موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

ویژگی‌های یک مکمل مناسب برای درمان درد مفاصل

مکمل های مناسب برای درمان درد مفاصل

در این مقاله با عناصر یک مکمل خوب برای کاهش درد مفاصل آشنا می شوید که شامل عناوین زیر می باشد:

- اثرات کندرویتین سولفات و گلوکز آمین در درمان درد مفاصل 

- اثرات کلسیم و D3 در درمان درد مفاصل

- اثرات زنجبیل و زردچوبه در درمان درد مفاصل

- اثرات امگا 3 در درمان درد مفاصل

- اثرات چای سبز در درمان درد مفاصل

- اثرات  S-Adenosyl methionine و MSMدر درمان درد مفاصل

- اثرات گزنه در درمان درد مفاصل

- اثرات بروملین در درمان درد مفاصل

- اثرات گیاه پنجه شیطان در درمان درد مفاصل

 

اگر شما هم جزو افرادی باشید که از درد مفاصل رنج می‌برند و به بیماری آرتروز دچار هستید، مطمئناً به دنبال مکمل‌ها و ویتامین‌هایی هستید که به شما کمک کنند درد های خود را تسکین دهید. در حال حاضر انواعی از مکمل‌ها برای کاهش دردهای ناشی از آرتروز در بازار موجود است؛ اما همه آن‌ها آن‌قدر که درباره‌شان تبلیغ می‌شود مؤثر نیستند؛ لذا در این مقاله سعی شده است تا ویژگی‌های یک مکمل خوب  و مناسب برای تسکین دردهای مفاصل ارائه گردد تا با استفاده از آن بتوانید بهترین مکمل را برای مشکل خود انتخاب کنید.

لازم به ذکر است که برخی از مکمل‌ها ممکن است دارای اثرات جانبی باشند و برخی ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشند,بنابراین  باپزشک یا داروساز مشورت نمایید.

اثرات گلوکوزامین / کندروئیتین در درمان درد مفاصل

گلوکوزامین به‌طور طبیعی در غضروف مفاصل بدن یافت می‌شود و کمک می‌کند که مفاصل نرم، روان و سالم باقی بمانند. پوسته میگو و خرچنگ منابع اصلی این مکمل می‌باشند. اعتقاد بر این است که مکمل گلوکوزامین  می‌تواند موجب کند کردن روند تخریب غضروف ، تسکین درد زانوی در بیماری آرتروز و بهبود عملکرد مفاصل شود.

کندرویتین نیز به‌طور طبیعی در غضروف و استخوان یافت می‌شود. گفته می‌شود که کندرویتین برای کاهش درد مفاصل و التهاب آن‌ها، بهبود عملکرد مفاصل و جلوگیری از پیشرفت آرتروز مفید است.

اعتقاد بر این است کندروئیتین می‌تواند موجب افزایش خواص کلاژن و متوقف کردن آنزیم‌هایی که باعث تخریب غضروف می‌شوند، گردد. همچنین به نظر می‌رسد که کندرویتین سولفات ، مانند گلوکزامین ، به حفظ آب در غضروف کمک کرده و باعث روان شدن مفاصل و کاهش آسیب‌های آن شود.

در مورد اثربخشی این داروها به این نکته توجه کنید که شما با مصرف این مکمل‌ها سعی در ترمیم غضروف دارید و گاهی این غضروف‌ها نیستند که باعث ایجاد درد شما شده‌اند. از طرفی این نکته را مدنظر قرار دهید که می‌بایست حداقل 2 تا 3 ماه به این مکمل‌ها فرصت دهید تا تأثیر خود را بگذارند.



اثرات کلسیم در درمان درد مفاصل

وقتی بدن شما دچار کمبود کلسیم شود، کلسیم مورد نیاز خود را از استخوان‌ها برداشت می‌کند. با دریافت کلسیم کافی از طریق رژیم غذایی و یا مکمل‌های کلسیم  مناسب ، می‌توانید اطمینان داشته باشید که کلسیم کافی در خون و استخوان‌های شما موجود است. بیشتر افراد، نیاز به 1,000 تا 1,200 میلی‌گرم کلسیم دارند و می‌توانند به آسانی آن را تأمین نمایند؛ مثلاً در هر فنجان شیر بدون چربی 303 میلی‌گرم کلسیم، وجود دارد.

اثرات ویتامین D3 در درمان درد مفاصل

ویتامین D3 سلامتی استخوان‌ها را از طریق افزایش جذب کلسیم توسط آن‌ها، بهبود می‌بخشد. شما می‌توانید این ویتامین را از طریق مواد غذایی، مانند شیر غنی‌شده و آب پرتقال دریافت کنید. همچنین، وقتی بدن در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، می‌تواند فرم ضروری ویتامین D یعنی ویتامین D3 را تولید نماید. فرم فعال ویتامین D در مکمل‌ها ی ویتامین D  نیزوجود دارد.

برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدنتان نیز به ویتامین D3 نیاز دارید. اگر مقدار کافی از آن را دریافت نکنید، بدن شما نمی‌تواند کلسیم را که برای عملکرد مفاصل و استخوان‌ها نیاز دارد، جذب نماید.

در نظر داشته باشید که بیشتر مولتی‌ویتامین‌ها دارای دوز IU 400 از ویتامین D3 هستند؛ اما متخصصان برای به دست آوردن نتایج بهتر، مصرف روزانه بین IU 1,000 تا IU 2,000 از این ماده را توصیه می‌کنند؛ بنابراین هنگام تهیه مکمل، توجه کنید که مکمل‌هایی را تهیه کنید که دارای حداقل مقدار 1,000IU ویتامین D3 باشد.



اثرات زنجبیل در درمان درد مفاصل

ریشه و ساقه زنجبیل ، در چین، ژاپن و هند به میزان زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که زنجبیل می‌تواند موجب کاهش درد مفاصل و التهاب ناشی از بیماری آرتروز شود.

شواهدی وجود دارد که زنجبیل خشک‌شده که به شکل کپسول و یا به صورت پودر مصرف می‌شود، نسبت به زنجبیل تازه دارای اثرات ضد التهابی بهتری می‌باشد. افرادی که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند، یا تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند، باید در هنگام استفاده از زنجبیل محتاط باشند.



اثرات زردچوبه در درمان درد مفاصل

گیاه زردچوبه، در هند و اندونزی به وفور رشد می‌کند و ریشه آن به عنوان پایه‌ای برای تهیه چاشنی کاری می‌باشد. یکی از اجزای اصلی زردچوبه، کورکومین است که در طب سنتی چین و طب آیورودا هند برای درمان بیماری آرتروز استفاده می‌شده است.

ادعا بر این است که زردچوبه و مکمل های حاوی کورکومین  موجب کاهش درد ، التهاب و خشکی مفاصل در بیماری آرتروز می‌شود. زردچوبه همچنین به عنوان کمک کننده به دستگاه گوارش شناخته شده است. مطالعات مختلف نشان داده‌اند که زردچوبه اثرات ضد التهابی داشته و به عملکرد سیستم ایمنی نیز کمک می‌کند.

محققان دریافته‌اند که اثر زردچوبه در از بین بردن علائم آرتروز می‌تواند معادل با 800 میلی‌گرم ایبوبروفن (Ibuprofen) باشد. افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند، باید در هنگام مصرف زردچوبه احتیاط کنند؛ زیرا مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که ممکن است این ماده، خطر خونریزی را افزایش دهد. همچنین این ماده ممکن است باعث درد معده نیز بشود.




اثرات امگا 3 یا روغن ماهی در درمان درد مفاصل

اسیدهای چرب امگا 3 ، در گردو ، سویا و روغن ماهی آب‌های سرد مثل سالمون و تن یافت می‌شوند. مکمل‌های روغن ماهی نیز می‌توانند منبع خوبی برای تأمین امگا 3 باشد. این روغن، می‌تواند دارای نقشی حیاتی در نگهداری بافت‌های بدن از جمله مفاصل باشد.

این ماده همچنین موجب تولید مواد شیمیایی‌ای می‌شود که باعث کنترل التهاب در مفاصل ، جریان خون و بافت‌ها می‌شود. مطالعات مختلف نشان داده‌اند که مصرف منظم مکمل روغن ماهی به مدت سه ماه ، باعث بهبود خشکی صبحگاهی و ایجاد نرمی مفاصل می‌شود.

همچنین اطمینان حاصل کنید که مکمل‌های روغن ماهی   دارای DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید) و EPA (ایکوزاپنتانوئیک اسید) باشند؛ چراکه متخصصان دریافت 1 تا 3 گرم از این دو ماده را به صورت روزانه توصیه می‌کنند.

اثرات چای سبز در درمان درد مفاصل

چای سبز دارای فیتوکمیکال ها (مواد شیمیایی گیاهی) می‌باشد که می‌توانند به منظور کاهش خطر بیماری‌های قلبی مورد استفاده قرار گیرند. چای سبز می‌تواند در از بین بردن التهابات ناشی از بیماری آرتروز نیز مؤثر باشد.

چیزی که به طور قطع می‌توان گفت این است که مسلماً مصرف چای سبز خصوصاً انواع بدون کافئین آن، هیچ خطری برای این افراد نخواهد داشت؛ و چه‌بسا که  چای سبزمی‌تواند دارای مزایای بسیاری هم برای سلامتی باشد. بیشتر مطالعاتی که اثرات تسکین درد چای سبز را نشان داده‌اند، با مصرف روزانه 4 تا 6 فنجان از این چای به این نتایج دست یافته‌اند.



