موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

واکسن گارداسیل، اولین واکسن پیشگیری از سرطان دهانه رحم

واکسن گارداسیل، ساخت شرکت دارویی مرک آلمان (Merck) و اولین واکسن مورد تأیید اداره مواد غذایی و دارویی ایالات متحده آمریکا برای پیشگیری از سرطان گردن رحم و زگیل تناسلی است. 

واکسن گارداسیل( Gardasil vaccine ) برای پیشگیری انواع مشخصی از ویروس پاپیلومای انسانی خصوصاً تیپ ۶٬۱۱٬۱۶٬۱۸ کاربرد دارد.

ویروس پاپیلوم انسانی عامل ایجاد سرطان گردن رحم می باشد. واکسن گارداسیل، از آلوده شدن فرد به ویروس پاپیلومای انسانی و در نتیجه ابتلا به سرطان دهانه رحم جلوگیری می‌کند. مؤسسه ملی سرطان در آمریکا اعلام داشت که اثربخشی واکسن‌های ضد ویروس اچ‌پی‌وی نزدیک به ۱۰۰٪ بوده و تزریق گسترده آن در سرتاسر جهان، به‌طور بالقوه منجر به کاهش ۹۰ درصدی بروز سرطان دهانه رحم خواهد شد.

 

موارد مصرف واکسن گارداسیل

- ضایعات پیش سرطانی و سرطان‌های دهانه رحم، مقعد، واژن، فرج و زگیل‌های تناسلی.

- واکسن گارداسیل در مردان نیزمؤثر است و می‌تواند از ابتلا به زگیل تناسلی، سرطان مقعد، آلت و برخی ضایعات پیش سرطانی که توسط انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود محافظت کند.

- زدن واکسن تنها برای زنان و مردان سالم و کسانی که هنوز به این زگیل‌ها مبتلا نشده‌اند، مفید است.

 

زمان تزریق واکسن گارداسیل

- واکسن گارداسیل ( Gardasil vaccine ) معمولاً قبل از سنین نوجوانی و قبل از شروع فعالیت جنسی توصیه می‌شود.

-بهترین زمان تزریق برای دختران ۹ تا ۲۶ سال و زمان تزریق برای پسران ۹ تا ۲۱ سال می‌باشد.اما تزریق آن در افراد سالم زیر 45 سال نیز جهت جلوگیری با درصد کمتر نیز تزریق میشود.

- واکسن گارداسیل در 3 نوبت 6-2-0 تزریق میشود. یعنی اولین تزریق ماه صفر و تزریق دوم 2 ماه بعد و تزریق سوم 6 ماه بعد از اولین تزریق انجام می شود.( دوزدوم بعد از یکماه وفاصله دوز اول و سوم حداقل 5 ماه)

 

اثر واکسن گارداسیل بر روی زگیل تناسلی 

بنا بر گزارشات و تاییدیه های اداره ی مواد غذایی و دارویی ایالت متحده ی آمریکا ،واکسن گارداسیل می تواند با ۴ تیپ مشخص و پرخطر ویروس HPV مقابله کند. این تیپ ها هم در به وجود آمدن زگیل های تناسلی دخیل هستند و هم می توانند زمینه ساز ایجاد سلول های سرطانی در نقاط خاصی از بدن باشند.

لازم به ذکر است که تزریق این واکسن در درمان زگیل تناسلی موجود در بدن نقشی ندارد ولی می تواند از ابتلا به سایر تیپ های این ویروس جلوگیری کند. واکسن گارداسیل می تواند از حدود ۹۰ درصد از زگیل های تناسلی پیشگیری کند.

