موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

آیا ویروس کرونا باعث ناباروری در مردان می‌شود؟

آیا ویروس کرونا باعث ناباروری در مردان می‌شود؟

ویروس کرونا و ناباروری مردان

به نظر می‌رسد خبرهای بد مربوط به مردان در مورد ویروس كرونای جدید (Covid-19) همچنان ادامه دارد؛ پس از منتشر شدن اطلاعاتی که نشان می‌داد میزان مرگ‌ومیر در بین مردان مبتلا به كرونا بیشتر از زنان است، در یک مطالعه جدید مشخص شده است كه ویروس كرونا ممكن است منجر به آسیب به بیضه‌ها شود. این تحقیق توسط محققان بیمارستان Tongji در ووهان چین انجام شده و به‌طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی چین و روزنامه‌های انگلیس منتشر شده است.
پیش‌تر مشخص شده بود که احتمال آلودگی به ویروس کرونا در مردان و زنان به یک اندازه است اما میزان مرگ‌ومیر در مردان 2.8 درصد و در زنان 1.7 درصد می‌باشد. اگرچه عوامل مختلفی در این زمینه مؤثر است اما به نظر می‌رسد که در ایجاد پاسخ ایمنی علیه این عفونت، آقایان ضعیف‌تر از خانم‌ها عمل می‌کنند. در یک مطالعه جدید ابعاد دیگری از عملکرد این ویروس در مردان مشخص شد. به گفته محققان این مطالعه، ویروس کرونا حملات خود را از طریق یک پروتئین به نام "S" به آنزیمی به نام "ACE2" در بدن میزبان انجام می‌دهد. این آنزیم علاوه بر ریه‌ها، در اندام‌های دیگری مانند روده کوچک، کلیه‌ها، قلب، تیروئید و بیضه نیز یافت می‌شود. محققان این مطالعه معتقدند که به همین علت، ویروس کرونا می‌تواند روی باروری مردان اثر داشته باشد، اما این موضوع تا چه حد جدی است؟

 ویروس کرونا چگونه باعث ناباروری مردان می‌شود؟

همان‌طور که گفتیم، آنزیمی که ورود ویروس کرونا را به سلول‌های میزبان تسهیل می‌کند، مقادیر زیادی در بیضه نیز موجود است. به گفته محققان، این نشان می‌دهد که ویروس کرونا پتانسیل ایجاد آسیب به این منطقه را دارد. ازنظر تئوری، محققان می‌گویند، می‌توان انتظار داشت كه عفونت با کروناویروس جدید یا کووید 19، منجر به آسیب به بیضه شود، كه این امر بر تولید اسپرم و تولید هورمون‌های آندروژن تأثیر می‌گذارد. آندروژن نام گروهی از هورمون‌های استروئیدی است که نقش اساسی در رشد و تکامل پسران دارند. قوی‌ترین آندروژن تستوسترون است که بیشتر به‌وسیله سلول‌های لایدیگ بیضه ترشح می‌شود.
محققان این مطالعه معتقدند که این شرایط ممکن است روی باروری مردان تأثیر منفی بگذارد و حتی ممکن است باعث ناباروری شدید در آن‌ها شود. عدم ترشح هورمون‌های آندروژن درنتیجه این عفونت، همچنین ممکن است بر خصوصیات جنسی ثانویه و عملکرد جنسی مردان تأثیر بگذارد و باعث کاهش کیفیت زندگی آن‌ها شود.
این تنها مطالعه‌ای نیست که ارتباط بین ویروس کرونا و باروری مردان را نشان می‌دهد. ماه گذشته محققان بیمارستان سوژو دانشگاه پزشکی نانجینگ مطالعه‌ای را منتشر کردند که نشان می‌داد این ویروس می‌تواند باعث آسیب به کلیه‌ها و بیضه‌ها شود. لازم به ذکر است که هنوز فرضیات هیچ‌کدام از این مطالعات مورد تایید قرار نگرفته‌اند و تحقیقات بیشتری لازم است. بااین‌وجود محققان از بیماران مرد مبتلا به کروناویروس می‌خواهند که به‌محض بهبودی، آزمایش باروری را انجام دهند.
 
1399/02/06