موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

نقش ویتامین دی در پیشگیری از ابتلا به کرونا

نقش ویتامین دی در پیشگیری از ابتلا به کرونا
زهرا عبدالهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:
مصرف ماهانه یک عدد قرص ۵۰ هزار واحدی ویتامین دی نقش مهمی در تقویت دستگاه ایمنی بدن انسان و پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا دارد. توصیه می‌شود برای پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا افراد بزرگسال هر ماه یک عدد قرص ۵۰ هزار واحدی ویتامین D و کودکان زیر ۱۲ سال هر دو ماه یک عدد از همین قرص را مصرف کنند. برای کودکان با سن زیر دو سال نیز قطره ویتامین دی تجویز می‌شود. در حال حاضر کمبود ویتامین دی در بین زنان باردار ایرانی ۸۰ درصد، در بین کودکان کشورمان ۲۲ درصد و در دیگر گروههای سنی شهروندان ایرانی ۶۰ تا ۷۰ درصد است.
ویتامین دی به عنوان ویتامین محلول در چربی در متابولیسم کلسیم و فسفر در سلامت استخوان و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد. کمبود ویتامین D باعث  بروز بیماری های غیر واگیر از جمله سرطان، بیماریهای قلبی عروقی، دیابت و بیماری های خود  ایمنی می شود.
اخیرا متخصصان دانشگاه بیرمنگام انگلیس در خصوص ایجاد علایم کووید19 مطالعه ای انجام داده و به نتایج ذیل دست یافتند:
1 - کارکنان مراقبت های بهداشتی مبتلا به کووید19 که از نژاد آسیایی، آمریکایی آفریفایی تبار، بومیان آلاسکا، سرخ پوستان آمریکایی، مردمان حاشیه نشین اقیانوس آرام وآمریکایی اسپانیایی تبارند، در معرض  کمبود ویتامین D قرار دارند.
2 -کارکنان مراقبت های بهداشتی مبتلا به کووید19 شدید، در مقایسه با مبتلایان به کووید19 خفیف، دچار کمبود ویتامین D هستند.
3 - احتمال ابتلا به عفونت کووید19 در کارکنان مراقبت های بهداشتی که کمبود ویتامین D دارند رو به افزایش است.
4 - در بین کارکنان مراقبت های بهداشتی که کمبود ویتامین D دارند، علایم درد بدن و تب  بیشتری نسبت به تنگی نفس گزارش می شود.
5 - مصرف روزانه مکمل ویتامین D می تواند راهی برای کاهش خطرات ناشی از بیماری کووید19 باشد.
همچنین محققان دریافتند بین کمبود ویتامین D و احتمال آلودگی به کروناویروس ارتباط وجود دارد.
به گزارش مکمل شناسی، در این مطالعه، محققان دانشگاه شیکاگو ۴۸۹ بیمار را که میزان ویتامین دی بدنشان در مدت یک سال قبل از ابتلاء به کووید ۱۹ اندازه گیری شده بود بررسی کردند. تعریف کمبود میزان ویتامین D کمتر از ۲۰ نانوگرم در هر میلی لیتر خون بود.
دیوید ملتزر، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: کمبود ویتامین D برای عملکرد سیستم ایمنی مهم است و قبلاً مشخص شده است که مکمل‌های ویتامین D خطر عفونت‌های ویروس مجاری تنفسی را کاهش می‌دهد. وی در ادامه می‌افزاید: بررسی های آماری ما حاکی از آن است که این مسئله می‌تواند برای عفونت کووید ۱۹ هم صدق کند. 1399/12/29