موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

بهترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به ام اس MS

بهترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به ام اس MS

ویژگی رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری و درمان ام اس (MS) چیست؟

در سال‌های اخیر محققان در جستجوی یافتن رابطه‌ای بین رژیم غذایی و بیماری ام اس تلاش وسیعی را آغاز کرده‌اند. در این بررسی‌ها دریافته‌اند، جوامعی که در رژیم غذایی خود از مقدار فراوانی چربی به خصوص چربی‌های اشباع‌شده، استفاده می‌کنند، بیشتر به بیماری MS دچار می‌شوند. در مقابل جوامعی که در رژیم غذایی خود بیشتر از ماهی‌های دارای اسید چرب امگا 3 استفاده می‌کنند، در مقابل این بیماری در امان هستند.
دکتر سوانک طی سال‌ها بیماران مبتلا به ام اس را با توصیه رژیم غذایی کم چربی که در آن مصرف چربی‌های اشباع‌شده به شدت محدود شده بود، درمان می‌کرد. در گزارش تحقیقات او که در مجله انگلیسی لانست به چاپ رسید، 144 بیمار مبتلا به ام اس تحت نظارت قرار گرفتند. در این مدت در افرادی که مقدار مصرف چربی اشباع‌شده در غذای روزانه آن‌ها خیلی کم و فقط به 20 گرم در روز محدود شده بود، در مقایسه با دیگر افراد، شدت بیماری و نرخ مرگ و میر پایین‌تر بود. موفقیت بیشتر برای افرادی ثبت شده که رژیم کم چربی خود را قبل از اینکه در اثر MS دچار معلولیت شوند، آغاز کرده بودند.
 

بهترین رژیم غذایی برای درمان بیماران MS چیست؟

دکتر سوانک معتقد است که اگر مقدار چربی اشباع‌شده در رژیم غذایی افراد مبتلا به ام اس حتی کمتر از 20 گرم باشد، روند بهبودی سریع‌تر و موفقیت بیشتر خواهد بود. در این تحقیقات نتیجه گرفته‌اند که در درجه اول چربی شیر و لبنیات برای افراد مبتلا به ام اس مضر است و در درجه بعدی چربی گوشت قرار دارد.
بیماران MS بیشتر به ماهی و غذاهای دریایی که دارای اسید چرب امگا 3 هستند، نیاز دارند. روغن ماهی از نظر اسید چرب امگا 3 به قدر کافی قوی و مؤثر است ولی در عین حال، برخی روغن‌های گیاهی از جمله روغن تخم کتان و روغن کانولا نیز ممکن است، مؤثر باشند. اشاره به این نکته ضروری است که برای اصلاح عدم تعادل چربی‌های مورد نیاز بدن، مصرف مقدار زیادی از اسیدهای چرب امگا 3 نیاز نخواهد بود، بلکه مصرف مقدار محدودی از آن در حد یک کپسول امگا3  در روز کافی خواهد بود.
 
1397/06/17