موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

چای سبز برای لاغری

چای سبز برای لاغری

چای سبز سالم‌ترین نوشیدنی موجود در این سیاره است. آن‌ها مملو از آنتی اکسیدان ها و مواد مختلفی هستند که برای سلامتی ما مفیدند. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که چای سبز می‌تواند باعث سوزاندن چربی و کاهش وزن شود. در این مقاله با نحوه عملکرد آن آشنا می شوید.


چای سبز حاوی موادی است که به شما کمک می‌کند چربی‌های خود را بسوزانید

ارزش چای سبز بیشتر از یک آب گرم طعم دار است. مواد زیستی فعال موجود در برگ‌های چای سبز در آب حل می‌شوند و آن را به یک نوشیدنی کامل تبدیل می‌کنند. وقتی یک فنجان چای باکیفیت می‌نوشید مقدار زیادی از این مواد مفید و دارای اثرات بیولوژیک قوی را وارد بدن خود می‌کنید.
بهترین ماده شناخته‌شده در این زمینه کافئین است که یک فنجان چای سبز حاوی کافئین لازم هست گر چه مقدار آن نسبت به قهوه بسیار کمتر است اما هنوز به‌اندازه‌ای هست که تأثیرگذار باشد. کافئین یکی از مهم‌ترین محرک‌های شناخته‌شده برای تحریک سوختن چربی و بهبود عملکرد ورزشی افراد می‌باشد.
اما درخشان‌ترین ویژگی چای سبز غنی بودن آن از آنتی اکسیدان های مختلف می‌باشد. چای سبز حاوی انواعی از آنتی اکسیدان های قوی به نام کاتچین می‌باشد. یکی از مهم‌ترین کاتچین ها EGCG است که می‌تواند سوخت و ساز بدن را افزایش دهد.
این نکته را در نظر داشته باشید که کلیه مزایای ذکر شده را می‌توانید هم از طریق نوشیدن چای سبز و هم از طریق دریافت مکمل‌های چای سبز به دست آورید. در اکثر مطالعات انجام‌شده بر روی چای سبز از عصاره آن استفاده می‌شود.
 

چای سبز چربی‌های موجود در سلول‌های چربی را به حرکت درمی‌آورد

برای سوختن چربی ابتدا باید سلول‌های چربی شکسته شده و به جریان خون منتقل شوند. ترکیبات فعال موجود در چای سبز این فرایند را از طریق افزایش اثربخشی بعضی از هورمون‌های مربوط به چربی سوزی انجام می‌دهند. آنتی اکسیدان اصلی موجود در چای سبز یعنی ‌EGCG می‌تواند آنزیمی را که منجر به شکسته شدن هورمون نور اپی نفرین می‌شود، مهار کند. وقتی که این آنزیم مهار شود میزان نور اپی نفرین افزایش می‌یابد.
این هورمون توسط سیستم عصبی به‌عنوان پیامی برای سلول‌های چربی استفاده می‌شود تا فرمان شکسته شدن چربی‌ها را به آن‌ها بدهد؛ بنابراین میزان بیشتر نور اپی نفرین منجر به ایجاد پاسخ‌های قوی‌تری در سلول‌های چربی و شکستن هرچه بیشتر آن‌ها می‌شود.
کافئین و EGCG که هر دو به طور طبیعی در چای سبز یافت می‌شوند همچنین می‌توانند اثر تشدیدی داشته باشند؛ زیرا کافئین نیز مرحله دیگری را در همان مسیر فعال می‌کند. نتیجه این همکاری دوجانبه، شکستن تعداد بیشتری از سلول‌های چربی است که به داخل جریان خون رها می‌شوند. این چربی‌های شکسته شده به عنوان منبع انرژی توسط سلول‌هایی که به آن نیاز دارند مانند سلول‌های ماهیچه‌ای مصرف می‌شود.
 

چای سبز باعث افزایش سوزاندن چربی به‌خصوص در طول ورزش می‌شود

اگر شما به برچسب مکمل‌های چربی سوز و کاهش وزن توجه کنید اکثراً آن‌ها دارای عصاره چای سبز نیز می‌باشند. علت آن است که بارها نشان داده شده است که چای سبز باعث افزایش سوختن چربی به خصوص در طی ورزش می‌شود.
در یک مطالعه نشان داده شده که مردانی که از عصاره چای سبز استفاده می‌کردند نسبت به مردانی که این مکمل را دریافت نکرده بودند ۱۷ درصد چربی بیشتری سوزاندند. این مطالعه نشان داد که چای سبز می‌تواند اثر چربی سوزی ورزش را افزایش دهد.
مطالعه دیگری که در مدت ۸ هفته انجام شد نیز نشان داد که چای سبز باعث افزایش چربی سوزی هم در ورزش و هم در زمان استراحت می‌شود.
مطالعات متعددی وجود دارند که این نظریه را تائید می‌کنند. چای سبز به طور انتخابی سوختن چربی‌ها را افزایش داده و در بلندمدت باعث کاهش چربی بدن می‌شود.
 


