موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

چاقی در زنان ایرانی 2 برابرمردان است!

چاقی در زنان ایرانی 2 برابرمردان است!

در تمام دنیا زنان چاق‌تر از مردان هستند!

در تمام دنیا متوسط شیوع چاقی در زنان بیشتر از مردان است. در کشورهای مختلف با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی که بر اساس سطح تحصیلات و فرزند آوری سنجیده می‌شود، شیوع چاقی رو به افزایش بوده و در زنان بیشتر از مردان است. به بیان دیگر، چاقی در هر سطح اجتماعی و اقتصادی از جوامع مختلف دنیا رو به افزایش است. به‌طور مثال، در ایالات‌متحده شیوع چاقی بالاست ولی در کشور آفریقا شیوع کمتری دیده می‌شود. در مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت ایران در سال ۲۰۰۷ میلادی عوامل خطر بیماری‌ها مورد بررسی قرار گرفت که نتایج آن نشان داد، بیش از نیمی از جمعیت ایران یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند، به‌گونه‌ای که شیوع چاقی از 13.6 درصد به 22.3 درصد رسیده است. طبق آخرین آمار، ۲۲ درصد مردم چاق هستند و چاقی در زنان ۲ برابر مردان است. 

چاقی یک بیماری است که باید به‌طورجدی کنترل شود!

امروزه تمام انجمن‌های جهانی، چاقی را یک بیماری می‌نامند. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که ۶۰ تا ۷۰ درصد چاقی ژنتیکی است و هر چه شاخص توده بدنی بیشتر می‌شود، طول عمر افراد کمتر خواهد شد، به‌طوری‌که تحقیقات نشان داده، تنها نیمی از افرادی که شاخص توده بدنی ۳۵ تا ۴۰ دارند به سن ۷۰ سال می‌رسند. با افزایش توده بدنی احتمال بروز بیماری‌های مختلف قلبی عروقی، دیابت، فشارخون بالا و حتی سرطان‌ها بیشتر می‌شود. جالب است بدانید، دوسوم مرگ و میر افراد چاق به دلیل بیماری‌های غیر واگیر مثل دیابت است. در حقیقت، افرادی که وزن عادی دارند مرگ و میر کمتری دارند و به بیماری‌های کمتری دچار می‌شوند و با افزایش وزن احتمال همه بیماری‌های غیر واگیر بالا می‌رود. 
همچنین، خطر ابتلا به دیابت در زنان چاق ۲ برابر مردان است بنابراین پیشگیری از چاقی، پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌هاست و باید برای کنترل چاقی برنامه داشته باشیم. خط اول کنترل وزن تغییر شیوه زندگی، تغذیه مناسب و تحرک بدنی لازم است که در آن نمک، چربی و قند کمتر استفاده می‌شود. برخی داروهای کنترل وزن نیز می‌توانند کمک‌کننده باشند. البته همه افراد منتخب استفاده از دارو نیستند و تشخیص استفاده از آن بر عهده پزشک معالج است.
 

عوارض چاقی برای بدن چیست؟

چاقی به عنوان یک بیماری تلقی می‌شود که می‌تواند عوارض زیادی را برای فرد درگیر به همراه داشته باشد. در ادامه به برخی از مهمترین عوارض چاقی اشاره می‌شود:
  • فشار خون بالا، دیابت، بیماری عروق کرونر، افزایش چربی خون و کلسترول، سکته مغزی، استئوآرتریت و آرتروز، توقف تنفس در خواب یا آپنه خواب، بیماری کبد چرب، بزرگ شدن قلب، فتق شکمی، خرو پف هنگام خواب، دیسکوپاتی و در نهایت کاهش طول عمر مفید.

معیار تشخیص چاقی چیست؟

بهترین و در عین حال ساده‌ترین معیاری که در حال حاضر برای تشخیص چاقی استفاده می‌شود، BMI است که برای محاسبه آن، وزن (بر حسب کیلوگرم) تقسیم بر مجذور قد (بر حسب متر) می‌شود. البته شاخص BMI میزان چربی بدن را به طور مستقیم تعیین نمی‌کند، ولی بالا بودن این شاخص نسبت به حد نرمال، معمولاً با افزایش چربی بدن و درنتیجه اضافه وزن ارتباط دارد؛ بنابراین همچنان که باید میزان فشار خون و کلسترول خود را در طول زمان، تحت نظر بگیریم، شاخص جرم بدن خود را نیز باید محاسبه کنیم؛ زیرا BMI بالا یا افزایش آن نشانه خطر است.
بر اساس شاخص توده بدنی (BMI):
  • اگر شاخص توده بدنی یا BMI شخصی کمتر از 18.5 باشد، کم وزن و لاغر است.
  • اگر شاخص توده بدنی یا BMI شخصی 24.5-18.5 باشد، وزن او مناسب است.
  • اگر شاخص توده بدنی یا BMI شخصی 29.5-25 باشد، اضافه وزن دارد.
  • اگر شاخص توده بدنی یا BMI شخصی بالاتر از 30 باشد، دچار چاقی است.

 

بهترین و اصولی‌ترین روش برای کاهش وزن چیست؟

برای درمان چاقی باید به دنبال راهی باشید که با کمترین عوارض، بیشترین نتیجه را بگیرید. انواع مختلفی از رژیم‌های غذایی وجود دارد؛ ولی باید به این نکته توجه داشت که پیروی از رژیم‌های سخت، باعث کاهش متابولیسم بدن می‌شود و انگیزه فرد را برای ادامه تلاش، کاهش می‌دهد؛ بنابراین باید یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها انتخاب کنید. رژیم غذایی شما می‌بایست مطابق سلیقه غذایی شما باشد تا بتوانید در درازمدت آن را ادامه دهید.
باید بدانید هنگامی که یک رژیم غذایی را برای درمان چاقی آغاز می‌کنید، همیشه کاهش چند کیلوی اول راحت خواهد بود؛ ولی بعد از آن، بدن به میزان کالری مصرفی عادت کرده و با کاهش میزان سوخت و ساز، خود را با آن تطبیق می‌دهد؛ بنابراین شما نیاز دارید که در کنار پیروی از یک رژیم غذایی صحیح، با ترفندهایی متابولیسم بدن خود را تنظیم کنید و در بالاترین سطح خود نگه دارید. سه راه اصلی برای بالا نگه داشتن سطح متابولیسم بدن، عبارتند از:
  • - ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی
  • - هیدراته نگه داشتن بدن
  • - استفاده از مکمل‌های مناسب کاهش وزن و کاهش اشتها

1398/03/16