موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

مکمل های مورد نیاز ورزشکاران چیست؟

مکمل های مورد نیاز ورزشکاران جهت جلوگیری از آسیب های عضلانی و افزایش قوای جسمی


از مهم ترین عوامل در سلامت  یک ورزشکار می توان به تغذیه او اشاره کرد . تغذیه رمز موفقیت و کلید برتری یک ورزشکار نسبت به رقبای خود است. تغذیه ی مناسب در افزایش انرژی، عضله سازی و بهبود سریع تر آسیب های عضلانی نقش مهمی دارد، اما با تغذیه نامناسب اهداف ورزشی محقق نخواهد شد.
همچنین با توجه به صنعتی شدن جامعه و تغییرات شیوه زندگی، اکثر افراد از یک رژیم غذایی مناسب پیروی نمی کنند و این در حالیست که به دلیل عدم دریافت مواد مغذی کافی در طول روز دچار خستگی و افت انرژی می شوند. مکمل ها نقش بسزایی در تامین مواد ضروری ورزشکاران دارند.در ادامه به معرفی ترکیبات مولتی ویتامین و موادمعدنی مهم و همچنین اسیدهای چرب امگا3، ال کارنیتین و کوآنزیم Q10 برای مصرف روزانه ی ورزشکاران و همچنین سایر افراد می پردازیم.


مواد مغذی  ورزشکاران

ال کارنیتین

  به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و در کمک به بهبود عملکرد فیزیکی در طول تمرینات ورزشی و کنترل استرس اکسیداتیو موثر است. ال کارنیتین همچنین باعث انتقال اسید های چرب به میتوکندری سلول جهت تولید انرژی، افزایش متابولیسم و افزایش اثر بخشی تمرینات ورزشی می شود.
استفاده از ال کارنیتین در طول تمرینات شدید ورزشی مهم بوده و در کمک به کاهش تجمع اسید لاکتیک بعد از ورزش موثر است.بر اساس ژورنال فیزیولوژی این ترکیب باعث افزایش عملکرد جسمی- ورزشی شده که با ساخت توده عضلانی در ارتباط است.
استفاده از این ترکیب در جلوگیری از بروز درد قفسه سینه و افزایش توان ورزشی در افراد مبتلا به نارسایی قلبی نقش دارد.مصرف ال کارنیتین موجب کاهش خستگی و بازیابی سریعتر قوای بدنی می شود. ال کارنیتین در کمک به افزایش توده عضلانی و کاهش توده ی چربی در بدن موثر است. این ترکیب در پیشگیری یا درمان برخی مشکلات سلامتی از جمله نارسایی قلبی، بیماری کلیوی، زوال عقل و چاقی نقش دارد. همچنین مصرف  این اسید آمینه مانع از پیری و کاهش عملکرد شناختی خواهد شد.
افرادی با اختلال در تعداد اسپرم، سطوح پایینی از این اسید آمینه را دارند، بنابراین مصرف این ترکیب باعث افزایش تعداد اسپرم، بهبود کیفیت اسپرم و افزایش میل و توان جنسی در ورزشکاران خواهد شد.

کوآنزیم Q10

با تولید انرژی درون سلولی در ارتباط است. تقریبا هر سلولی در بدن به ویژه ارگان هایی مانند قلب، کبد و ماهیچه ها که نیاز به انرژی بیشتری دارند، حاوی کوانزیم Q10 هستند.
کوانزیم Q10 به همراه ویتامین E یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان های محلول در چربی هستند که از سلول ها در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند و این در حالیست که بسیاری از مطالعات بر نقش مهم  آنتی اکسیدان ها بر بهبود عملکرد ورزشی تاکید دارند. کیوتن در کاهش آسیب ماهیچه ای موثر است.

امگا 3

اسید های چرب امگا 3 نقش موثری در سیستم قلبی -عروقی دارند که مورد نیاز ورزشکاران استقامتی است. امگا3 باعث افزایش خون رسانی به عضلات در طول تمرینات ورزشی و کاهش درد، التهاب، تورم عضلانی و افزایش دامنه حرکتی می شود. مصرف امگا 3 به همراه تمرینات ورزشی با کاهش کلسترول بد (LDL)، افزایش کلسترول خوب (HDL) و کاهش توده ی چربی بدن همراه است. امگا3 نه تنها باعث بهبود سلامت قلب می شود، بلکه در کمک به بهبود عملکرد ورزشی و بازیابی توان جسمی موثر است.
امگا3 باعث کاهش هورمون  استرس یا کورتیزول می شود، به طوریکه افزایش این هورمن با افزایش توده چربی در ارتباط است.