چای سبز می‌تواند با افزایش متابولیسم ، کالری سوزی را افزایش دهد

بدن انسان دائماً کالری می‌سوزاند. حتی هنگام خوابیدن یا نشستن نیز سلول‌های ما در حال انجام میلیاردها فعالیت هستند که نیاز به انرژی دارد. مطالعات متعددی نشان می‌دهند که چای سبز می‌تواند باعث افزایش مصرف کالری حتی در حالت استراحت شود.
در اکثر مطالعات میزان افزایش متابولیسم در حدود ۳ تا ۴ درصد اعلام شده است؛ اگرچه در برخی مطالعات میزان آن حتی تا ۸ درصد نیز گزارش شده است. برای فردی که روزانه ۲۰۰۰ کالری مصرف می‌کند ۳ تا ۴ درصد افزایش مصرف کالری به معنای سوزاندن ۶۰ تا ۸۰ کالری بیشتر در طول روز می‌باشد که مشابه چیزی است که در رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا اتفاق می‌افتد.
اگرچه اکثر مطالعات انجام شده در دوره زمانی کوتاهی انجام شدند (یک تا سه روز) همچنان شواهدی وجود دارد که اثرات چای سبز در افزایش متابولیسم بدن در طولانی‌مدت نیز باقی می‌ماند. در یک مطالعه بر روی ۶۴ نفر نشان داده شد که گروهی که عصاره چای سبز مصرف کرده بودند ۳.۳ کیلوگرم از وزن خود را پس از ۳ ماه از دست دادند و روزانه ۱۸۳ کالری بیشتر سوزاندند.
البته این مورد را در نظر داشته باشید که با وجودی که همه‌ی مطالعات نشان می‌دهند که چای سبز متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد، اثر آن ممکن است از فردی به فرد دیگر تفاوت داشته باشد.
 

آیا چای سبز می‌تواند باعث شود تا شما کالری کمتری مصرف کنید?

بله می‌تواند. به نظر می‌رسد یکی از راه‌هایی که چای سبز می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، کاهش اشتها است. کاهش اشتها باعث می‌شود که ما کالری کمتری مصرف کنیم و بدون هیچ‌گونه تلاشی وزن کم کنیم. مطالعات متعددی بر روی اثرات چای سبز در کاهش اشتها انجام شده‌اند اما اغلب نتایج متضادی را نشان می‌دهند.
مطالعات حیوانی همچنین نشان می‌دهند که چای سبز می‌تواند مقدار چربی جذب‌شده از طریق غذا را کاهش دهد، اما این نتایج در انسان‌ها تائید نشده‌اند. به‌طورکلی به نظر می‌رسد که چای سبز تأثیر خود را بیشتر از طریق افزایش سوزاندن چربی اعمال می‌کند و باعث می‌شود ما چربی بیشتری بسوزانیم و تأثیر قابل‌توجهی بر میزان غذایی که ما مصرف می‌کنیم ندارد.
 

چای سبز می‌تواند به کاهش چربی‌های شما به‌خصوص چربی‌های مضر شکم کمک کند

وقتی‌که صحبت از کاهش وزن به کیلوگرم به میان می‌آید اثرات چای سبز نسبتاً کمرنگ به نظر می‌رسد. با وجودیکه مطالعات متعددی نشان داده‌اند که افراد با مصرف چای سبز می‌توانند کاهش وزن داشته باشند، مطالعاتی نیز نشان داده‌اند که هیچ تأثیری در کاهش وزن ندارد.
در یک مطالعه‌ای نشان داده شد که افراد با مصرف چای سبز به طور متوسط یک و نیم کیلوگرم وزن کم می‌کنند.
اما مهم است که این را در نظر داشته باشید که همه چربی‌ها یکسان نیستند. ما چربی زیر پوستی داریم که در زیر پوست مان قرار گرفته است و همچنین دارای چربی احشایی هستیم که چربی‌های شکم و اطراف اندام‌های ما را ایجاد می‌کنند. چربی احشایی عمیق و مضر است و باعث التهاب و مقاومت به انسولین در بدن ما می‌شود و به‌شدت با انواعی از بیماری‌ها مرتبط هستند مانند دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی .
مطالعات متعددی در مورد چای سبز نشان می‌دهند که اگرچه اثرات کاهش وزن آن کم است اما می‌توانند درصد قابل‌توجهی از چربی‌های احشایی مضر را کاهش دهند. نتیجه این پدیده کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های خطرناک می‌باشد و در نهایت زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری را برای ما به ارمغان خواهد آورد.
 
اگرچه چای سبز می‌تواند سوخت‌وساز بدن را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد اما می‌بایست انتظارات خود را از آن به حد معقولی برسانیم. بهترین راه‌حل این است که سایر راه‌های کاهش وزن (مانند خوردن مقدار پروتئین بالا و کربوهیدرات کم) را با مصرف چای سبز همراه کنید. البته این نکته را فراموش نکنید که مزایای مصرف چای سبز فراتر از کاهش وزن بدن است و در سلامتی عمومی فرد نیز اثرات به سزایی دارد.
 
1396/09/05
  •