موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

لک های پوستی یاملاسما چیست

 

در این مقاله با عناوین زیر آشنا می شوید:
- ملاسما چیست
- علل لک های پوستی یا ملاسما
- علائم ملاسما یا لک های بارداری
- راه های درمان لک های پوستی یا ملاسما

ملاسما چیست؟

ملاسما یک مشکل شایع پوستی است که باعث ایجاد لک های پوستی روشن تا تیره بر روی پوست بویژه در ناحیه صورت می شود.


اهمیت بیمای ملاسما 

بیماری ملاسما باعث ایجاد لک های پوستی بر روی گونه‌ها ، پل بینی، پیشانی، چانه و بالای لب بالا می شود. زنان به مراتب بیشتر از مردان دچار ملاسما می‌شوند. فقط 10% از افرادی که به ملاسما دچار می‌شوند، مرد هستند. ملاسما در دوران حاملگی بسیار شایع است که به همین علت گاهی اوقات تحت عنوان لک‌های حاملگی نامیده می‌شود. به نظر می‌رسد هورمون‌ها علت ایجاد ملاسما باشند. 

 

علائم ملاسما چه هستند؟

نشانه‌های شایع ملاسما لک‌های قهوه‌ای یا قهوه‌ای تیره روی صورت است. این لک‌ها معمولاً در نواحی زیر ظاهر می‌شوند:
  • گونه‌ها
  • پیشانی
  • پل بینی
  • بالای لب بالا
  • چانه
بعضی از مردم در ناحیه ساعد و یا گردن خود نیز دچار آن می‌شوند که البته خیلی رایج نیست.

علت ملاسما

افرادی که پوست تیره‌تر دارند، مانند نژادهای لاتین / اسپانیایی، آفریقای شمالی، آفریقایی-آمریکایی، آسیایی، هندی، خاورمیانه و یا اقلیم مدیترانه بیشتر احتمال دارد که دچار ملاسما شوند. افرادی که در خانواده خود فردی دارند که دچار ملاسما است نیز با احتمال بیشتری به ملاسما دچار می شوند.
این‌که چه چیزی باعث ملاسما می‌شود دقیقا مشخص نیست. این عارضه احتمالاً زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های رنگی پوست (ملانوسیت ها) بیش از اندازه رنگ تولید کنند. افرادی که پوست رنگی دارند بیشتر مستعد ابتلا به ملاسما هستند؛ زیرا ملانوسیت های آن‌ها نسبت به افرادی که پوست روشن دارند، فعال‌تر هستند.
برخی از علت‌های ملاسما که شناخته شده‌اند، عبارت‌اند از:

قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید

اشعه UV نور خورشید می‌تواند ملانوسیتها را تحریک کند. در حقیقت، تنها مقدار کمی از تابش نور خورشید می‌تواند باعث بازگشت مجدد ملاسما پس از محو شدن آن شود. به همین علت است که این لک‌ها در تابستان تشدید می‌شوندو همواره توصیه می شود که از ضد آفتاب ضد لک استفاده شود.

تغییرات هورمونی

زنان باردار اغلب دچار ملاسما می‌شوند. وقتی ملاسما در زنان باردار ظاهر می‌شود، به آن کلوآسما (chloasma) یا ماسک بارداری می‌گویند. قرص‌های کنترل بارداری و داروهای هورمونی نیز می‌توانند باعث بروز ملاسما شوند.

محصولات مراقبت از پوست

اگر یک محصول آرایشی پوست شما را تحریک کند، ممکن است ملاسما بدتر شود.
 

 درمان ملاسما

ملاسما می‌تواند خودبه‌خود محو شود. خصوصاً مواقعی که یک عامل محرک مانند مصرف قرص‌های ضد بارداری یا خود بارداری مسبب آن باشند. در این موارد با قطع مصرف قرص و یا با پایان بارداری ، ملاسما به طور خودبه‌خود بهبود می‌یابد.
اما در برخی از افراد ملاسما برای مدت طولانی‌تری باقی می‌ماند. اگر ملاسما از بین نرود و یا زنی بخواهد به مصرف قرص‌های ضدبارداری ادامه دهد، یکسری روش‌ها برای درمان ملاسما وجود دارند. برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

هیدروکینون

این دارو یک درمان معمول برای ملاسما است. این دارو بر روی پوست استفاده می‌شود و باعث روشن شدن آن می‌گردد. هیدروکینون به صورت کرم، لوسیون، ژل یا مایع می‌باشد. معمولاً می‌توانید نوع خفیف‌تر آن را بدون نسخه تهیه کنید.

ترتینوئین و کورتیکواستروئیدها

برای روشن شدن رنگ پوست، متخصص پوستتان ممکن است یک داروی دوم برایتان تجویز کند. این دارو می‌تواند ترتینوئین یا کورتیکواستروئید باشد. گاهی اوقات یک کرم که حاوی هر سه دارو می‌باشد (هیدروکینون، ترتینوئین و یک کورتیکواستروئید) تجویز می‌گردد. این کرم را اغلب تحت عنوان کرم سه‌گانه می‌شناسند.

استفاده از ضد آفتاب

نیازی به توضیح نیست که استفاده از ضد آفتاب با محافظت از پوست شما در برابر اشعه فرابنفش خورشید، مانع از ایجاد لک های جدید شده و از تشدید لک های موجود جلوگیری می‌کند.


سایر داروهای موضعی

متخصص پوستتان ممکن است از اسید آزلائیک (azelaic acid) یا اسید کوجیک (kojic acid) برای درمان ملاسما استفاده کند.

استفاده از تکنیک‌های زیبایی

اگر داروهایی که برای پوستتان استفاده می‌کنید، ملاسما را از بین نبرد، ممکن است نیاز به دخالت فیزیکی باشد. برخی از روش‌ها برای درمان ملاسما شامل لایه‌برداری شیمیایی ، میکرودرم ابریژن ، درمان با لیزر و یا نوردرمانی می‌باشد. این روش‌ها فقط می‌بایست توسط متخصص پوست انجام شوند.
اگر بعد از درمان ملاسما متوجه هریک از عوارض زیر شدید، به متخصص پوست مراجعه کنید:
  • تحریک و التهاب پوست
  • تیره شدن پوست
  • و دیگر مشکلات
 

نکاتی برای پیشگیری از ملاسما

اگر دچار مشکل ملاسما هستید، نکات زیر را رعایت کنید:
  • هر روز و به طور مرتب از ضد آفتاب استفاده کنید.
  • هنگام مواجهه با نور آفتاب، از کلاه لبه‌دار و عینک آفتابی استفاده کنید.
  • از مواد آرایشی ملایم استفاده کنید تا پوستتان را ملتهب نکند.
  • از اپیلاسیون بدنتان با لیزر و تیغ خودداری کنید. زیرا می‌تواند ملاسما را تشدید کند.
 
1401/02/31