موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

کمبود ویتامین D باعث التهاب مفصلی کودکان می‌شود

کمبود ویتامین D باعث التهاب مفصلی کودکان می‌شود
نتایج یک مطالعه نشان داد که بیشتر کودکان مبتلا به التهاب مفصلی و یا آرتریت روماتوئید، از کمبود شدید ویتامین D رنج می‌برند. آرتریت روماتوئید شایع‌ترین بیماری مفصلی در سنین پایین محسوب می‌شود که ساکنین کشورهای شمالی نظیر کانادا و شمال اروپا را بیش از دیگر کشورها تهدید می‌کند. به‌طوری‌که در کانادا از هر 1000 کودک، سه نفر به این عارضه دچار هستند. علاوه بر منطقه جغرافیایی، ژنتیک، نژاد، فاکتورهای محیطی و سبک زندگی نیز در وقوع این اختلال نقش مهمی دارند که سطح ویتامین D در بدن، یکی از این عوامل بسیار مهم می‌باشد.
در این پژوهش، بیش از 38 مطالعه مرتبط با آرتریت روماتوئید و یا التهاب مفصلی کودکان مورد بررسی و آنالیز قرار گرفت. نتایج نشان داد که بیش از 84 درصد از کودکان مبتلا به التهاب مفصلی دچار کمبود شدید ویتامین دی هستند. این ویتامین نقش مهمی در سلامت استخوان و مفاصل و همچنین عملکرد سیستم ایمنی دارد. اگرچه نوع پوست و دیگر عوامل ژنتیکی نقش مهمی در تعیین سطح ویتامین D در بدن دارند، میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید و تغذیه نیز از عوامل مؤثر در این زمینه تلقی می‌شود. با توجه به اینکه شما هم به‌عنوان والدین، اهمیت زیادی برای سلامت فرزندتان قائل هستید، بهتر است از کودکی به فکر سلامت مفاصل و استخوان‌های آنان باشید.
 دکتر مجتبی ملک، فوق‌تخصص غدد با تاکید بر این که منبع اصلی تامین ویتامین‌D نور آفتاب است که متاسفانه کودکان ما به دلایل مختلف قادر به تامین آن نیستند به جام‌جم می‌گوید: گرچه منابع تغذیه‌ای بویژه لبنیات، تخم‌مرغ و غذاهای دریایی نیز منابع خوبی برای تامین بخشی از ویتامین D مورد نیاز روزانه کودکان محسوب می‌شود، اما در مجموع منابع غذایی ما غنی از این ویتامین نیستند و به این ترتیب چاره‌ای جز تامین این ویتامین از طریق مصرف مکمل دارویی آن وجود ندارد.
این متخصص تاکید می‌کند: البته در مناطقی که هوا پاکیزه‌تر است ما با عوارض کمبود این ویتامین ازجمله نرمی استخوان در اطفال کمتر مواجه هستیم. متاسفانه در حال حاضر ۷۰ درصد مردم ما از کودکان گرفته تا بزرگسالان با کمبود ویتامین‌D مواجه هستند که بسته به میزان کمبود این ویتامین (از طریق آزمایش خون باید مشخص شود) باید مکمل دریافت کنند. با این حال باید بدانید هر فرد به طور روزانه باید از طریق منابع مختلف ۴۰۰ تا ۸۰۰ واحد ویتامین D دریافت کند.

داروخانه تهران

1398/09/22