موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

کادسیلا بهترین داروی درمان سرطان پیشرفته پستان

کادسیلا  kadcyla  
نام ژنریک: آدوتراستوزوماب امتانسین
شرکت تولید کننده : Roche
شکل دارویی: ویال 100 و 160 میلیگرم

موارد مصرف داروی شیمی درمانی کادسیلا


نام ژنریک کادسیلا، تراستوزومب امتانسین یا آدوتراستوزوماب امتانسین است و نام تجاری آن کادسیلا Kadcyla می باشد. این دارو همان هرسپتین است که با یک عامل ضدسرطان به نام DM1 لینک شده است.
کادسیلا برای درمان بیماران مبتلا به سرطان پستان HER2 مثبت که به بقیه اعضای بدن متاستاز داده و قبلا برای آنها هرسپتین یا تراستوزوماب و پکلی تاکسل تجویز شده است ولی درمان نشده اند، استفاده می شود. این دارو تنها برای درمان انواع سرطان پستان کاربرد دارد و برای درمان تومورهایی استفاده می شود که مقادیر بیش از حد نرمال ماده مشخصی به نام پروتئین HER2 دارد.
البته به عنوان درمان اولیه نیز برای سرطان پستانی که به بقیه اعضای بدن متاستاز داده است( سرطان پیشرفته پستان ) می توان استفاده کرد. درمان با کادسیلا جزء درمان های بیولوژیک یا درمان هدفمند سرطان دسته بندی می شود. پزشک قبل از تجویز کادسیلا آزمایش HER2 را برای بیمار تجویز می کند تا از مثبت بودن این آزمایش اطمینان حاصل کند و دارو با باند شدن (وصل شدن) به گیرنده HER2 عمل ضد سرطانی خود را انجام می دهد.
طی یک پژوهش در دو گروه درمان با کادسیلا در بیماران خانم با سرطان پیشرفته پستان که به هرسپتین جواب نداده اند نسبت به رژیم تایکرب وزلودا  (با هم) کسانی که کادسیلا مصرف می کردند، طول عمر بیشتری داشته اند و به همین علت FDA  در سال 2013 این دارو را برای درمان این سرطان تایید کرد. در حال حاضر تولید این دارو با کسب مجوزهای لازم توسط شرکت Roche انجام میشود.


عملکرد و نحوه مصرف کادسیلا

این دارو آنتی بادی مونوکلونال و میکروتوبول مهارکننده کنژوگه است.  این دارو با اتصال به گیرنده سلول های سرطانی( HER2 ) و انسداد آن ها مانع رشد و تقسیم می شود و ممکن است سلول های سرطانی  را تخریب کنند.
کادسیلا به صورت تزریق وریدی، با دستور مستقیم پزشک معمولا هر ۳ هفته یکبار استفاده می شود. انفوزیون اول حداقل ۹۰ دقیقه زمان می برد.
پزشک ممکن است از داروهای دیگری پیش از شروع درمان استفاده کند مثل استامینوفن و دیفن هیدرامین برای پیشگیری از عوارض جانبی.

شکل دارویی و روش مصرف

کادسیلا به شکل ویال های حاوی پودر به صورت 100 و 160 میلی گرم در دو دوز دارویی موجود است و باید در دمای 2 تا 8 درجه سانتیگراد(دمای یخچال) نگهداری و حمل شود. و به صوت انفوزیون وریدی(داخل سرم) تزریق میشود و دوز دارو توسط پزشک و بر اساس وزن بدن بیمار محاسبه می شود. کادسیلا بار اول در 90 دقیقه تزریق می شود و اگر تحمل بیمار خوب بود برای دفعات بعد تزریق در طول 30 دقیقه انجام می گردد.

عوارض جانبی کادسیلا

به خاطر داشته باشید که میزان بروز عوارضی که برای داروی کادسیلا ذکر شده ممکن است درصد کمی از عوارض زیر باشد که بستگی به عوامل مختلفی مثل سن، شدت و نوع بیماری، ژنتیک فرد و... دارد. جهت آگاهی بیمار، کلیه عوارض حتی عوارض نادر هم در این مقاله ذکر شده است.

