موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

پاسخ به چند شایعه درباره ویروس کرونا

پاسخ به چند شایعه درباره ویروس کرونا

شایعه 1: ویروس کرونا در حال ضعیف شدن است!

در روزهای گذشته شاهد نقل‌قول‌هایی از منابع و افراد مختلف هستیم که می‌گویند ویروس کرونا در حال ضعیف شدن است و قدرت بیماری‌زایی آن رفته‌رفته کمتر می‌شود. این افراد می‌گویند که چرخش ویروس کرونا در بدن افراد مختلف باعث شده است که این ویروس ضعیف شود و در افراد بعدی عوارض کمتری ایجاد کند؛ اما این موضوع ازنظر علمی صحت ندارد.
ویروس کرونا ضعیف نمی‌شود بلکه ممکن است فرم‌های ضعیفی از آن نیز وجود داشته باشد، به همان اندازه که احتمال وجود فرم‌های قوی‌تر آن نیز وجود دارد. ماده ژنتیکی ویروس کرونا دائماً جهش پیدا می‌کند و انواع قوی‌تر یا ضعیف‌تر آن را به وجود می‌آورد. مثلاً بیماری سارس نیز توسط یک ویروس از خانواده همین کروناویروس ایجاد می‌شود که قدرت بیماری‌زایی آن به‌مراتب از کروناویروس جدید بیشتر است؛ بنابراین شما باید همانند گذشته بیماری کرونا را جدی بگیرید، همه اصول بهداشتی را رعایت کنید و تا حد امکان در خانه بمانید.
 

شایعه 2: نگران افرادی که علامت بیماری کرونا را ندارند، نباشید!

برخی از افراد نیز می‌گویند که نباید نگران افرادی که علامت بیماری کرونا را ندارند، باشیم. دلیل آن‌ها این است که قدرت انتقال کرونا ویروس توسط این افراد خیلی ضعیف است و یا اینکه بیماری آن‌ها کلاً از نوع ضعیف است و خطر چندانی ندارد. این ادعا نیز ازنظر علمی کاملاً غلط است. ویروس کرونا می‌توانید به مدت 2 تا 21 روز دوره نهفتگی داشته باشد؛ یعنی افراد مبتلا در این مدت علائم بیماری را ندارند اما قدرت انتقال ویروس کرونا را دارند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود با هیچ فردی دست ندهید، روبوسی نکنید و همه اصول پیشگیری را در مورد همه افراد رعایت کنید.
 

شایعه 3: تا پایان امسال 40% از تهرانی‌ها به کرونا مبتلا می‌شوند!

این هم یکی دیگر از شایعاتی است که معمولاً از قول دکتر مردانی نقل می‌شود و به‌طور فراوان در بین مردم شنیده می‌شود. این در حالی است که خود دکتر مردانی این خبر را کاملاً تکذیب کرده است. او می‌گوید که دانشمندان دانشگاه هاروارد اعلام کرده‌اند که تا یک سال آینده 30 تا 70 درصد از مردم جهان به بیماری کرونا مبتلا خواهند شد ولی احتمالاً بیماری آن‌ها خفیف است و نیاز به بستری ندارد.
 

شایعه 4: واکسن کرونا توسط متخصصین ایرانی تولید شده است!

در برخی از سایت‌ها و شبکه های اجتماعی خبرهایی منتشر شده است مبنی بر اینکه دانشمندان ایرانی موفق به ساخت واکسن کرونا شده‌اند. درست است که پژوهش‌های ساخت واکسن کرونا در ایران و بسیاری از کشورها آغاز شده است و برخی از آن‌ها نتایج امیدوارکننده‌ای نیز داشته‌اند، اما نهایی شدن آن‌ها به زمان نیاز دارد.
همه پژوهش‌های عملی برای اینکه بر روی انسان‌ها قابل آزمایش باشند ابتدا باید یکسری کارآزمایی هایی بالینی را در محیط آزمایشگاه و بر روی نمونه‌های حیوانی طی کنند و پس از کسب مجوزهای بهداشتی به تولید انبوه برسند. همه این مراحل به چندین ماه زمان نیاز دارد. در این مدت مراقب ادعای افراد شیاد و کلاه‌بردار باشید و هرگز هیچ‌گونه دارو یا واکسنی را بدون آنکه توسط سازمان‌های غذا و دارو و وزارت بهداشت تائید شده باشد، استفاده نکنید.
 
1398/12/26