موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

هفت عادت نادرست که باعث سفیدی مو خانم ها میشود


هفت عادت نادرست که باعث سفیدی مو خانم ها میشود

جامعه ما سفید شدن مو را نشانه پیر شدن می دانند اما در حقیقت خانم‌ها از حدود ۲۰ تا ۳۰ سالگی هم موهایشان سفید میشود که با رنگ کردن سفیدی موها را پوشش می دهند. اکثر افراد سفید شدن مو را نشانه پیری تلقی می‌کنند اما در واقع سفید شدن مو بیانگر کمبود تولید ملانین در فولیکول های مو می باشد. هنگامی که فردی پیر میشود مقدار تولید ملانین کاهش پیدا می‌کند. بنابراین مو رنگ تیره اش را از دست می‌دهد و طوسی یا سفید میشود. اما امروزه تارهای سفید در خانم های ۲۰ تا ۳۰ ساله هم دیده میشود.

 دلایل توقف زودرس تولید ملانین در فولیکول های مو چیست؟

 اگر ژنتیک را کنار بگذاریم، سفید شدن مو در خانم هایی بین ۲۰ تا ۳۰ سال به دلیل چند عادت نادرست به وجود می‌آید.
اجازه بدهید که هفت عادت نادرست که  باعث سفید شدن مو در خانم های زیر ۳۰ سال می شود را بررسی کنیم:

عامل اول - شما استرس دارید و نمی‌توانید آن را کنترل کنید، مثلاً شغل پر استرسی دارید یا در خانه دچار اضطراب هستید و یاهنگام رانندگی در برخورد با دیگران استرس دارید. در واقع همیشه دچار فشار عصبی هستید و همین مسئله باعث سفیدی زودرس مو می شود. اگرچه بعضی از افراد این مسئله را قبول ندارند اما محققان به نقش استرس، روی ژن ها و تولید ملانین که باعث حفظ  رنگ اصلی مو میشود تاکید دارند.

عامل دوم - استفاده دائمی از سیگار تنها بر روی ریه شما اثر سوء ندارد بلکه میتواند باعث ناباروری و سفید شدن موی شما هم بشود. مطالعات نشان داده است که خانم هایی که سیگار می کشند ۴ برابر سریعتر از افراد معمولی موهایشان سفید میشود. عوامل سرطان زا در سیگار توانایی تولید ملانین در فولیکول های مو را از بین می برد در هر حال با وجود آنکه ژنتیک نقش موثری در سفیدی موها دارد ولی با ترک برخی از عادات نادرست می توانید سفید شدن موهایتان را چند سال به تعویق بیندازید.

عامل سوم - تغذیه نادرست
افرادی که غداهای ناسالم و الکل مصرف می‌کنند در واقع این نوع رژیم، روی موهایشان اثر می‌گذارد برای مثال رژیم غذایی با پروتئین کم باعث سفیدی موها در خانم ها می شود. موهای ما پروتئینی به نام کراتین دارد که به تولید ملانین در فولیکولهای مو کمک میکند و کمبود لبنیات در رژیم غذایی مثل شیر، پنیر، کره و همچنین کمبود بعضی سبزیجات با برگ سبز مثل اسفناج و بقیه محصولات پروتئینی باعث کاهش قدرت تولید ملانین در موها میشود.
عامل چهارم - استفاده از شامپوهای شیمیایی قوی می باشد. بعضی از شامپوها از مواد شیمیایی یا آسیب زننده به موها ساخته شده اند که باعث از بین رفتن رنگدانه های طبیعی مو شده و در نتیجه سفید شدن موها را به همراه دارد که سریعا باید این شامپوها را عوض کرده و از یک شامپوی ملایم استفاده کنید که ترجیحاً طبیعی و ارگانیک باشد.
اگر خانمی  زیر ۳۰ سال هستید و برایتان سوال است که چرا موهای سفید شما زیاد ازحد می باشد حتما در انتخاب شامپوی خود تجدید نظر کنید.

عامل پنجم - مشکلات تیروئید
اگرتیروئید پرکار یا کم کار داشته باشید این مسئله به فولیکول های مو آسیب میزند و باعث سفید شدن موها میشود بنابراین اگر در حال حاضر مشکل تیروئید دارید حتما با تجویز پزشک به طور منظم دارو مصرف کنید.

 عامل ششم - استفاده زیاد از ژل، اسپری، موس و رنگ بر روی موها می باشد. از تماس مواد شیمیایی با موهایتان تا حد امکان جلوگیری کنید. در صورت استفاده منظم از این مواد، تولید ملانین در فولیکول های مو متوقف میشود و سفید شدن مو را به همراه دارد. حتی استفاده از روغن‌های معطر مو هم در دراز مدت باعث سفیدی زودرس مو میشود.

عامل هفتم - عدم رسیگی به مو و عدم حفظ چربی و رطوبت طبیعی موها.
مرطوب نکردن مو باعث خشک شدن و از دست رفتن رطوبت طبیعی موها میشود. کمبود رطوبت طبیعی توسط شامپوها یا نرم کننده ها جبران نمیشود، در نتیجه به تدریج قدرت فولیکول‌های مو در تولید ملانین کاهش پیدا میکند. به همین دلیل امروزه در خانمهای ۲۰ تا ۳۰ سال موهای سفید زیاد دیده میشود. بنابراین موهایتان را به صورت طبیعی مرطوب نگه دارید. اینکار را می توانید از طریق اسپری آب معدنی و حاوی مواد مغذی مو نیر انجام دهید. حال ارزیابی کنید که شما کدام یک از این ۷ عادت نادرست را دارید به خاطر داشته باشید که سفید شدن مو در خانم های ۲۰ تا ۳۰ ساله به راحتی با رعایت این نکات قابل پیشگیری است.

ترجمه و تنظیم: دکتر روزا ابوالقاسم