موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

زردچوبه چه خاصیتی دارد؟

تاثیر زردچوبه در تقویت سیستم ایمنی

در این مقاله به موارد زیر می پردازیم:

زردچوبه چه خاصیتی دارد

زردچوبه چه ضرری می تواند داشته باشد

خواص زردچوبه برای پوست

خواص زردچوبه برای کبد

خواص زردچوبه برای لاغری

پیشگیری و درمان سرطان، تقویت سیستم ایمنی با زردچوبه

زردچوبه در بارداری

کپسول و قرص زردچوبه

 
نام زردچوبه به انگلیسی Turmeric است. احتمالاً همه ما عطر و طعم زردچوبه را تجربه کرده‌ایم. زردچوبه از خانواده زنجبیل است و بومی مناطق گرمسیر آسیا است. ریزوم‌ها یا ساقه‌های زیرزمینی این گیاه خشک می‌شود و به شکل یک پورد زرد و نارنجی رنگ در می‌آید که می‌توان از آن به عنوان ادویه، رنگ‌دهنده غذا یا رنگ استفاده کرد.
در ایالات متحده از زردچوبه به عنوان رنگ دهنده در خردل، پنیر، و چند محصول دیگر استفاده می‌شود. همچنین یک افزودنی عالی برای سوپ و خورش است، طعم عالی به عدس پختۀ قرمز و خورش کدو می‌دهد.
 

خواص زردچوبه

ادویه‌ای که در پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
آیا تا به حال دچار سوزش معده شده اید؟ ممکن است فکر کنید که بهترین تسکین، شیر یا ماست است، اما برخی از مطالعات نشان می‌دهد که زردچوبه نیز می‌تواند سوزش سر دل را تسکین دهد.
زردچوبه همچنین قرن‌هاست در طب سنتی چینی و هندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا به صورت ترکیب مخلوط در مرهم‌ها، برای مشکلات معده و روده، ورم مفاصل و خستگی استفاده می‌شود. تصور می‌شود ترکیب (ماده موثره )موجود در زردچوبه که باعث این تاثیرات می‌شود کورکومین است. می‌توان پودرهای کورکومین را از طریق استخراج شیمیایی کورکومین از زردچوبه تهیه کرد.
یافته‌های اولیه در مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می‌دهد که کورکومین دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است، در نتیحه در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد. مصرف دراز مدت آن علاوه برتقویت سیستم ایمنی و ابتلا به انواع سرطان،آنفلوانزا و بیماریهای ویروسی، درکاهش درد و التهاب مفاصل و پیشگیری از آرتروز و درد مفاصل بسیار موثر است.
ماده فعال موجود در زردچوبه، کورکومین نام دارد. این ماده قدرت آنتی‌اکسیدانی فوق‌العاده‌ای دارد که نشان داده شده تقریباً از هر عضوی از بدن انسان محافظت می‌کند و باعث التیام آن می‌شود.
زردچوبه از بدن در برابر سرطان، بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، دیابت، بیماری‌های چشمی، افسردگی، مشکلات پوستی و موارد دیگر محافظت می‌کند. علاوه بر این‌ها، تحقیقات دانشگاه Tufts نشان داد که این ادویه‌ی فوق‌العاده می‌تواند از افزایش وزن نیز جلوگیری کند.

زردچوبه در داروخانه ها به صورت قرص زردچوبه و یا کپسول زردچوبه موجود است.

نقش چای زردچوبه و زنجبیل در تقویت سیستم ایمنی

برخی از مواد تشکیل دهنده موجود در زردچوبه برای سلامت ما بسیار مفید هستند.زردچوبه خاصیت ضد ویروس دارد و باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می گردد.زنجبیل نیز دارای خاصیت ضد باکتری قوی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.
3 لیوان آب جوش را با 1 سانتی متر ریشه زردچوبه یا 2 قاشق چایخوری پودر زردچوبه و یک تکه زنجبیل مخلوط و دم میکنیم .می توانید برای طعم دار کردن آن از لیمو ترش و عسل استفاده نمایید.


