موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

مهمترین عوارض جانبی ناشی از ابتلا به ویروس کرونا

مهمترین عوارض جانبی ناشی از ابتلا به ویروس کرونا
در این مقاله به بررسی برخی تحقیقات و نتایج حاصله از ابتلا به کووید 19 و عوارض جانبی حاصله از ابتلا به ویروس کرونا می پردازیم:

سکته مغزی در انتظار ۳ درصد مبتلایان به کرونا

بابک زمانی متخصص مغز و اعصاب : از هر سه فرد مبتلا به ویروس کرونا، یک بیمار، علائم مغزی پیدا می‌کند و سه درصد هم دچار سکته مغزی می‌شوند. مهمترین تاثیر ویروس کرونا روی مغز این است که باعث زیاد شدن انعقاد خون شده و سکته مغزی اتفاق می‌افتد. همچنین کرونا می‌تواند فرد را دچار علائم مغزی کند.

شیوع انسفالوپاتی در یک‌ سوم بیماران مبتلا به ویروس کرونا

این یافته‌ها حاصل مطالعه عظیمی است که تا به‌حال در مورد علائم نورولوژیک COVID-19 در ۵۰۹ بیمار در آمریکا انجام شده است. حدود ۴۲٪ بیماران در شروع بیماری، ۶۲/۷٪ در زمان بستری در بیمارستان و ۸۲/۳٪ در هر زمانی دچار تظاهرات عصبی بودند. شایع‌ترین تظاهرات شامل میالژیا (۴۴/۸٪)، سردرد (۳۷/۷٪)، انسفالوپاتی (۳۱/۸٪)، سرگیجه یا dizziness با شیوع ۲۹/۷٪ بود.
- بیماران مبتلا به انسفالوپاتی، به‌صورت چشم‌گیری پیامدهای پزشکی بدتری داشتند (۳ برابر مدت زمان بستری‌شدن و ۷ برابر مرگ‌ومیر بیشتر). تنها ۳۲٪ آنها پس از مرخص‌شدن از بیمارستان توانایی انجام کارهای روزمره زندگی‌شان را داشتند.
- پژوهشگران این مطالعه نتوانستند علت اصلی انسفالوپاتی که بیشتر در افراد مسن رخ می‌دهد را پیدا کنند.
- در حال حاضر شواهد اندکی وجود دارد که ویروس به‌صورت مستقیم به سلول‌های مغزی حمله می‌کند و پژوهشگران بر این باورند دلیل انسفالوپاتی همان التهاب است. کرونا سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند و  باعث می‌شود که سیستم ایمنی علیه ریه در برابر مغز وارد فعالیت شود.

بروز درد‌های شدید مفصلی در مبتلایان به کرونا

پریسا ارزانی مسئول کمیته علمی و استاندارد سازی خدمات انجمن فیزیوتراپی ایران: ویروس‌ کرونا به طور معمول باعث التهاب مفصلی به شکل کلینیکی نمی‌شود، بلکه بیمار را دچار درد شدید مفصلی و عضلانی می کند. مطالعات نشان می دهد حدود ۴۵ درصد بیماران درد عضلانی و ۱۵ درصد درد مفصلی دارند. به نظر می رسد شدت درد بیماران ارتباط مستقیمی با شدت بیماری ندارد و ممکن است افرادی که بستری نشده اند هم درد آزار دهنده داشته باشند.
- تحقیقات نشان می‌دهد علاوه بر درگیری کوتاه مدت پس از درمان بیماری و مرخص شدن بیماران کرونایی از بیمارستان علائم تنفسی به میزان زیادی تخفیف پیدا کرده، اما درد‌های عضلانی و مفصلی  تقریبا به همان شدت قبلی باقی مانده است.
- بخشی از درد عضلانی ناشی از عفونت ویروسی در اثر آسیب به رشته‌های عضلانی است. از آنجایی که ویروس کرونا باعث ایجاد پاسخ التهابی در بدن فرد می‌شود. طوفان سیتوکین به دلیل پاسخ کنترل نشده و بیش از حد می‌تواند باعث تجزیه غیر طبیعی بافت‌ها شود.
- بیماران معمولا درد عضلانی را به شکل حساسیت به لمس عضله یا درد ناشی از حرکات عضله توصیف می‌کنند. این درد به صورت عمومی در کل بدن بروز می‌کند در حالی که درد ناشی از ورزش و فعالیت، در عضلات خاص که فعالیت داشته‌اند دیده می‌شود.
- از نظر فیزیوتراپی بهترین درمان برای درمان دردهای عضلانی و مفصلی بیماران کرونایی مصرف آب به میزان کافی، پرهیز از فعالیت شدید در زمان بیماری، ماساژ، وضعیت دهی صحیح به عضلات و اندام ها و داشتن برنامه فیزیوتراپی مناسب است. البته این برنامه‌ها باید تحت نظر متخصص فیزیوتراپی انجام شود.

آسیب قلبی یکی از عوارض جانبی ابتلا به کرونا ویروس

رئیس موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا دکتر فائوچی اعلام کرد: ما شاهد علائم بهت آوری از کرونا در برخی از بیماران بوده ایم. برخی از این بیماران کرونایی به طور کامل بهبود یافته اند و هیچ علائم ظاهری از بیماری را نشان نمی‌دهند. با این حال، معاینات دقیق پزشکی و ام آر آی نشان داد ویروس کرونا به قلب این افراد آسیب وارد کرده و تورم در بافت‌های قلبی آن‌ها دیده شده است.
وی افزود: آسیب‌های قلبی کووید ۱۹ در بهبود یافتگان می‌تواند در طولانی مدت نیز در بدن این افراد باقی بماند. تورم در قلب این بیماران می‌تواند منجر به زخم شود. این امر می‌تواند باعث ایجاد کاردیومیوپاتی و آریتمی در آن‌ها شود. این امر موضوعی است که باید بسیار به آن توجه شود. با این حال ما هنوز درباره عوارض این موضوع در بیماران نمی‌توانیم با شفافیت سخن بگوییم. این موضوع می‌تواند در باقی عمر فرد هیچ گونه مشکلی ایجاد نکند. این امر نشان می‌دهد ما باید هنوز روی عوارض و علائم کرونا در بیماران و بهبود یافتگان بیشتر تحقیق کنیم.

دردناک‌ترین علائم عصبی ابتلا به کرونا

دانشمندان ترکیه‌ای به تازگی اعلام کردند تحقیقات نشان می‌دهد برخی بیماران مبتلا به کرونا دارای علائم عصبی خاصی هستند. این بیماران علائمی همچون بی خوابی، انسفالیت و مننژیت را از خود نشان داده اند. در ابتدا پزشکان تصور می‌کردند این افراد دچار بیماری‌های عصبی شده اند، اما آزمایش‌های تخصصی نشان داد این بیماران به کووید ۱۹ مبتلا شده و علائم عصبی بیماری را از خود بروز داده اند. تحقیقات دانشمندان ترکیه‌ای نشان می‌دهد به طور گسترده در بیماران کرونایی ضعف شدید بروز کرده است. همچنین ممکن است این بیماران در برخی نقاط بدن احساس مور مور شدن کنند. این احساس می‌تواند به تمامی نقاط بدن سرایت شود. همچنین علائم پوستی مانند سرخی، پوسته پوسته شدن و تورم در این بیماران شایع است.


گردآوری: دکتر روزا ابوالقاسم

1399/10/12