موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

ساکنین شهرهای آلوده مثل تهران باید آنتی اکسیدان بیشتری مصرف کنند

ساکنین شهرهای آلوده مثل تهران باید آنتی اکسیدان بیشتری مصرف کنند

خطرات آلودگی هوا بر سلامتی ما چیست؟

اشخاصی که در شهرهای بزرگ و پرجمعیت زندگی می‌کنند به علت وجود کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و همچنین وسایل نقلیه فراوان، مقدار زیادی هوای آلوده استنشاق می‌کنند. بدن انسان مصونیتی در مقابل این‌همه هوای آلوده و خطرناک ندارد. سلول‌های بدن توسط این رادیکال‌های آزاد آسیب می‌بینند.
هرسال دویست میلیون تن مواد خطرناک و سمی فضای این شهرها را آلوده می‌کند. مردم مقیم این شهرها با هر نفسی که می‌کشند شش‌ها و دیگر اعضای بدن خود را در مقابل مواد آلوده و سمی معلق در هوا قرار می‌دهند. به همین دلیل است که بیماری‌هایی نظیر موارد نام‌برده در زیر، در شهرهای آلوده‌ای چون تهران رو به افزایش است:
  • - پیری زودرس، چین و چروک های پوستی، ریزش مو و تغییراتی در بافت مو
  • - انواع سرطان‌ها
  • - بیماری‌های سیستم عصبی مرکزی مانند آلزایمر و سایر اختلالات شناختی
  • - بیماری قلبی عروقی به علت مسدود شدن شریان‌ها
  • - اختلالات خود ایمنی و التهابی مانند آرتریت روماتوئید و ام اس
  • - آب مروارید و کاهش بینایی
  • - دیابت
  • - بیماری‌های دژنراتیو ژنتیکی مانند بیماری هانتینگتون یا پارکینسون
و بسیاری موارد دیگر.
 

برای مقابله با عوارض خطرناک آلودگی هوا چه کنیم؟

در شرایط کنونی که کنترل وضعیت آلودگی هوا از دست مسئولین نیز خارج شده است، می‌بایست خودمان آستین همت را بالا بزنیم و بیشتر مراقب خودمان باشیم. علاوه بر آلودگی هوا، باید بدانید که رادیکال‌های آزاد به‌عنوان یک محصول جانبی، طی فرایندهای شیمیایی طبیعی بدن نیز تولید می‌شود. همچنین استفاده از غذاهای چرب و با قند بالا و همچنین غذاهای فرآوری‌شده، سیگار کشیدن، استرس و بسیاری عادات ناسالم دیگر نیز می‌تواند تولید رادیکال‌های آزاد را در بدن، افزایش دهد.
شاید نتوان جلوی تولید رادیکال‌های آزاد را گرفت؛ در مقابل می‌توانید برای حفاظت از خود و سلامتی عمومی بدنتان از آنتی‌اکسیدان‌ها استفاده کنید. آنتی اکسیدان عبارت است از موادی که بدن را در مقابل اکسیداسیون حمایت می‌کند. مهم‌ترین آنتی اکسیدان ها عبارتند از: بتاکاروتن، گلوتاتیون، استروژن‌های گیاهی، ویتامین C و ویتامین E.
بسیاری از غذاها غنی از آنتی اکسیدان ها هستند. توت، میوه‌های خانواده مرکبات و بسیاری از دیگر میوه‌ها دارای ویتامین C هستند؛  هویج به خاطر محتوای بالای بتاکاروتن خود یک آنتی اکسیدان قوی میباشد . سویا نیز غنی از فیتواستروژن ها یا استروژن‌های گیاهی است. همچنین می‌توانید از طریق مصرف مکمل‌های ویتامین C ، E ، بتاکاروتن و گلوتاتیون نیز نیاز خود را به آنتی‌اکسیدان‌ها مرتفع کنید.
 
1397/04/09