مضرات زردچوبه - زردچوبه چه ضرری دارد ؟ 

اگر می‌خواهید از کورکومین یا خود زردچوبه برای مشکلات گوارشی یا معده استفاده کنید بهتر است اعتدال را رعایت کنید. مصرف دوز بالا در دوره‌های زمانی بلندمدت می‌تواند منجر به اسهال، ناراحتی و سوزش معده شود. همچنین ممکن است با داروهایی که کاهنده اسید معده هستند تداخل داشته باشد. داروهایی همچون رانیتیدین، امپرازول، شربت های معده و غیره.
سازمان NIH یا National Institutes of Health هشدار می‌دهد که اگر سنگ کیسه صفرا دارید یا با انسداد مجاری صفرا دست و پنجه نرم می‌کنید قبل از مصرف زردچوبه با پزشک مشورت کنید. افراد دیابتی نیز باید قبل از مصرف، با پزشک خود مشورت کنند چرا که می‌تواند باعث کاهش سطح قند خون شود. مصرف آن به همراه داروهای دیابت می‌تواند باعث پایین آمدن شدید سطح قند خون شود.
زردچوبه همچنین می‌تواند به عنوان یک رقیق‌کنندۀ خون عمل کند. اگر داروهای رقیق کنندۀ خون مصرف می‌کنید باید قبل از اینکه زردچوبه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید با پزشک خود مشورت کنید. حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی یا کشیدن دندان مصرف آن را متوقف کنید، و به جراح یا دندانپزشک خود اطلاع دهید که در حال مصرف آن بوده‌اید.

هشدار مصرف زردچوبه

زردچوبه در بارداری

زنان باردار یا شیرده می‌توانند غذاهایی که حاوی زردچوبه در اندازه های معمول است را مصرف کنند اما نباید از مکمل‌های حاوی زردچوبه یا کورکومین استفاده کنند. 

زردچوبه در کودکان

کودکان نیز نباید از مکمل‌های زردچوبه استفاده کنند. ولی غذاهای حاوی زردچوبه در مقادیر متوسط ایرادی ندارد.

اثرات و خواص زردچوبه

در مقاله ای از وبسایت Healthline می خوانیم: در مورد خواص زردچوبه می توان به موارد گسترده ای اشاره کرد. از خواص زردچوبه برای کبد گرفته تا خواص زردچوبه برای لاغری . ماده موثره زردچوبه یا همان کورکومین به عنوان یک درمان ممکن برای شرایط مختلف، از آرتروز گرفته تا چاقی مورد مطالعه قرار گرفته است. تحقیقات اولیه بنیاد آرتروز نشان می‌دهد که کورکومین می‌تواند برخی از آنزیم‌های التهابی که باعث درد، تورم و خشکی در استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید می‌شوند را مهار کند. 
همچنین روز به روز شواهد بیشتری در جهت تایید نقش زردچوبه در پیشگیری و مبارزه با سرطان با توجه به خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی آن دیده می شود. در تحقیقی که در سال 2011 منتشر شد، بیان شد که ممکن است کورکومین قادر به کاهش سرعت رشد سرطان در سلول های سنگفرشی پوست موش‌ها باشد. در تایید خواص زردچوبه برای پوست نیز می توان به مطالعه دیگری اشاره کرد که نشان داده است زردچوبه می تواند به درمان اختلالات پوستی مانند آکنه، ریزش مو و درماتیت آتوپیک کمک کند.
مطالعات دیگری نشان داده‌اند کورکومین حتی ممکن است در درمان بیماری پریودنتال و سرطان دهان نیز مفید باشد.
در مورد خواص زردچوبه در کاهش چربی خون، طبق گفتۀ NIH این احتمال وجود دارد که کورکومین بتواند سطح تری‌گلیسرید خون را کاهش دهد. تری‌گلیسیرید یک نوع از چربی موجود در خون است که سطح بالای آن در خون، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.
تحقیقات بیشتر، روز به روز نشان می دهند که زردچوبه واقعاً یک "گیاه شگفت‌انگیز" است. برای مصرف زردچوبه با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. از دوزهای توصیه شده پیروی کنید و به خاطر داشته باشید که اولین تاثیرات مصرف زردچوبه پس از دو یا چند هفته آشکار می‌شوند.
گردآوری  و تنظیم: دکتر روزا ابوالقاسم
1402/06/30