسیب به غلاف میلین که اطراف سلول‌های عصبی یا نورون‌ها را می‌پوشاند، باعث اختلال در انتقال پیام‌های عصبی می‌شود. به نظر می‌رسد این آسیب به وسیله سلول‌های سیستم ایمنی مانند لنفوسیت‌های T رخ می‌دهد که به اشتباه به میلین حمله می‌کنند.
در مدل‌های حیوانی MS آلفا لیپوئیک اسید باعث کاهش التهاب و جلوگیری از تجزیه نورون‌ها و طناب نخاعی شد.مکمل آلفا لیپوئیک اسید یک آنتی اکسیدان است که در حال حاضر برای درمان بیماری‌های مختلفی چون دیابت ، HIV و غیره مصرف می‌شود. اخیراً در مطالعه‌ای نشان داده شد که این ماده می‌تواند باعث حفاظت نورون‌ها در بیماران مبتلا به ام اس شود. 
تأثیر دقیق آلفا لیپوئیک اسید در بیماری MS ناشناخته باقی مانده است و نتایج مطالعات کمی پیچیده هستند. به نظر می‌رسد که آلفا لیپوئیک اسید دارای اثرات ضد التهابی و تنظیم سیستم ایمنی می‌باشد که هر دوی آن‌ها باعث توقف آسیب به نورون‌ها می‌شود. برای تعیین اثر قطعی مکمل آلفا لیپوئیک اسید مطالعات بیشتری نیاز است.
 
1396/08/30