موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

سن خودکشی در ایران کاهش یافت!

سن خودکشی در ایران کاهش یافت!

براساس آمارجهانی اعلام‌شده توسط وب‌سایت خبری World Population، در سال 2019 آمار خودکشی در ایران 4.1 نفر به ازای هر 100 هزار نفر بوده است که بر این اساس، ایران مجدداً در رتبه 142 جهان قرار گرفت. بر اساس آماری که توسط وزارت بهداشت کشورمان اعلام شده است، در کشور ما روزانه حدود 13 نفر از افرادی که به‌طور میانگین در رده سنی 15 تا 35 سال قرار دارند، اقدام به خودکشی می‌کنند. این گزارش، رشد 5 درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد و متأسفانه آمار خودکشی در کشورمان، در سیر صعودی قرار دارد. در این گزارش همچنین آمده است که بیشتر افرادی که دست به خودکشی می‌زنند ساکن شهرها بوده و بیش از 82 درصد از آن‌ها با مصرف دارو، مرگ خود را رقم می‌زنند.

علل افزایش آمار خودکشی در ایران چیست؟

بدون شک می‌توان خودکشی را یکی از غم‌انگیزترین پایان‌هایی دانست که برای یک زندگی می‌تواند رخ دهد، زندگی که باید سرشار از امید، شور و دستاورد باشد. همواره دولت‌ها در تلاشند که اقدامات مؤثری را جهت کاهش این معضل اجتماعی انجام دهند. کارشناسان معتقدند که علل اصلی خودکشی در کشور ما را می‌توان مشکلات خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و عاطفی دانست و معمولاً اختلالات روانی نظیر افسردگی، استرس و اعتیاد، آن را تشدید می‌کند. بنا بر ادعای رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، بیش از 40 درصد از افراد جامعه دچار مشکلات روحی روانی هستند که این رقمی بسیار ناامیدکننده است.

آمار خودکشی در ایران نسبت به دیگر کشورها چگونه است؟

با تمام این اوصاف باید به این مورد نیز اشاره کنیم که به دلیل ماهیت مذهبی کشور ما و حرام بودن عمل خودکشی در دین اسلام، خودکشی از طرف جامعه پذیرفته نشده است و مجوزی هم برای آن صادر نمی‌شود. به همین علت است که در کشور ایران به نسبت کشورهایی نظیر روسیه با 31 درصد، بلاروس با 30 درصد، قرقیزستان و کره جنوبی با 26 درصد، آمار خودکشی کمتر می‌باشد. بااین‌وجود رشد سالیانه آن، نگرانی‌های فراوانی را به همراه داشته است و نیازمند برنامه‌ریزی‌های جدی می‌باشد.

آمار خودکشی در جهان در سال 2019

آمار خودکشی به این صورت است که به ازای هر 100 هزار نفر محاسبه می‌شود برای مثال کشور لیتوانی از هر 100 هزار نفر، 31.9 نفر خودکشی دارد و در روسیه از هر 100 هزار نفر 31 نفر، آمریکای جنوبی از هر 100 هزار نفر 29.2 نفر، کره جنوبی از هر 100 هزار نفر 26.9 نفر و بلاروس از هر 100 هزار نفر 26.2 نفر خودکشی دارد. در این آمار شاهد کشورهای سورینام در آمریکای جنوبی و قزاقستان هستیم که از هر  100 هزار نفر حدود 22 نفر خودکشی دارد.
باید اشاره کنیم که خودکشی در لیست 10 شیوه مرگ برتر دنیا بوده و سالانه این آمار در حال تغییر و در مواردی افزایش است. اما در این میان آمار خودکشی برخی کشورها عجیب است. برای مثال در کشور بلژیک شاهد آمار خودکشی بالایی هستیم و باید بگوییم که بلژیک تنها کشور اروپای غربی با آمار خودکشی بالا است که از هر 100 هزار نفر 20.7 نفر خودکشی می‌کنند و احتمال داده می‌شود که قوانین لیبرال بلژیک در زمینه خودکشی با کمک دکتر، باعث آمار بالای خودکشی مردم شده است و این کشور را در جایگاه 11 این لیست قرار داده است. از سوی دیگر شاهد کشور بوتان هستیم که یکی از کشورهای خوشبخت و در رفاه محسوب می‌شود اما آمار خودکشی آن از 100 هزار نفر به 11.4 نفر می‌رسد که این آمار نیز برای بوتان بالا است.
نکته عجیب دیگر این است که بر اساس آمار، کشورهای پر استرس و مضطرب جهان از آمار خودکشی پایینی برخوردار هستد . برای مثال افغانستان دارای نرخ 4.7 نفر از هر 100 هزار نفر است یا در عراق آمار خودکشی 3 نفر و در سوریه 1.9 نفر به ازای هر 100 هزار نفر است. البته ایران هم ظاهراً در این لیست وضعیت بدی ندارد و در جایگاه 142 قرار گرفته در نتیجه از هر 100 هزار نفر در ایران 4.1 نفر خودکشی می‌کنند.

لیستی از آمار خودکشی در جهان در سال 2019

اما در این لیست شاهد کمترین آمار خودکشی هم هستیم که می توان به کشورها و شهرهای باهاما، جامائیکا، گرانادا، باربیدوس و باربودا اشاره کرد که هیچ آمار خودکشی از این کشورها گزارش نشده است. در ادامه، لیست کامل این آمار خودکشی در جهان در سال 2019 را ارائه خواهیم کرد.


 
1398/07/14