موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

نقش منیزیم در کاهش بیماری ها

نقش منیزیم در کاهش بیماری ها

نقش منیزیم در پیشگیری از ابتلا به برخی از بیماری ها

 کمبود ماده معدنی منیزیم با علائمی نظیر ضعف عضلانی، اسپاسم عضلانی، گرفتگی عضلات، گزگز، بی‌حسی، خستگی، تهوع، افسردگی، اضطراب، تحریک پذیری، آکنه پوست و اگزما خود را نشان می‌دهد.کمبود منیزیم، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند   بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی، دیابت نوع دو و پوکی استخوان را تشدید می‌کند.
 با دریافت میزان کافی منیزیم در روز می‌توانید خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن را از خود دور کنید.
 خطر ابتلا به حمله قلبی در کسانی که سطوح منیزیم پایینی دارند، ۸ برابر بیشتر از سایرین است.
 خطر ابتلا به آترواسکلروز و آریتمی قلبی نیز با مصرف ناکافی منیزیم افزایش می‌یابد. با این حال، افزایش مصرف منیزیم به طور قابل توجهی کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را در پی دارد. حتی افزایش ۵۰ میلی گرمی مصرف منیزیم در روز کلسیفیکیشن شریانی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. منیزیم به حفظ ریتم عادی قلب کمک می‌کند.
 طبق یک مطالعه در زنانی با حداقل میزان منیزیم پلاسماتیک، خطر سکته مغزی بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است؛ برخی مطالعات نشان می‌دهند ارتباط معکوسی بین منیزیم پلاسماتیک و عوامل خطر سکته مغزی مانند فشارخون بالا و دیابت وجود دارد؛ طبق گفته محققان این مطالعه، زنان با سطح منیزیم پایین‌‌تر در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی حاد هستند.
سطوح پایین منیزیم با رتینوپاتی دیابتی و کوری ارتباط دارد. این نکته ثابت شده است که مصرف کافی منیزیم، حتی برای کسانی که دیابت ندارند، تاثیر پیشگیرانه در برابر ابتلا به این بیماری دارد.
منیزیم کافی، منجر به بهبود حساسیت به انسولین می‌شود، فشار خون را در محدوده سالم نگه می‌دارد و متابولیسم را بالا می‌برد.
 طی تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، محققان دریافتند که بین کمبود منیزیم و میگرن، ارتباط نزدیکی وجود دارد و میزان منیزیم در بدن آن دسته از افرادی که به طور مرتب دچار میگرن می‌‌شوند، در مقایسه با افرادی که اصلا دچار سردرد یا میگرن نمی ‌شوند، کمتر است.
از آن زمان تا کنون، پزشکان توصیه کرده ‌اند تا در صورت بروز علائم میگرن، حتما منیزیم را با مولتی ‌ویتامین مصرف کنید.
کمبود منیزیم در بدن یک عامل خطرآفرین برای ابتلا به پوکی استخوان است. در کنار مصرف مکمل‌های خوراکی منیزیم، شما می‌توانید از روغن منیزیم نیز برای تامین منیزیم مورد نیاز بدن خود استفاده کنید، زیرا این ماده معدنی به راحتی از طریق پوست جذب می‌شود. اگر فکر می‌کنید که با مصرف مغزهای خوراکی، ماهی، گوشت قرمز، سبزیجات برگدار تیره، حبوبات، غلات کامل، و میوه‌ها به میزان کافی منیزیم دریافت نمی‌کنید، برای بهبود سطوح آن می‌توانید از مکمل منیزیم نیز استفاده کنید.

همچنین وزوز گوش یا صدای زنگ‌زدن مداوم گوش و نیز کم‌شنوایی از علائم شایع کمبود منیزیم است. تحقیقات نشان داده است که مصرف مکمل‌های منیزیم به درمان بیمارانی که دچار کم‌شنوایی شده بودند کمک کرده تا آنها طی سه ماه شنوایی خود را دوباره به دست آورند.
از دیگر علائم کمبود منیزیم گرفتگی عضلات است. منیزیم برای بهبود عملکرد عضلات عنصری حیاتی است. بدون این عنصر بدن ممکن است  دچارگرفتگی عضلانی و یا کرامپ عضلات در طول خواب شود.
بسیاری از مردم بر این باورند که سنگ‌های کلیه به دلیل کلسیم اضافی ایجاد می‌شوند در صورتی که فقدان منیزیم مسبب آن می‌شود. منیزیم با جلوگیری از چسبیدن کلسیم به یون اگزالات مانع تشکیل این سنگ‌ها می‌شود. سنگ‌های کلیه ممکن است دردهای زجرآوری پدید بیاورد. بنابراین خوب است بدانید چیزی بسادگی مکمل منیزیم می‌تواند از تشکیل آن جلوگیری کند.
منیزیم نقش کلیدی در تنظیم فشار خون طبیعی بدن دارد. مکمل‌های منیزیم در کنار رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی که منابع بسیارخوب پتاسیم و منیزیم هستند همیشه با کاهش خون در ارتباط بوده اند.
از دیگر فواید بی‌شمار منیزیم می‌توان به درمان بی‌خوابی و افسردگی اشاره کرد. همچنین ثابت شده است که مصرف منیزیم در کنار داروهای اعصاب و روان ، روند درمان اختلالات روانی چون حملات عصبی، استرس، اضطراب و حملات عصبی را تسریع می کند.


مواد غذایی حاوی منیزیم کدامند؟

غلات کامل، آجیل و انواع دانه ها ( تخم کتان، آفتابگردان، بادام زمینی، بادام )، سبزیجات با برگ تیره، سویا، آواکادو، موز و لوبیا. از آنجایی که گاهی حجم بالایی از این مواد باید مصرف شود تا میزان منیزیم مورد نیاز بدن تامین گردد می توان از طریق مکمل منیزیم نیز نیاز روزانه خود را تامین نمائید.


روزانه چه میزان منیزیم باید مصرف کنیم؟

یک زن بالغ روزانه نیاز به حدود 310 میلیگرم منیزیم و بعد از 30 سالگی خود نیاز به 320 میلیگرم منیزیم به طور روزانه دارد. زنان باردار نیاز به 40 میلیگرم منیزیم اضافی دارند. مردان زیر 30 سال، به 400 میلی گرم منیزیم روزانه و بالای 40 سال حدود 450 میلیگرم منیزیم نیاز دارند. کودکان بسته به سن و جنسیت آنها از 30 تا 400 میلی گرم نیاز دارندکه حتما باید با مشورت پزشک اطفال باشد. 1398/07/28