موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

علل و راه‌ های درمان دندان قروچه چیست؟

همه آنچه که باید درباره دندان قروچه بدانید

دندان قروچه یا بروکسیسم (bruxism) که غالباً طی خواب شبانه رخ می‌دهد، شرایطی است که می‌تواند باعث اختلال در خواب و آسیب‌دیدگی دندان‌ها شود. همچنین می‌تواند علائم دیگری از قبیل گوش‌درد، درد فک و سردرد را نیز به همراه داشته باشد. این بیماری می‌تواند به دنبال عواملی مانند استرس روزانه، اضطراب، مصرف زیاد کافئین و آپنه خواب رخ دهد. در این مقاله همه چیز را درباره علل، عوارض و روشهای درمان دندان قروچه خواهیم گفت، پس با ما همراه باشید.

علائم دندان قروچه چیست؟

یکی از شایع‌ترین علائمی که افراد مبتلا به دندان قروچه تجربه می‌کنند، سردردهای صبحگاهی بعد از بیدار شدن از خواب می‌باشد. انجمن بروکسیسم آمریکا اظهار می‌کند افرادی که دندان قروچه می‌کنند، سه برابر بیشتر دچار سردرد می‌شوند. طبق گفته MedlinePlus، دیگر علائم همراه با دندان قروچه شامل درد عضلات، بزرگ شدن عضلات صورت، ناراحتی در مفصل فکی گیجگاهی (TMJ)، سفتی شانه‌ها و گردن، درد گوش و اختلالات خواب است. دندان‌های این افراد تحت تأثیر اثرات منفی علائم بالا قرار گرفته و سایش و جابجایی‌های غیرطبیعی نشان می‌دهند. این عارضه می‌تواند منجر به شکستگی و ریزش دندان نیز بشود.

علت دندان قروچه چیست؟

مشخص شده است که 70 درصد از افراد به دلیل استرس و اضطراب، شب‌ها دندان قروچه می‌کنند. برخی از تحقیقات، ارتباط احتمالی بین این عارضه و فعالیت داشتن در یک محیط کاری استرس‌زا را نشان داده‌اند. به‌طورکلی استرس، اضطراب، سیگار کشیدن، مصرف زیاد الکل و کافئین، افسردگی و اختلالات خواب همگی از علل احتمالی دندان قروچه هستند. همچنین تحقیقات نشان داده است که دندان قروچه در افراد مبتلا به انسداد خواب و همچنین در افرادی که سیگار و قلیان می‌کشند، بیشتر دیده می‌شود.
گاهی نیز علت دندان قروچه به موارد زیر مربوط می‌گردد:
- به‌عنوان يك عارضه جانبی تعدادی از داروها، ازجمله داروهای ضد افسردگی، ضد درد و داروهای روان‌گردان.
- مشکلات فک در افرادی که دندان‌های فک بالا و پایین به‌درستی روی هم قرار نمی‌گیرند.
دندان قروچه در کودکان نیز شایع است. بااین‌حال، به دلیل اینکه دندان‌ها و فک‌های آن‌ها خیلی سریع در حال تغییر و رشد است، معمولاً یک عادت آسیب‌زا نیست که به درمان نیاز داشته باشد و معمولاً قبل از ورود به بزرگسالی، به‌طور خود به خود از بین می‌رود. اگرچه در بزرگسالان، مهم‌ترین علت دندان قروچه، اغلب استرس است، اما در کودکان دلایل آن متفاوت می‌باشد. مهم‌ترین دلایل دندان قروچه در کودکان عبارتند از:
- سوزش در دهان
- آلرژی
- رشد نا به جای دندان یا دندان‌ها

دندان قروچه چه عوارضی به همراه دارد؟

دندان قروچه طولانی‌مدت می‌تواند منجر به درد شديد دندان شود و در صورت عدم درمان، با اختلالاتی در خوردن همراه باشد. همچنین دندان و فک شما حساس‌تر می‌شوند و احساس درد بیشتری می‌کنید. این شرایط می‌تواند به افسردگی و بی‌خوابی منجر شود. دندان قروچه در صورت عدم درمان همچنین می‌تواند منجر به درد گوش، سردرد، درد فک، سایش غیرطبیعی دندان‌ها، شکستگی دندان‌ها، جابجایی غیرطبیعی دندان‌ها و لثه‌های ملتهب و دردناک شود.

