موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

خرید مکمل و دارو فقط از داروخانه


خرید مکمل و دارو فقط از داروخانه

داروخانه و نماد آن


همانطور که می دانید مار و جام شراب نماد داروخانه است اما چرا؟
ايرانيان باستان مار را نشانه زندگی و سلامتی می دانستند و جام را نشانه دوستی. آنها در جشن‌ها و مراسم، شربت را در جامی می ريختند و به نشانه سلامتی می نوشيدند به کسی که حال خوشی نداشت و در بستر بود بيمار (بی زندگی و سلامتی) می گفتند؛ بنابراين مار که سمبل زندگی بود در جام سلامتی، نشان تندرستی و شفا و امروز نشان داروخانه محسوب می شود.
در افسانه های کهن ايران باستان مار نماد تندرستی و امروزه نماد داروخانه است . مار بود که شهر همدان را از بيماری طاعون نجات داد و پزشک حاذق ما ابوعلی سينا به اين جريان پی برد، و بعدها و به پاس اين کار او در سر راهش جام شرابی نهادند تا از آن بنوشد زيرا شراب انگور سياه زهرمار را بيشتر ميکندو از آن پس مار نماد بهداشت و نماد داروخانه ها شد .
همچنین از زهر اين حيوان برای مصارف دارويی استفاده ميکردند، هنوز هم روی داروخانه ها تصويری هست از يک جام و ماری که زهرش را در اين جام ميريزدواز روغن مار برای درمان دردهای عضلانی و استخوانی استفاده می کنند.
در مناطقی که مار زياد بوده، برخی بيماريها نظير طاعون وجود نداشته، و بالعکس در اماکنی که مار نبوده اينگونه بيماريها شيوع داشته,لذا برخی داشتن و نگهداری مار را نشانه سلامت ميدانستند و به افرادی که زياد دچار امراض ميشدند ميگفتند "بی مار"

 داروخانه و تاریخچه آن در ایران

دواخانه نظامی که کهن‌ترین داروخانه ایران است در حدود سال‌های ۱۲۳۹-۱۲۳۳ خورشیدی توسط ارتش ایران طی حراجی که در اتریش انجام شده بود خریداری گردید و تصدی آن به هادی خان سرتیپ سپرده شد. تمامی تجهیزات و لوازم دواخانه از اتریش خریداری شده و وارد ایران شده بود. این داروخانه در خیابان امیرکبیر (چراغ برق سابق) بود.
حدود ۳۰ سال بعد، پس از درگذشت هادی خان، خواهرزاده وی عبدالحسین خان نظامی که تحصیلات خود را در رشته داروسازی در دارالفنون به پایان رسانده بودمسئولیت داروخانه را بر عهده گرفت.
در سال ۱۳۶۷ دواخانه نظامی پس از درگذشت عبدالحسین خان نظامی تعطیل شد. دکتر امیرهوشنگ نظامی آخرین وارث این داروخانه بود که پس از درگذشت وی، این داروخانه در سال ۱۳۷۱ به دانشکده داروسازی دانشگاه تهران منتقل شد.
امروزه به دلیل ترافیک سنگین در شهرها، مشغله کاری، آلودگی هوا و گاهی ناتوانی جسمی در بعضی ساعات روز مراجعه به داروخانه ها میسر نیست به همین دلیل خرید از داروخانه اینترنتی یا داروخانه آنلاین مانند بسیاری از خریدهای دیگر یک ضرورت به حساب می آید.