موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

داروخانه و نماد آن

داروخانه و نماد آن




همانطور که می دانید مار و جام شراب نماد داروخانه است اما چرا؟
ايرانيان باستان مار را نشانه زندگی و سلامتی می دانستند و جام را نشانه دوستی. آنها در جشن‌ها و مراسم، شربت را در جامی می ريختند و به نشانه سلامتی می نوشيدند به کسی که حال خوشی نداشت و در بستر بود بيمار (بی زندگی و سلامتی) می گفتند؛ بنابراين مار که سمبل زندگی بود در جام سلامتی، نشان تندرستی و شفا و امروز نشان داروخانه محسوب می شود.
در افسانه های کهن ايران باستان مار نماد تندرستی و امروزه نماد داروخانه است . مار بود که شهر همدان را از بيماری طاعون نجات داد و پزشک حاذق ما ابوعلی سينا به اين جريان پی برد، و بعدها و به پاس اين کار او در سر راهش جام شرابی نهادند تا از آن بنوشد زيرا شراب انگور سياه زهرمار را بيشتر ميکندو از آن پس مار نماد بهداشت و نماد داروخانه ها شد .
همچنین از زهر اين حيوان برای مصارف دارويی استفاده ميکردند، هنوز هم روی داروخانه ها تصويری هست از يک جام و ماری که زهرش را در اين جام ميريزدواز روغن مار برای درمان دردهای عضلانی و استخوانی استفاده می کنند.
در مناطقی که مار زياد بوده، برخی بيماريها نظير طاعون وجود نداشته، و بالعکس در اماکنی که مار نبوده اينگونه بيماريها شيوع داشته,لذا برخی داشتن و نگهداری مار را نشانه سلامت ميدانستند و به افرادی که زياد دچار امراض ميشدند ميگفتند "بی مار"


1396/08/23