موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

تلفن همراه چه بلایی بر سر گردن می‌آورد؟

تلفن همراه چه بلایی بر سر گردن می‌آورد؟

معایب استفاده مداوم از تلفن همراه بیش از تصور شماست!

 

تلفن‌های هوشمند در طول ساعت‌ها، روزها، هفته‌ها و سال‌ها با نگه داشتن گردن در وضعیت خمیده، موجب بروز مشکلات بسیار وخیم در ستون فقرات، گردن و کتف‌ها می‌شوند. میزان فشاری که با نگاه مستقیم به تلفن همراه، بر گردن وارد می‌آید، حدود ۵ تا ۶ کیلوگرم است؛ یعنی در حد وزن طبیعی سر؛ اما زمانی که با زاویه ۱۵ درجه به گوشی نگاه می‌کنید، این فشار به حدود ۱۲ کیلوگرم می‌رسد. در زاویه ۳۰ درجه نیز ۱۸ کیلوگرم، در زاویه ۴۵ درجه، ۲۲ کیلوگرم و در زاویه ۶۰ درجه ۲۷ کیلوگرم وزن، به عضلات، رباط‌ها و تاندون‌های گردن و مهره های گردنی و پشت فشار وارد می‌آید. نتایج تحقیقات نشان داده‌اند در طول ۲۴ ساعت، متوسط فشار وارد بر گردن ناشی از نگاه کردن به گوشی با گردن کج، معادل ۷۰۰ تا ۱۴۰۰ ساعت فشار شدید وارد بر گردن در حالت عادی است. این فشار درنهایت منجر به گردن درد، درد چشم‌ها، سردرد، درد بازوها، سوزش و بی حسی و درد بین شانه‌ها و درد شانه ها، بیرون‌زدگی دیسک‌های بین مهره‌ای، قوز پشت، ساییدگی مهره‌های گردن، تحلیل رفتن مفاصل و ... می‌شود.
فشار وارد بر عضلات و رباط‌های پشت گردن برای نگه داشتن وزن سر در مقابل جاذبه زمین، به‌تدریج باعث بروز آرتروز پیشرونده ستون فقرات از سنین جوانی، تجمع کلسیم در مفاصل و فرسودگی آن‌ها، ضعف و ناپایداری شدید در دیسک‌های گردن، افزایش فشار وارد بر حفره‌های عبور ریشه‌های اعصاب، تحریک و التهاب اعصاب، درد و اختلالات حرکتی می‌شود. با ادامه وضعیت قرارگیری سر به سمت جلو و پایین، بدن، خود را با این عدم تعادل وفق می‌دهد، به‌طوری‌که می‌آموزد شانه‌ها را در وضعیت خمیده و با چرخش به سمت جلو قرار دهد تا با فشار جاذبه مقابله کند. قوز کردن به سمت جلو، به‌تدریج در توانایی تنفس و کارکرد ریه‌ها نیز محدودیت ایجاد می‌کند.

برای پیشگیری از آسیب‌های گردن و ستون فقرات چه کنیم؟

جهت پیشگیری از این آسیب‌ها، باید هنگام استفاده از تلفن همراه، سر را بالا بگیرید، طوری که شانه‌ها و گوش‌ها در امتداد هم قرار بگیرند. اگر قرار است مدت زیادی به پایین نگاه کنید، باید سر را تا حد امکان بالا نگه دارید و در زمان به‌کارگیری طولانی‌مدت عضلات گردنی به خودتان استراحت بدهید، چراکه خستگی مفرط، تخریب سریع‌تری را به دنبال خواهد داشت. در نگاه کردن ممتد به سمت پایین، عضلات سفت، خسته و منقبض می‌شوند و دچار درد و اختلال خواهند شد؛ بنابراین باید زمان‌هایی را به کشیدن و حرکت دادن گردن اختصاص دهید تا عضلات سفت شده رها شوند. همچنین باید عضلات مرکزی بدن را تقویت کنید چراکه عضلات مرکزی ضعیف مانع صافی و کشیدگی میان تنه فوقانی می‌شوند و این موضوع بر عضلات گردن و شانه تأثیرگذار است. در حالت طبیعی وقتی روبرو را نگاه می‌کنید، یک قوس طبیعی در گردن وجود دارد که با خم شدن مداوم سر و بروز ناپایداری در مفاصل و اعصاب، این قوس از بین می‌رود در این وضعیت عصب‌هایی که از میان مهره‌های گردنی عبور می‌کنند ملتهب و تحریک می‌شوند و درد و عوارض نامطلوب در اندام‌های مختلف بدن ایجاد می‌کنند؛ بنابراین برای حفظ سلامت بدن خود لازم است هنگام کار با تلفن همراه، سر را در وضعیت مناسب نگه دارید.
 
1398/03/02