موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

تغذیه مناسب برای مبتلایان به ایدز

تغذیه مناسب برای مبتلایان به ایدز

نکات تغذیه ای مهم برای مبتلایان به اچ آی وی

معمولاً توصیه‌های تغذیه‌ای فراوانی برای بیماران اچ آی وی مثبت (HIV+) که علائم بالینی بیماری در آن‌ها نمایان شده، وجود دارد اما به‌ طورکلی، رعایت چند نکته عمومی برای این بیماران ضروری است:
بهتر است این افراد در طول روز کالری کافی دریافت کنند تا بدنشان با ضعف و کمبود انرژی مواجه نشود. پیروی از رژیم‌های غذایی خاصی که بدن را با کاهش کالری مواجه می‌کنند برای این افراد توصیه نمی‌شود.
کالری مورد نیاز بیماران مبتلا به ایدز
- مصرف روزانه 17 کیلوکالری به ازای هر 450 گرم از وزن بدن، اگر وزن بیمار  در شرایط ایده آل باشد.
- مصرف روزانه 20 کیلوکالری به ازای هر 450 گرم از وزن بدن، اگر بیمار با مشکلات عفونی درگیر باشد.
-  مصرف روزانه 25 کیلوکالری به ازای هر 450 گرم از وزن بدن، اگر بیمار در حال کاهش وزن باشد.
دریافت آنتی اکسیدان های کافی برای این افراد اهمیت بالایی دارد. ازاین‌رو، میوه و سبزی فراوان باید در برنامه غذایی آن‌ها گنجانده شود. البته به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن و امکان وجود آلودگی در میوه‌ها و سبزی‌ها، بهتر است این بیماران انواع میوه یا سبزی را به‌صورت پوست‌کنده و کمی بخارپز شده مصرف کنند.
مصرف گوشت‌های نیمه‌خام یا تخم مرغ عسلی برای این افراد ممنوع است و انواع غذا باید به‌صورت کاملاً پخته در رژیم غذایی‌شان قرار بگیرد تا احتمال انتقال آلودگی از منابع حیوانی به بدن این افراد وجود نداشته باشد.
به گزارش ایسنا به نقل از نیوز مدیکال، خطری که می‌تواند مصرف این مواد خوراکی در بدن ایجاد کند به منشا یا مقصد غذا و چگونگی فرآوری،‌ نگهداری و آماده‌سازی ماده غذایی مربوط می‌شود.
سازمان غذا و داروی آمریکا و دپارتمان کشاورزی این کشور به افراد مبتلا به ایدز یا افرادی که مسئول تهیه غذا برای این بیماران هستند رعایت موارد زیر را توصیه می‌کند:
- شست‌وشوی مناسب دست‌ها و ظروف تهیه غذا: باکتری‌ها می‌توانند در تمام فضای آشپزخانه منتشر شوند و به دست‌ها، سطوح مخصوص برش غذا و وسایل آشپزخانه و مواد خوراکی نفوذ کنند.
- جداسازی مواد غذایی از یکدیگر: گوشت خام باید از دیگر مواد خوراکی جدا شود. ترکیبات مسمومیت‌زا می‌توانند به راحتی از برخی مواد غذایی آلوده به غذاهای دیگر منتقل شوند. بنابراین تفکیک غذاها از یکدیگر برای حفظ سلامت آنها ضروری است.
- پخت غذا در درجه مناسب: مواد خوراکی زمانی در سلامت کامل طبخ می‌شوند که دمای داخلی آن به حد کافی افزایش یابد که باکتری‌های مضر و عوامل بیماری‌زا را از بین ببرد.
- فریز کردن مناسب ماده خوراکی: فریز کردن مواد غذایی در سرمای بالا، رشد باکتری‌های مضر را متوقف می‌سازد.


 مکمل های مورد نیاز بیماران مبتلا به ایدز

بحث استفاده از مکمل  در بیماران اچ آی وی مثبت به دلیل نقص ایمنی بدن آن‌ها ضروری است ولی وابسته به نظر پزشک معالج و متخصص تغذیه‌شان است؛ یعنی با توجه به‌شدت بیماری و شیوه زندگی بیمار، پزشک باید تشخیص بدهد بیمار مبتلا به ایدز به چه مکملی و به چه میزان با توجه به مراحل بیماری نیاز دارد؛ بنابراین، بیماران اچ آی وی مثبت نباید به‌صورت خودسرانه اقدام به مصرف مکمل‌های غذایی کنند.
بیماران مبتلا به HIV یا ایدز به ویتامین ها و موادمعدنی بیشتری برای ترمیم و بازسازی سلول های آسیب دیده بدن خود نیاز دارند. این بیماران هم می توانند ویتامین های خاص و مورد نیاز بدن شان را از مواد غذایی مختلف تامین کنند و هم می توانند آنها را به صورت مکمل های غذایی و با نظر پزشک معالج شان در طول روز به مصرف برسانند. مهم ترین مکمل های مورد نیاز بیماران مبتلا به ایدز برای تقویت سیستم ایمنی بدن شامل موارد زیر می باشد:

- ویتامین E که منابع غذایی آن شامل سبزی های برگ سبز تیره، بادام زمینی و روغن های گیاهی است.
- ویتامین A  و بتاکاروتن که منابع غذایی شان شامل سبزی های برگ سبز تیره، سبزی ها، صیفی ها و میوه های زرد، نارنجی یا قرمز، جگر و تخم مرغ است.
- زینک  یا روی که منابع غذایی آن شامل گوشت قرمز، گوشت ماکیان، ماهی، انواع لوبیا، بادام زمینی، شیر و سایر محصولات لبنی است.
- ویتامین های گروه B که منابع غذایی آن شامل گوشت قرمز، ماهی، مرغ، غلات، دانه ها، لوبیا سفید، آووکادو، بروکلی و سبزی های برگ سبز تیره است.
- ویتامین C که منابع غذایی آن شامل انواع مرکبات، فلفل دلمه ای و پیاز خام است.
- سلنیوم که منابع غذایی آن شامل غلات سبوس دار، دانه ها، گوشت ماکیان، ماهی، تخم مرغ و کره بادام زمینی است.

گردآوری: دکتر روزا ابوالقاسم
1398/06/24