عوارض قلبی - کادسیلا می تواند باعث مشکلات قلبی شود که می توان به علائم نارسایی احتقانی قلب که باعث ورم پاها و زانوها می گردد،کوتاه شدن تنفس، سرفه، سرگیجه، ضربان نامنظم قلب و افزایش سریع وزن اشاره نمود.
عوارض ریوی _ التهاب بافت ریه، سرفه، تجمع مایع در ریه ها، خستگی و به سختی نفس کشیدن
عوارض کبدی – تهوع، استفراغ، بی اشتهایی، یرقان، درد معده، ادرار تیره و خارش


عوارض مربوط به زمان تزریق کادسیلا

- زخم های دهانی
-  خشکی دهان و تغییر مزه غذا
- کاهش اشتها
تهوع و استفراغ از شایعترین عوارض تزریق کادسیلا می باشد.همچنین گرم شدن و قرمز شدن پوست در محل تزریق، تب و لرز، افت فشار خون، گرفتگی عضلات سینه، ضربان تندقلب، و خونریزی.
کادسیلا در افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند می تواند ریسک خونریزی را زیاد کند. بنابراین جهت اصلاح دوز داروهای رقیق کننده خون باید کلیه داروهای مصرفی خود را به اطلاع پزشک معالجتان برسانید.
کادسیلا ممکن است حالت بی حسی، گزگز، احساس سوزش پا و دردهای عضلانی ایجاد کند.
عوارض دیگر شامل: کاهش تعداد پلاکت ها، کاهش گلبول های قرمز، کاهش پتاسیم خون، خستگی، سردرد، یبوست و خونریزی از بینی می باشد.

هشدار و توصیه های لازم در مورد داروی شیمی درمانی کادسیلا

- در طول بارداری به هیچ وجه نباید از این دارو استفاده شود چون باعث مرگ جنین می شود. بنابراین خانم ها در زمان مصرف کادسیلا و حتی 7 ماه پس از قطع مصرف آن نباید باردار شوند. همچنین در زمان شیردهی نیز به هیچ وجه نباید از این دارو استفاده شود.
- قبل از شروع به استفاده از کادسیلا حتما لیست داروهای مصرفی خود را اعم از داروهای بانسخه، بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی خود را به اطلاع پزشک برسانید.
- هیچ نوع واکسیناسیون و ایمونبزاسیون بدون اطلاع پزشک خود انجام ندهید.
- شما با مصرف این دارو بیشتر در معرض عفونت قرار می گیرید. بنابراین از حضور در مناطق شلوغ و هوای سرد پرهیز کنید و اگر علائم عفونت در شما نمایان شد حتما با پزشک خود در میان بگذارید.
- برای پیشگیری و درمان زخم های دهانی از مسواک نرم استفاده کنید و روزی سه بار دهان خود را با یک قاشق جوش شیرین که در یک لیوان آب حل کرده اید شستشو دهید.
- آقایان حتی الامکان برای تراشیدن ریش خود از تیغ استفاده نکنند. برای کم کردن احتمال خونریزی از ریش تراش برقی استفاده شود.  
- این دارو ندرتا بیماری کبدی جدی می دهد.  اگر علائم بیماری کبدی وجود داشته باشد مثل تهوع مداوم، درد شکمی شدید، ادرار تیره و پوست یا چشمان زرد، باید فورا با پزشک خود مشورت کنید.
- این دارو ممکن است باعث مشکلات قلبی شود مثل نارسایی قلبی. استفاده قبلی از سایر داروهای ضد سرطان مانند دوکسوروبیسین ممکن است خطر مشکلات قلبی را افزایش دهد. اگر هر یک از علائم نارسایی قلبی رخ دهد، فورا باید به پزشک مراجعه کنید مثل تورم پا ومچ پا، دشواری در تنفس، خستگی غیر طبیعی و افزایش وزن ناگهانی .
- این دارو ممکن است خونریزی شدید بدهدو باعلائمی مانند ضعف یک سمت بدن، کلام منقطع، تغییرات بینایی، گیجی، درد شکمی شدید، مشکلات تنفسی، استفراغی که خونی باشد یا با نمای دانه قهوه و مدفوع تیره همراه باشد، در اینصورت فورا به پزشک مراجعه کنید.
- افراد مسن تر ممکن است به عوارض جانبی کادسیلا مانند مشکلات قلبی حساس تر باشند.
- واکنش آلرژیک جدی به این دارو نادر است. اگر عوارضی مانند راش، تورم و خارش زبان، گلو و صورت را داشتید فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

 

گردآوری و تنظیم: دکتر رزا ابوالقاسم

1398/02/04