موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

راههای کاهش استرس چیست؟

14 راه برای مقابله با استرس

در زندگی روزمره، عادات و فعالیت‌های به نسبت ساده‌ای وجود دارد که می‌تواند استرس را در شما کاهش دهد. 14 توصیه که در مقاله زیر به آن‌ها اشاره شده است، از بین برنده استرس و ضد پیری می‌باشد و حتی با وجود سن تقویمی بالا، به شما کمک می‌کند سن جسمانی خود را کمتر کنید و زندگی طولانی‌تری داشته باشید. پس با ما همراه باشید.
 

تحت معاینه کامل و منظم پزشکی قرار بگیرید

معاینات منظم پزشکی نه‌تنها کمک می‌کند تا اطمینان پزشک را نیز برای تائید سلامتی‌تان داشته باشید، بلکه روشی واجب و ضروری است تا از تبدیل مشکلات کوچک به بیماری‌های جدی جسمانی و روانی جلوگیری کنید. معاینه سالانه شما بایستی کامل و دقیق باشد؛ چراکه به تشخیص زودهنگام سرطان، بیماری قلبی، دیابت، سکته و مشکلات متابولیک کمک خواهد کرد.

 

در زندگی یک همراه داشته باشید

مطالعات نشان می‌دهد که افراد متأهل از افراد مجرد سالم‌تر هستند؛ درواقع این افراد تا 50 درصد کمتر از سایرین در خطر بیماری، حوادث و مرگ هستند.
 

در طول روز یک چرت کوتاه بزنید

30-20 دقیقه چرت زدن در طول روز مخصوصاً در وسط روز بسیار مناسب است؛ زیرا در این زمان متابولیسم بدن در کمترین حد خود می‌باشد. خواب وسط روز با ریتم بدنتان نیز سازگار است.
 

دیگران را همان‌گونه که هستند، بپذیرید

هیچ‌وقت فکر نکنید که علت موفقیت و یا شکست فرزندان یا دیگر اطرافیانتان نتیجه مستقیم اعمال شماست و آن‌ها را همانگونه که هستند، دوست بدارید. در صورت عدم قبول دیگران، همان‌گونه که هستند، نه‌تنها استرس زیادی بر شما تحمیل می‌شود، بلکه برای تمام خانواده نیز باری سنگین خواهد بود.
 

روابط اجتماعی خود را گسترش دهید

روابط اجتماعی نه‌تنها لذت بخشند، بلکه برای سلامت روانی شما نیز مناسبند. زمانی که منابع درونی ما کاهش می یابند و یا تمام می‌شوند، آنگاه داشتن دوستانی که موجب کاهش نگرانی‌ها و مشکلات شما شوند بسیار لازم و ضروری است.
 

از طریق مذهب یا مدیتیشن آرامش بگیرید

افرادی که در گروه‌های مذهبی و یا مدیتیشن و مراقبه شرکت می‌کنند اغلب از سه کاهنده قوی استرس بهره می‌گیرند بخشش، امید و درک.
 

یک حیوان خانگی نگه دارید

مطالعات گوناگون نشان داده‌اند افرادی که یک حیوان خانگی دارند، علاوه بر داشتن عمری طولانی‌تر ، زندگی شادتر و پربارتری نیز دارند. حیوانات خانگی همانند یک دوست می‌توانند همراهی مناسب باشند و نزدیکی و آرامش را به فرد هدیه دهند. از طرفی حس سرزندگی و مفید بودن را در فرد تقویت می‌کنند.
 

یک فعالیت و یا سرگرمی جدید را شروع کنید

اگر واقعاً از انجام کاری لذت ببرید، استرس به خودی خود از بین خواهد رفت. به دنبال یک سرگرمی باشید که قلبتان برای انجام آن بتپد، فرقی نمی‌کند که یک فعالیت ورزشی باشد، یا علمی یا هنری.
 

از تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده کنید

تهیه یک برنامه روزانه وفهرست کارهایی که باید در طول روز انجام دهید، آن‌قدر زمان‌بر و خسته‌کننده نیست؛ ولی در مقابل می‌تواند تا حد زیادی استرس شما را کاهش دهد. با فهرست کردن هر آنچه می‌خواهید به آن برسید و تعیین اولویت انجام آن‌ها، علاوه بر اینکه احتمال انجام هم‌زمان کارها کاهش می‌یابد، از فراموش کردن و تلنبار شدن کارها نیز پیشگیری می‌شود. درنتیجه هم از نظر جسمی و هم روانی استرس کمتری  بر شما وارد خواهد شد.
 

در محیط امن و آرامبخش زندگی کنید

اگر علت استرس شما به خاطر محل زندگی‌تان است، به عنوان مثال زندگی در یک شهر بزرگ و یا یک محله پر سر و صدا، بهتر است به محیطی آرام‌تر و ساکت‌تر نقل‌مکان کنید؛ اما در صورتی که جابه‌جایی و نقل‌مکان ممکن نیست می‌توانید روابط نزدیک‌تری را با همسایه‌هایتان برقرار کنید تا به کمک آن‌ها،محیط ساکت‌تر، آرام‌تر و ایمن‌تری را فراهم کنید.
 

خارج از چارچوب فکر کنید

گاهی تنها با عوض کردن طرز فکرمان در مورد چیزی، می‌توانیم به سادگی استرس را از زندگی‌مان خارج کنیم. برای مثال از رفتن به سر کارتان شروع کنید هر طوری که می‌خواهد باشد، قطار، هواپیما و یا ماشین. به جای این که آن را به فرصتی برای خشمگین شدن تبدیل کنید آن را فرصتی برای آسایش، آماده کردن و یا تمرکز در نظر بگیرید.
 

با بصیرت به امور مالی خود رسیدگی کنید

پول بدون توجه به اینکه بسیار زیاد باشد یا بسیار کم، می‌تواند مبدل به مشکل روحی برای ما گردد. محتاط و باهوش باشید. سعی کنید بدانید که شما ارزش و مقام یک انسان را دارید. مهم‌تر اینکه کیفیت زندگی شما بسته به میزان دارایی شما نیست؛ زیرا که گاهی دارایی‌ها باری سنگین می‌شوند و بسیاری از افراد ثروتمند خود را برده اموالشان می‌دانند.
 

هنر مدیتیشن و آرام‌سازی را بیاموزید

مطالعات نشان می‌دهند افرادی که زمانی را به اینگونه فعالیت‌ها اختصاص می‌دهند، فشار خون پایین‌تری دارند و خطر بیماری‌های قلبی نیز در آن‌ها کاهش می‌یابد.
 

لبخند بزنید

دانشمندان دریافته‌اند که یک ارتباط قوی بین بخشی از عضلات صورت که در زمان خندیدن استفاده می‌شود و منطقه‌ای از مغز که مواد شیمیایی و عصبی ( هورمون سروتونین ) مرتبط با شادی و آرامش را آزاد می‌کند، وجود دارد. بنابراین خنده استرس  را کاهش میدهد.
 
1397/05/24