 

ویروس HPV چیست؟

عامل اصلی زگیل های تناسلی ( Genital Warts ) نوعی ویروس DNA دار با نام HPV است. این ویروس بیش از ۱۰۰ تیپ مختلف از نوع کم خطر و پرخطر دارد. تیپ های کم خطر فقط زگیل تناسلی را به وجود می آورند . زائده هایی گوشتی شکل و سفت که در اطراف اندام های تناسلی و مقعد به وجود می آیند. اما مشکل اصلی را تیپ های پرخطر این ویروس ایجاد می کنند. این تیپ ها علاوه بر ایجاد زگیل های تناسلی ( Genital Warts ) با نوع خاصی از سرطان ها در ارتباط هستند و به عنوان عامل زمینه ساز و اصلی این گونه سرطان ها شناخته شده اند. سرطان هایی از جمله : سرطان دهانه ی رحم، سرطان مقعد، سرطان واژن و سرطان آلت تناسلی مردان و همچنین سرطان دهان و سرطان حنجره .

واکسن زگیل تناسلی برای پیشگیری از  تیپ های مشخصی از این ویروس کاربرد دارد ( تیپ های ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸ ) و با تزریق آن می توان از ابتلا به زگیل های تناسلی و سرطان هایی که به دنبال آن می آید جلوگیری نمود.

مردان و زنان می‌توانند این ویروس را در رابطه جنسی منتقل کنند ویروس HPV هم برای زنان و هم مردان قابل انتقال است.

زگیل‌های تناسلی متأسفانه با سرطان گردن رحم در خانم‌ها ارتباط شناخته شده‌ای دارد؛ حتی در بدخیمی‌های ناحیه تناسلی مردانه نیز ردپای ویروس‌های عامل زگیل تناسلی یافت شده است. ویروس عامل زگیل تناسلی از دسته HPV می‌باشد. خوشبختانه مطالعات مستمر محققان منجر به تولید واکسن‌های مؤثری علیه زگیل تناسلی شده است. فعلا دو نوع واکسن مؤثر شناخته شده است که در مطالعات اولیه مؤثر بوده‌اند.

 

عوارض جانبی واکسن گارداسیل

با وجود تمامی تاییدیه هایی که برای واکسن گارداسیل ( Gardasil vaccine ) در نظر گرفته شده است ولی عوارضی ممکن است پس از مصرف، در فرد دیده شود به همین علت معمولا 15 دقیقه پس از انجام واکسن، فرد را نگه می‌دارند چون امکان حساسیت به مخمر موجود در واکسن ممکن است سبب آلرژی شدید شود. از عوارض شایع می توان به سردرد اشاره کرد ولی عوارض زیر نیز ممکن است با احتمال کمتر در فرد ایجاد شود که موقتی است: 

درد در ناحیه تزریق،حالت تهوع، احساس ضعف و خستگی، غش، سرگیجه، درد عضلانی، واکنش های آلرژیک و خارش.

 

هشدار مصرف

افراد زیر نباید از واکسن گارداسیل استفاده کنند:

- زنان باردار

- زنان شیرده

- افرادی که دارای ضعف سیستم ایمنی هستند.

 

 چرا باید از واکسن گارداسیل استفاده شود؟

تزریق واکسن گارداسیل در دختران و پسران همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد از ابتلاء به سرطان دهانه رحم، سرطان مقعد، سرطان واژن و سرطان آلت تناسلی مردان و همچنین سرطان دهان و سرطان حنجره و زگیل تناسلی جلوگیری میکند. تزریق 3 دوره درمانی واکسن گادراسیل، هزینه ای کمتر از یک میلیون تومان در حال حاضر (1398) برای فرد دارد که در مقایسه باهزینه ای که مبتلایان به سرطان های فوق برای هزینه جراحی، شیمی درمانی، دارو درمانی  می پردازند بسیار ناچیز می باشد که البته به هزینه های مادی فوق باید درد و رنج و آسیبهای فردی و اجتماعی ناشی از ابتلا به سرطان را نیز اضافه کنیم.

جهت پاسخگویی به سوالات خود در زمینه واکسن گارداسیل، قیمت و عوارض جانبی آن می توانید با داروخانه تهران (77184937) تماس بگیرید.

گردآوری و تنظیم: دکتر روزا ابوالقاسم

1402/02/20