موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

ممنوعیت نوشابه‌های انرژی‌زا برای افراد زیر 18 سال در انگلیس!

ممنوعیت نوشابه‌های انرژی‌زا برای افراد زیر 18 سال در انگلیس!

 نوشابه‌های انرژی‌زا برای کودکان و نوجوانان ممنوع است

دولت انگلیس اعلام کرد به دلیل نگرانی از آسیب زدن نوشابه‌های انرژی‌زا به سلامت کودکان این نوشابه‌ها باید برای افراد زیر 18 سال ممنوع شوند. این نوشابه‌ها حاوی مقدار زیادی کافئین و قند هستند که اغلب بیشتر از میزان آن‌ها، در نوشابه‌های گازدار معمولی است. مصرف بیش‌ازحد این نوشابه‌ها با طیفی از مشکلات سلامت در کودکان، از چاقی و پوسیدگی دندان و سردرد گرفته تا مشکلات خواب، درد معده و بیش فعالی مرتبط شده است.
این ممنوعیت برای نوشابه‌های حاوی 150 میلی‌گرم کافئین یا بیشتر در هر لیتر اعمال می‌شود. بسیاری از فروشگاه‌ها از قبل، به طور داوطلبانه از فروش نوشابه‌های انرژی‌زا به افراد زیر 16 سال خودداری می‌کردند؛ اما هنوز کودکان می‌توانند در برخی فروشگاه‌ها و از ماشین‌های خودکار به این نوشابه‌ها دست یابند.
 

نوشابه‌های انرژی‌زا باید در همه افراد محدود شود به‌ویژه کودکان

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا با کاهش کیفیت یا مقدار خواب، سردرد، رفتارهای مخاطره آمیز و علائم افسردگی مرتبط است. همانطور که اشاره شد، این نوشابه‌ها، سرشار از قند و کافئین هستند. مصرف بیش‌ازحد قند، خطر افزایش وزن را بالا می‌برد که به نوبه خود با بیماری‌های قلبی، برخی سرطان‌ها و دیابت نوع 2 ارتباط دارد.
کافئین نیز، در کوتاه‌مدت می‌تواند باعث سردرد هنگام مصرف نکردن، تحریک‌پذیری، افزایش فشار خون و ضربان قلب شود. در حال حاضر شواهد محکمی درباره تأثیرات بلندمدت کافئین بر سلامت وجود ندارد، اما همین علائم کوتاه‌مدت نیز، ممکن است به طور غیر مستقیم به سایر مشکلات سلامت منجر شود. شواهد زیادی وجود دارد که اختلال خواب حاصل از کافئین را به طیفی از پیامدهای منفی برای سلامت از جمله اضافه وزن ارتباط می‌دهد.
میزان حداکثر مصرف کافئین برای کودکان کمتر از بزرگسالان است و نباید از 2.5 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن کودک در روز تجاوز کند؛ بنابراین نوشیدن نوشابه‌های انرژی‌زا در افراد با سن کم بسیار خطرناک میباشد.
 
1397/09/07