موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

آفت دهانی چیست؟

آفت دهانی یک بیماری شایع در دهان است که همراه با ضایعات دردناک و سطحی و نکروتیک در مخاط لثه و دهان و زبان می باشد . عموما ماندگاری این ضایعات 2 تا 14 روز است و خود به خود از بین می روند و اغلب عود کننده هستند وعموما بعد از 1 تا 4 ماه تکرار می شوند. در 80 درضد مواقع از نوع زخم های دهانی کوچک یا آفتی مینور اولسر هستند.

دلایل آفت دهانی -  APHTOUS ULCER

- دلیل آفت دهانی ناشناخته است ، البته عوامل ژنتیکی بسیار می توانند موثر باشند . به طوری که 40 درصد از افرادی که زخم های آفتی عود شونده دارند دارای سابقه خانوادگی می باشند.
- آفت ها می توانند به دلیل بیماری های خود ایمنی و یا به دنبال شیمی درمانی، استرس، تروما، عفونت ها، کمبود موادی مانند آهن، روی و ویتامین B12  ایجاد شوند.
- شیوع آفت دهانی در جوامع مختلف بین 6 تا 60 درصد گزارش شده است و اما متوسط آن 20 درصد است . و در خانم ها بیشتر از آقایان دیده می شود.
- آفت دهانی در کودکان شایع نیست . و عموما در سنین 10 تا 40 سالگی دیده می شود. در کودکان برفک دهانی شایع است.

علائم و نشانه های آفت دهانی

زخم های آفتی کوچک (MINOR APHTOUS ULCER) )، زخم هایی در حدود قطر 5 تا 8 میلی متر هستند . اشکال گرد و منظم دارند و لبه های آنها مشخص و ملتهب،  همراه با لایه ای از سلول های مرده سفید متمایل به زرد-خاکستری در ناحیه بیرونی زخم می باشند.
در زخم های آفتی، درد یک علامت کلیدی است و خوردن را سخت میکند و ممکن است در طی 4 روز بر طرف شود. زخم های آفتی در کنار گونه ها و زبان و داخل لب ها ایجاد می شوند. این زخم ها به صورت تک یا گروهی و تا 5 زخم به وجود می آیند. برخی از مبتلایان ممکن است قبل از ظاهر شدن زخم آفتی، سوزشی به مدت 48 ساعت را در موضع احساس کنند. زخم های دهانی تا 7 روز به صورت خود به خود، خوب می شوند و زخمی به جا نمی گذارند و عموما یک پیشینه ای با عود مجدد وجود دارد.

تشخیص افتراقی آفت دهانی

تشخیص افتراقی در کمک به بیمار و میزان اورژانسی بودن شرایط او بسیار کمک میکند .
- زخم های آفتی ماژور : قطری بزرگتر ار 1 سانتی متر دارند . و به صورت گروهی تا 10 زخم ظاهر می شوند و میتوانند حتی به هم بپیوندند و یک زخم بسیار بزرگ را تشکیل دهند . این زخم ها خود به خودی تا 30 روز خوب می شوند .
- زخم های هرپسی شکل : زخم های نقطه داری مانند نوک سوزن هستند که به صورت گروهی تا 100 زخم هم میتوانند باشند . و عموما در انتهای دهان ایجاد می شوند و خود به خودی بین 3 تا 4 هفته بهبود می یابند .
- تروما :  در اثر گاز گرفتن داخل دهان یا سوختن با غذای داغ ایجاد می شود؛ اما حاشیه زخم ها اغلب نامنظم است .
- برفک دهانی : دارای پلاک های کرمی سفید بر روی زبان و داخل گونه ها است . در صورت کنده شدن آنها بافت قرمز ملتهبی در زیر آنها مشاهده می شود .
- هرپس سیمپلکس : دلیل شایعی برای ایجاد زخم در کودکان است و تشخیص آن از زخم های آفتی کوچک سخت می باشد . اما این زخم ها عموما با علائم سیستمیک مانند تب و فارنژیت همراه هستند .
- کارسینوما سلول های SQUAMOUS :  که لایه بیرونی پوست می باشد و عموما بدون درد آغاز می شوند اما با گذر زمان دردناک شده و عموما در کنار زبان و دهان و لب پایینی هستند .
- آبله مرغان : دانه های آن ممکن است در داخل دهان هم، دیده شود .

