موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

نور آبی صفحه تلفن همراه احتمال نابینایی را افزایش می‌دهد!

نور آبی صفحه تلفن همراه احتمال نابینایی را افزایش می‌دهد!

از بینایی چشمتان بیشتر محافظت کنید.

دانشمندان به‌تازگی دریافته‌اند که نور آبی ساطع‌شده از صفحه‌نمایش تلفن‌های هوشمند (تلفن همراه )، لپ تاپ‌ها و سایر وسایل دیجیتال می‌تواند به چشم آسیب بزند. به گزارش گاردین، پژوهشگران در دانشگاه تولدو آمریکا گزارش کرده‌اند که قرار گرفتن بلندمدت در معرض نور آبی، تولید مولکول‌های سمی را در سلول‌های حساس به نور چشم برمی‌انگیزد که می‌تواند باعث تحلیل رفتن لکه زرد در شبکیه چشم (پرده حساس به نور در پشت چشم) شود و دید مرکزی را مختل کند. این عارضه را دژنراسیون ماکولا می‌نامند.
دژنراسیون ماکولا میان افراد در دهه‌های 5 و 6 زندگی شایع‌تر است و به از دست رفتن عمده توانایی بینایی می‌انجامد. این بیماری نتیجه از بین رفتن گیرنده‌های بینایی یعنی سلول‌های حساس به نور در شبکیه است. نور آبی که طول موجی کوتاه‌تر و انرژی بیشتری نست به سایر رنگ‌های نور دارد، می‌تواند به‌تدریج باعث آسیب رساندن به چشم‌ها شود و پژوهشگران امیدوارند یافته‌هایشان به ایجاد درمان‌هایی برای کند کردن روند تحلیل رفتن لکه زرد شبکیه چشم بینجامد.

نور آبی چگونه باعث نابینایی می‌شود؟

سلول‌های گیرنده نور موجود در شبکیه چشم، برای حس کردن نور و رساندن پیام به مغز نیاز به مولکول‌هایی به نام رتینال دارند. اگر نور آبی به رتینال بتابد یکسری مواد سمی تولید می‌شود که باعث حل شدن رتینال در پیام‌رسان موجود در غشای سلول و درنهایت مرگ سلول گیرنده نوری خواهد شد. سلول‌های گیرنده نوری چشم، بازتولید نمی‌شوند و هنگامی‌که می‌میرند، سلولی جایگزینشان نمی‌شود.
مولکولی به نام آلفا توکوفرول (ویتامین E )، یک ماده آنتی اکسیدان طبیعی یافت شده در چشم و بدن، مانع مردن سلول‌های شبکیه می‌شود. اما در افراد سالمند یا افراد دچار اختلال در سیستم ایمنی و همچنین افرادی که مکرراً به نور آبی نگاه می‌کنند، این مولکول نمی‌تواند حفاظت کافی را از سلول‌های شبکیه به عمل آورد.
 
1397/08/18