موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

پیشگیری و درمان سرطان از طریق تقویت سیستم ایمنی بدن

پیشگیری و درمان سرطان از طریق تقویت سیستم ایمنی بدن
متاسفانه طی سال‌های اخیر و با افزایش شیوع بیماری‌های سرطانی، در بیشتر خانواده‌ها ردپای بیماران مبتلا به سرطان دیده می‌شود. همین مساله باعث ایجاد نگرانی و ترس در دیگر اعضای خانواده این بیماران شده مبنی بر وراثتی بودن بیماری. با این حال و گرچه بحث انتقال ژنتیک سرطان در برخی موارد به دیگر اعضای خانواده بیمار سرطانی نفی نمی‌شود، اما جالب است بدانید وراثتی بودن سرطان صرفا یک باور اشتباه است و فقط بین 5 تا 10 درصد انواع سرطان‌ها وراثتی و بالای 90 تا 95 درصد آنها اکتسابی هستند.
به گفته دکتر علی یعقوبی جویباری، متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی، در دنیا سرطان پوست و ریه، از شیوع بالاتری برخوردار است ولی در ایران، سرطان‌های دستگاه گوارش فراوانی بیشتری دارد که سرطان‌های کولون و معده جزو شایع‌ترین سرطان‌های دستگاه گوارش هستند. در واقع سبک زندگی، نوع تغذیه و استرس‌هایی که در زندگی روزانه تجربه می‌کنیم، باعث شده در کشورمان به لحاظ سرطان دستگاه‌های گوارشی، شیوع بالاتری از میانگین جهانی داشته باشیم.

عضو کمیته برنامه‌ریزی علمی انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران با تاکید بر این که ناتوانی سیستم ایمنی در شناسایی سلول‌های مهاجم، دلیل اصلی سرطان است به جام‌جم می‌گوید: بر این اساس، روش جدیدی در درمان سرطان به کار گرفته می‌شود که طی آن از سیستم ایمنی خود فرد استفاده می‌شود تا واکنش بسیار جدی علیه سلول‌های سرطانی نشان دهند و سلول‌های مهاجم را از بین ببرند. این روش نوین در آینده نزدیک، مکمل درمانی بسیار موثری برای بسیاری از سرطان‌ها بویژه در مراحل پیشرفته بیماری خواهد بود.


روشهای درمان سرطان

برای درمان سرطان از سه روش جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی استفاده می‌شود‌. درمان‌های جدید نظیر تارگت تراپی (درمان‌های هدفمند) یا درمان‌های ایمونوآنکولوژی در کنار درمان‌های قبلی برای کنترل بهتر سرطان‌ها در حال بررسی هستند.
مطالعات اولیه، استفاده از داروهای جدید را در مراحل پیشرفته سرطان به اثبات رسانده‌اند، ولی در بررسی‌های تکمیلی‌تر و جدیدتر استفاده از این داروها به عنوان درمان تکمیلی نیز تأیید شده‌اند. به نظر می‌رسد در سال‌های آینده، ما از این داروها به عنوان درمان تکمیلی در کنار دیگر روش‌های شناخته شده سرطان استفاده خواهیم کرد تا احتمال عود بیماری را به حداقل برساند و درصد بالاتری از بیماران معالجه شوند.

چرا سیستم ایمنی ضعیف می‌شود‌؟

عوامل مختلفی می‌توانند باعث تقویت یا تضعیف سیستم ایمنی بدن شوند؛ تغذیه مناسب، ورزش، تحرک، مصرف میوه‌جات و سبزیجات تازه و شرایط روحی آرام و بدون استرس باعث تقویت سیستم ایمنی و  پیشگیری از سرطان می‌شوند؛ اما چاقی، مواجهه طولانی با اشعه آفتاب، زندگی بی‌تحرک و پر استرس با کاهش سیستم ایمنی، تغذیه نادرست و عدم استفاده از آنتی اکسیدان های طبیعی،خطر بروز سرطان را افزایش می‌دهند.