برای درمان دندان قروچه چه کنیم؟

اینکه چگونه می‌توانید جلوی دندان قروچه را بگیرید بستگی به علت آن دارد. هدف از درمان این عارضه، کاهش دردهای ناحیه فک، گردن و سر و همچنین پیشگیری از گرفتگی‌های عضلانی شما می‌باشد. همچنین پزشک تلاش می‌کند تا از هر نوع صدمه به دندان‌ها جلوگیری نماید. به‌طورکلی استراتژی‌های متعددی برای درمان دندان قروچه به کار گرفته می‌شود که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

مدیریت استرس

همان‌طور که در بخش قبل خواندید، مهم‌ترین علت دندان قروچه سبک زندگی ناسالم و سرشار از استرس و اضطراب است؛ در این صورت مهم‌ترین اقدامی که می‌توانید برای کاهش علائم خود انجام دهید، این است که سعی کنید روال زندگی خود را به دست گیرید و آرامش را به آن برگردانید، همچنین می‌توانید از تکنیک‌های مدیتیشن، تنفس عمیق و روان‌درمانی برای افزایش آرامش ذهن و جسم خود بهره ببرید.

بهبود کیفیت خواب

شاید بهتر باشد که شب‌ها بیشتر استراحت کنید و ساعات خواب منظمی داشته باشید. همچنین ایجاد محیط خواب بسیار راحت، تاریک و ساکت و دور نگه‌داشتن موارد مرتبط با کار مانند کامپیوتر و موبایل از اتاق خواب، ضروری است. همچنین می‌توانید در موقعیت جدید بخوابید. اگر روی پشت خود می‌خوابید، سعی کنید به طرفین خود بخوابید.

استفاده از محافظ یا نایت گارد

دندانپزشک شما احتمالاً برای محافظت از دندان‌های شما در برابر آسیب‌دیدگی بیشتر و کاهش دردهای ناشی از دندان قروچه، یک محافظ دهان یا اسپلینت، برایتان تجویز می‌کند. چندین سبک از محافظ‌های دهان وجود دارد که می‌تواند متناسب با دهان شما انتخاب گردد. شما می‌توانید با مراجعه به داروخانه‌های معتبر و با کمک دکتر داروساز، نوعی از نایت گارد یا محافظ دهان را که تناسب بیشتری با ساختار فکی دهانی شما دارد و محافظت از دندان‌هایتان را انجام می‌دهد، انتخاب نمایید. در برخی از افراد با ناهنجاری‌های فکی پیچیده، ممکن است یک نایت گارد یا اسپیلنت قالب‌گیری شده و سفارشی از دهان فرد ساخته شود.
هدف از محافظ دهان یا نایت گارد، محافظت از دندان‌های شما و جلوگیری از درگیر شدن دو فک می‌باشد که این کار را از طریق نگه‌داشتن فک‌ها در حالت آرامش انجام می‌دهد. استفاده از این گارد نباید دردناک باشد و ناراحتی برای شما ایجاد کند. اگر یک نوع از نایت گاردها برای شما مناسب نبود، باید دیگری را امتحان کنید تا زمانی که یکی را پیدا کنید که با آن راحت باشد و مشکل شما را برطرف کند. بااین‌وجود، برخی از افراد امکان استفاده از این محافظ را ندارند و دندانپزشک از طریق انجام ارتودنسی و جراحی‌های فک و دهان، سعی می‌کند ناهنجاری‌های فکی-دهانی را برطرف نماید.

روشهای درمان خانگی

چندین روش وجود دارد که می‌توانید عوارض جانبی دندان قروچه را تا حد زیادی کاهش دهید. این موارد شامل قرار دادن کمپرس یخ بر روی عضلات فک جهت تسکین درد، اجتناب از غذاهای سخت و ریلکس کردن عضلات صورت به‌صورت دوره‌ای در طول روز می‌شود. گاهی اوقات کافی است که در طول روز آرام‌سازی عضلات فک را تمرین کنید؛ با انجام این کار احتمالاً دندان قروچه به هنگام خواب نیز بهبود می‌یابد.

داروخانه تهران
 
1398/12/27