درمان آفت دهانی

درمان زخم های دهانی، ضد التهاب های موضعی هستند که با بی حس کننده ها و ضد درد ها و ضد میکروب ها و مواد قابض ترکیب شده اند .
همچنین به طور کلی درمان بعد از وعده های غذایی پیشنهاد می شود تا جلوی شسته شدن دارو گرفته شود .

کورتیکواستروئید ها -   پلت های حاوی 2.5 میلی گرم هیدروکورتیزون سدیم سوکسینات و خمیر هایی حاوی تریامسینولون استوناید 0.1% در خمیر ژلاتین کارملوز.
کورتیکواسترویید ها از 2 راه التهاب را کاهش می دهند .


1-باعث پایداری غشای لیوزومال شده و آزادسازی آنزیم های ایجاد کننده التهاب را  کاهش می دهند.
2- مانع فعالیت فسفولپاز A شده که آزاد سازی آراشیدونیک اسید از فسفولیپید ها در غشای سلولی را کم میکند و مانع سنتز پروستاگلاندین می شود .
در افراد بالای 12 سال پلت های هیدروکورتیزون روزانه یک عدد بر روی زخم قرار داده میشود تا به صورت آرام حل شود و برای 4 بار در روز تکرار میکنیم و 5 روز درمان را ادامه می دهیم. خمیر تریامسینولون، شبها با انگشت بر روی زخم قرار داده می شود و 2 تا  3 بار در روز تکرار می شود و تا 5 روز درمان را ادامه می دهیم. از خشک بودن محل دور زخم باید مطمئن باشیم تا بدانیم خمیر به راحتی به آن می چسبد .


بی حس کننده های موضعی ( لیدوکائین و بنزوکائین ) - برای حفظ اثر بی حسی باید دوز های متعددی از بی حس کننده ها استفاده شود اما مسئله این است که دوز و غلظت بی حس کننده های در فرمولاسیون های متفاوت متعدد است و بهترین نحوه مصرف، مصرف در زمان نیاز است (PRN) .  بنزوکائین برای افراد بالای 12 سال و لیدوکائین بالای 7 سال باید تجویز شود .

بنزید آمید هیدروکلراید- یک ضد التهاب و ضد درد غیر استروییدی است که به صورت دهان شویه و اسپری 0.15 % موجود است و به مدت 7 روز درمان انجام می شود .
به صورتی که هر روز هر 1.5 تا 3 ساعت 15 میلی لیتر از دهان شویه یا 4 تا 8 پاف از اسپری استفاده می شود . اگر هنگام مصرف سوزش رخ داد محلول دهانشویه میتواند با آب رقیق شود . هم چنین دهانشویه برای کودکان زیر 12 سال مناسب نیست .

دقت کنیم که فرمول های آبی یا هیدروالکلی و یا ژل ها سریعا با بزاق میتوانند رقیق و شسته شوند به همین دلیل مصرف چند باره و تمدیدی آنها در روز بسیار لازم است . اما پاستیل های گلو درد و لازنژها حاوی بی حس کننده موضعی هستند و اثر طولانی تری دارند زیرا به آرامی حل می شوند . و حتما باید در کنار زخم ها قرار داده شوند .
**شواهدی مبنی بر اثر گذاری دهانشویه ضد عفونی کننده 0.2 % کلرهگزیدین گلوکونات هم موجود می باشد که باعث کاهش درد و دوره ماندگاری زخم های آفتی می شود . این دهانشویه به صورت غیر رقیق شده باید روزی دو بار و هر بار 10 میلی لیتر استفاده شود.
**هم چنین کولین سالیسیلات در مطالعات، در کنترل درد آفت دهانی موثر بوده؛ اما روی ترمیم آفت ها تقریبا اثری نداشته است . همچنین مصرف آن باید در افراد بالای 16 سال انجام شود و هر 3 ساعت ژل با انگشت روی ضایعه قرار گیرد.
**ترکیبات محافظت کننده خمیری، مانند ژلاتین و کارملوز سدیم و پکتین نیز نسبتا اثرات خوبی بر روی آفت دهانی نشان داده اند .

گرداوری و تنظیم:  دکتر رها دهخوارقانی 1401/01/13