درمان سرطان به روش ایمونوآنکولوژی

سیستم ایمنی بدن موظف است هر سلول ناشناخته‌ای را شناسایی و حذف کند. در نتیجه بسیاری از سلول‌های بدخیم بدن به این روش حذف می‌شوند، ولی بعضی سرطان‌ها به روش‌های مختلف از دسترس سیستم ایمنی طبیعی بدن خارج می‌شوند.
این مکانیسم محافظتی قادر به شناسایی سلول‌های بدشکل و بدخیم نیست. تمام درمان‌های ایمونوانکولوژی، هدفش فراهم کردن مقدماتی است تا سیستم ایمنی پیچیده بدن انسانی سلول‌های سرطانی را شناسایی و در نتیجه تخریب کند .با توجه به این که مکانیسم‌های درون سلولی سرطان به طور کامل شناخته شده، داروهایی طراحی شده‌اند که کمک می‌کنند مواجه شدن سیستم ایمنی با سلول‌های سرطانی به آسانی صورت بگیرد.
بررسی‌های اولیه نشان داده بعضی از بدخیمی‌ها پاسخ بهتری به این روش درمانی می‌دهند‌. سرطان‌هایی نظر ریه، کلیه، ملانوم (پوست) و لنفوم بیشترین بدخیمی‌هایی هستند که مورد بررسی قرار گرفتند، ولی مطالعات فراوانی در حال انجام است تا نتایج درمانی را دربیماری‌های دیگری به اثبات برساند .

افزایش موفقیت در درمان سرطان

بعضی سرطان‌ها پاسخ مناسب‌تری به داروهای تقویت‌کننده سیستم ایمنی (ایمونوآنکولوژی) می‌دهند. اما نباید انتظار داشت همه سرطان‌ها با این روش درمانی به پاسخ شگرفی برسند.در صورتی که با روش‌های مختلف ایمونوژنیک بودن سرطان مثل ملانوم یا سرطان ریه به اثبات برسد، مطالعات بالینی انجام خواهد شد و نتایج آن میزان پاسخ سرطان‌ها را مشخص خواهد کرد.بی شک در مورد تومورهای حساس به این داروها، نتایج درمان به صورت قابل توجهی افزایش می‌یابد.در حال حاضر درمان‌های از طریق سیستم ایمنی، بیشتر برای سرطان‌های پیشرفته توصیه می‌شود؛ یعنی در بیماران مبتلا به سرطان ریه، ملانوم و کلیه پیشرفته که به درمان‌های معمول جواب ندادند می‌توان از این روش درمانی جدید استفاده کرد.
بررسی‌های نوین نشان می‌دهند، حدود 50 درصد سرطان‌ها نسبت به داروهای جدید پاسخ مثبت می‌دهند .همین موضوع افق پیش روی علم آنکولوژی را روشن کرده است تا با استفاده از درمان‌های جدید به حداکثر کارایی درمان برسند‌. بعلاوه از طریق این روش نوین، عوارض کمی به بیمار تحمیل می‌شود.
این روش درمانی، طیف وسیعی از اقدامات را شامل می‌شود. در قسمتی از درمان‌های ایمونوآنکولوژی نیازمند خارج کردن سلول‌های دفاعی بدن و تکثیر آن در خارج از بدن هستیم. بعد از تکثیر و گسترش این سلول‌های ایمنی، آن را دوباره به خود فرد تزریق می‌کنیم.
این‌گونه درمان‌های ایمونوانکولوژیک در مراکز پیشرفته سرطان قابل انجام است. از طرف دیگر بعضی از اقدامات درمانی ایمونوآنکولوژیک نیازمند تزریق داروهای جدید است که این نوع مدالیته درمانی تحت نظر انکولوژیست خبره در بیشتر مراکز استان‌ها قابل انجام است.مراکز درمانی ما در بهره بردن از آخرین یافته‌های علمی پیشرو هستند؛ ولی امیدوارم مراکز تحقیقاتی ما نیز حضور پررنگتری در تولید علم داشته باشند که این نیازمند عناوین جذاب تر پژوهشی و حمایت‌های مالی بیشتری از محققان و پژوهشگران نوگرا هستند.


روش‌های درمانی جدید سرطان باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند

متأسفانه سرانه سلامت در کشور پایین است. با اجرایی شدن طرح تحول سلامت بیشتر داروهای شیمی درمانی تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند، ولی هنوز تا رسیدن به استانداردهای دنیا راه بسیار طولانی در پیش داریم.
وزارت بهداشت برای تحت پوشش قراردادن خدماتی نظیر درمان‌های ایمونوآنکولوژی نیازمند دستیابی به منابع درآمدی پایدار است. با سرانه فعلی، هیچ‌کدام از داروهای ایمونوانکولوژی تحت پوشش دو بیمه پایه خدمات درمانی و تأمین اجتماعی قرار ندارند، ولی بعضی از بیمه‌های خصوصی این داروها را تحت پوشش قرار داده‌اند.

www.tehrancancer.com

 

1397/11/09