اثرات بروملین در درمان درد مفاصل

آنزیم برومیلین ، در میوه آناناس موجود است. وقتی این ماده همراه با غذا مصرف می‌شود به آنزیم‌های گوارشی کمک می‌کند. بروملین یا  مکمل حاوی برومیلین  وقتی با معده خالی مصرف شود، به‌عنوان یک عامل ضد التهاب عمل می‌کند و موجب کاهش درد و تورم مفصل و افزایش تحرک آنها می‌شود. قبل از استفاده از این ماده اثرات آلرژی‌زایی (حساسیت‌زایی) آن را چک کنید.

اثرات گیاه پنجه شیطان در درمان درد مفاصل

گیاه پنجه شیطان به وفور در طب سنتی آفریقای جنوبی برای کاهش درد  و التهاب مفاصل ، درد پشت و سردرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است، اما شواهد علمی وجود دارند که این گیاه و یا مکمل های حاوی گیاه پنجه شیطان می‌تواند موجب کاهش دردهای مفاصل در بیماری آرتروز شده و مشابه داروهای ضد التهابی‌ نظیر ایبوبروفن و یا ناپروکسن عمل کند. البته مصرف این ماده برای کوتاه مدت یعنی 3 یا 4 ماه ایمن است، اما اثرات آن در طولانی مدت، شناخته شده نیست.


اثرات S-آدنوزیل متیونین (SAMe) S-Adenosyl methionineدر درمان درد مفاصل

SAMe یک ماده شیمیایی است که در بدن نیز وجود دارد. این ماده به نظر می‌رسد باعث بهبود تحرک، بازسازی غضروف و کاهش علائم آرتروز، فیبرومیالژی، بورسیت، التهاب تاندون، کمردرد مزمن و افسردگی می‌شود. در حقیقت، SAMe در کاهش التهابات ناشی از آرتریت و درد مفاصل مفید می‌باشد. SAMe سریع عمل می‌کند و نتایج آن طی 1 هفته مشخص می‌شود. SAMe یک مکمل گران‌قیمت است، اما تأثیر بسیار خوبی بر روی غضروف‌ها دارد.

اثرات متیل سولفونیل متان (MSM) در درمان درد مفاصل

ترکیب گوگردی  MSM، به طور طبیعی در بدن انسان و حیوان، میوه‌ها، سبزیجات و غلات یافت می‌شود. ادعا بر این است که MSM، درد مفاصل و التهاب را کاهش می‌دهد. MSM محتوی سولفور است که مصرف این ماده برای کوتاه‌مدت یعنی 3 یا 4 ماه ایمن است، اما اثرات آن در طولانی‌مدت، شناخته شده نیست. 

همچنین به نظر می‌رسد که مکمل حاوی MSM، با آرام بخشی عصبی که موجب کاهش انتقال پیام‌های درد می‌شود، می‌تواند به‌عنوان مسکن عمل کند. برای شناخت دقیق عملکرد و دوز اثربخشی این مکمل نیاز به مطالعات بیشتری می‌باشد.

اثرات گیاه گزنه در درمان درد مفاصل

گزنه گیاهی ساقه مانند است که در اروپا و شمال امریکا یافت می‌شود. این گیاه به میزان گسترده‌ای به‌عنوان یک درمان سنتی در سراسر اروپا و استرالیا برای درمان بیماری آرتروز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگ‌ها و ساقه این گیاه به صورت چای، کپسول، قرص، تزریقی و عصاره فراوری می‌شود. ادعا بر این است که گزنه التهاب و درد مفاصل را کاهش می‌دهد. البته برگ‌های گزنه ، نباید با ریشه گزنه که برای درمان مشکلات پروستات استفاده می‌شود اشتباه گرفته شود.

تغییر سبک زندگی برای درمان درد مفاصل در بیماری آرتروز

مکمل‌ها، نمی‌توانند کل مشکلات مربوط به دردهای آرتروز را حل کنند. برخی از افراد، دارای استعداد ژنتیکی برای ایجاد مشکلات مفصلی هستند. رعایت فاکتورهای مربوط به سبک زندگی سالم، می‌تواند ریسک اینگونه مشکلات را کاهش دهد. چاقی و آسیب‌های عضلانی، ازجمله مهم‌ترین دلایل ایجاد آرتروز زانو و دیگر مفاصل می‌باشد.

کاهش وزن و رساندن وزن به محدوده نرمال، انجام تمرینات کششی و تقویتی مفاصل و غضروف‌ها، افزایش مقاومت ماهیچه‌های اطراف مفاصل با تمرینات قدرتی، پیروی از یک رژیم غذایی ضد التهابی و پرهیز از خوراکی‌های شیرین، سرخ‌شده، حبوباتی مانند ذرت و عدم مصرف بیش‌ازحد امگا 6 از بهترین اقداماتی هستند که برای داشتن مفاصلی سالم می‌توان انجام داد.

 

1396/08/22