موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

از ویروس کرونا چه می‌دانید؟

از ویروس کرونا چه می‌دانید؟

ویروس کرونا تا چه حد خطرناک است؟

این روزها اخبار مربوط به ویروس کرونا ( Coronaviruses) بسیار داغ شده است؛ همان ویروسی که این روزها در سطح جهان به‌ویژه کشور چین گسترش یافته است. به گزارش CNN ویروس کرونا تا این لحظه بیش از 20،000 نفر را مبتلا کرده و از زمان گزارش اولین مورد در ماه دسامبر 2019 در چین، حداقل 427 کشته در پی داشته است. ابتلا به این بیماری در بیش از 25 کشور دیگر نیز تائید شده است؛ اما تنها دو مورد مرگ در خارج از سرزمین چین گزارش شده است. منشأ این ویروس از چین و از طریق مصرف خفاش اعلام شد و همه مبتلایان یا ساکن منطقه ووهان چین هستند و یا به‌نوعی با این افراد در تماس بوده‌اند.
به گفته سازمان بهداشت جهانی، کروناویروس عضوی از یک گروه بسیار بزرگ از ویروس‌هایی است که ماده ژنتیکی آن‌ها توسط یک پوشش پروتئینی احاطه شده است. هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که  در مورد کروناویروس نمی‌دانیم و دانشمندان در سراسر جهان برای جمع‌آوری داده‌ها و پیدا کردن یک روش درمانی کارآمد در حال رقابت هستند. آنچه در حال حاضر می‌توانیم درباره این ویروس به شما بگوییم به شرح زیر است:

آیا درمانی برای کرونا وجود دارد؟

خیر؛ اما پیشرفت‌هایی حاصل شده است. پزشکان تایلندی می‌گویند با ترکیبی از داروهای ضد ویروسی، دو بیمار را با موفقیت درمان کرده‌اند. محققان بین‌المللی در حال تولید یک واکسن و متوقف کردن انتشار ویروس هستند که تاکنون نتایج امیدوارکننده‌ای نیز در پی داشته است؛ اما همچنان در دست بررسی می‌باشد.

علائم کرونا چیست؟

علائم کروناویروس می‌تواند مانند علائم آنفلوانزا باشد یعنی تب، سرفه و مشکل در تنفس. اگر این علائم را دارید و اخیراً در کشور چین بوده‌اید یا با کسی که با افراد مبتلا در تماس بوده برخورد داشته‌اید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. تشخیص ویروس کرونا از سایر عفونت‌های تنفسی دیگر کار سختی است . از نظر علائم بالینی، مبتلایان به کرونا عفونت حاد تنفسی دارند، اما شرط اصلی این بیماری تب بالای ۳۸ درجه است. علاوه بر آن گلودرد، سرفه، آبریزش بینی در مراحل اولیه و بدن درد، سر درد و مشکلات تنفسی و در موارد حاد استفراغ خون از سایر علائم مبتلایان به کرونا است. با اشاره به علائم ذکر شده متوجه می‌شویم که این علائم با سایر عفونت‌های تنفسی تفاوت چندانی ندارد و همین موضوع باعث سختی تشخیص این بیماری از سایر عفونت‌های تنفسی می‌شود.
اما اینکه فرد در ۱۴ روز گذشته در چه محلی از نظر مکانی و در کنار چه افرادی از نظر آلودگی در تماس بوده است، برای تشخیص بیماری امری واجب است. در صورتی که فردی در بررسی‌های همه‌گیری‌شناسی‌ نیز علائم ابتلا به بیماری را داشت، بررسی‌های آزمایشگاهی را آغاز می‌کنیم تا بتوانیم با قطعیت در مورد ابتلا به این بیماری صحبت کنیم.

ویروس کرونا چگونه گسترش می‌یابد؟

تصور می‌شود که این ویروس از طریق قطرات تنفسی ناشی از عطسه و سرفه فرد مبتلا به کرونا، از یک فردبه‌فرد دیگر منتقل می‌شود. همچنین احتمال وجود ویروس در مدفوع فرد آلوده به ویروس نیز وجود دارد. در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر وجود ویروس در هوا وجود ندارد؛ به‌عنوان‌مثال، ویروس کرونا ( Coronaviruses) در هوای یک اتاق بزرگ در حرکت نیست.

چه افرادی در معرض خطر عفونت با ویروس کرونا هستند؟

افراد در هر سنی می‌توانند به این ویروس آلوده شوند، اما افراد مسن و افراد بیمار و دارای شرایط پزشکی خاص، بیشتر در معرض خطر هستند. روز سه شنبه، کمیسیون بهداشت ملی چین اعلام کرد که از 425 مورد مرگ‌ومیر تائید شده در اثر کرونا ویروس در سرزمین چین، 80٪ بالای 60 سال و 75٪ مبتلا به یک بیماری زمینه‌ای بوده‌اند. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، تا به حال هیچ کودکی به ویروس کرونای جدید مبتلا نشده است. قربانیان این بیماری بالای ۴۰ سال سن داشته‌اند و بیشتر آن‌ها پیش از این با بیماری‌های عفونی، قلبی - عروقی و سرطان درگیر بوده‌اند. سابقه داشتن این بیماری‌ها به طور واضح روشن می‌کند که این افراد سیستم ایمنی ضعیفی داشته‌اند و نتوانسته‌اند در مقابل این ویروس دوام بیاورند.

چگونه می‌توانیم در برابر کرونا از خودمان محافظت کنیم؟

کافی است همان اقدامات احتیاطی را که در فصول شیوع آنفولانزا انجام می‌دهید، انجام بدهید: دائماً دستان خود را با آب و صابون بشویید، هنگام عطسه یا سرفه، جلوی بینی و دهان خود را بپوشانید. از تماس نزدیک با افراد، روبوسی و حضور در اجتماعات بزرگ خودداری کنید و با ماسک فیلتردار صورت خود را بپوشانید( البته تاثیر ماسک بر خلاف اذهان عمومی بسیار تاثیر کمی دارد). استفاده از دستگاه‌ بخور سرد در محیط‌های اداری و منازل و اماکن عمومی، پرهیز از قرار گرفتن زیاد در هوای سرد و خشک از راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

آیا مسافرت به چین در این شرایط امن است؟

بسیاری از خطوط هوایی، پروازها را به حالت تعلیق درآورده‌اند و هزاران شهروند غیر چینی از شهر ووهان چین به کشورهای خود بازگشته‌اند. بسیاری از کشورها ازجمله ایالات‌متحده توصیه کرده‌اند که از سفر به چین خودداری شود و برخی کشورها ازجمله انگلیس به شهروندان خود توصیه کرده‌اند که چین را ترک کنند و ایران نیز بسیاری از دانشجویان و افراد ساکن این شهر را باز گردانده است . تاکنون با توجه به اطلاعاتی که وزارت امور خارجه در اختیار قرار داده است، هیچ فرد ایرانی‌ در کشور چین به کرونا ویروس مبتلا نشده است اما از آنجایی که ممکن است افراد سالمی که به کشور بازمی‌گردند، در دوره نهفتگی بیماری قرار داشته باشند، این افراد در یک محل مناسب به مدت دو هفته قرنطینه می شوند.

داروخانه تهران
 
1398/11/17