 ویتامین ها و مواد معدنی

در سراسر جهان ورزشکاران بسیاری، از مکمل های غذایی استفاده می کنند، زیرا کمبود مواد مغذی در ورزشکاران منجر به کاهش عملکرد ورزشی می شود. بر اساس بیانیه آکادمی تغذیه و دیابت، ورزشکاران باید نسبت به تامین ویتامین های C، Bو D اطمینان حاصل کنند. بسیاری از ویتامین های گروه B در متابولیسم کربوهیدرات و چربی ها برای تولید انرژی نقش دارند.
گلوکز می تواند به صورت گلیکوژن به عنوان حامل انرژی در بدن ذخیره شود .ویتامین B6 با متابولیسم طبیعی گلیکوژن و پروتئین ارتباط دارد. ویتامین B1، B6،  B12  درساخت سروتونین موثر بوده، این انتقال دهنده ی مهم  عصبی در بهبود حالت روحی و خلق و خو موثر است.
آنتی اکسیدان ها شامل گروهی از مواد مغذی گیاهی (فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها)، ویتامین C و ویتامین E، بتاکاروتن، همچنین مواد معدنی مانند روی، سلنیوم و مس باعث محافظت از سلول ها در برابر اثر مخرب رادیکالهای آزاد میشوند.
ورزشکاران باید بخاطر داشته باشند که همیشه در کنار تمرینات ورزشی از یک الگوی صحیح تغذیه جهت کاهش خستگی و آسیب های ناشی از ورزشهای سنگین استفاده نمایند. در زیر به معرفی چند نمونه از  ویتامینها و املاح  مورد نیاز ورزشکاران که در داروخانه ها موجود می باشد می پردازیم:

      

- ویال ال کارنیتین اینستوم هلپ
- درمان کمبود کارنیتین اولیه، چربی سوزی و تبدیل غذا به انرژی
- ویال ال کارنیتین 2000 بی اس کی - چربی سوزی و کاهش وزن، جلوگیری از بروز خستگی
- قرص ال کارنیتین 1000 کارن - چربی سوزی، افزایش انرژی، کاهش وزن، لاغری و تناسب اندام
ویال ال کارنیتین بی اس کی 3000 - چربی سوزی و کاهش وزن، جلوگیری از بروز خستگی
- ال کارنیتین مایع 2000 مارنیز - افزایش تولید انرژی، کمک به لاغری و تناسب اندام، جلوگیری از بروز
- کو آنزیم کیوتن گلدن لایف Q10 - افزايش سلامت عمومی، بهبود عملكرد قلب
- کوکیوتن کیوپرا 150 ماردین  - تقویت قلب و عروق ، کاهش فشار خون ، پیشگیری از بیماری های کرونر قلبی
- کپسول کوکیوتن امریکن ویتامین 60 - بهبود عملکرد قلب، پیشگیری از سرطان و تقویت سیستم ایمنی
- روغن ماهی امگا 3 فورمولیتد ساینسز - بهبود سلامت قلبی عروقی، کاهش تری گلیسیرید، تکامل سیستم عصبی در جنین و نوزادان
- کپسول امگا مکس سوپر نچرال - سلامت سیستم قلبی عروقی ، درمان افسردگی ، تکامل سیستم عصبی در جنین و نوزادان
- امگا 3 ویتارمونیل -  سلامت قلبی عروقی ، کاهش تری گلیسیرید ، تکامل سیستم عصبی در جنین و نوزادان
- قرص مولتی ویتامین کامپلیت (ویتافیت) یوروویتال - تقویت سیستم ایمنی  و دستگاه عصبی، تقویت متابولیسم و سوخت و ساز بدن
- ویتامین ب کمپلکس یوروویتال - حفظ سلامت و عملکرد سیستم عصبی و اعصاب بدن، تقویت سیستم عصبی امگا تری گلدن سیز کارن - بهبود سلامت قلب و عروق، کاهش تری گلیسیرید

- مولتی ویتامین مینرال میکس نچرال -افزایش قوای جسمی، تقویت مو، پوست و ناخن، افزایش انرژی
- مولتی ویتامین پرورنال - رفع ضعف جسمانی و خستگی

1397/07/03