موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

آلودگی هوا سلامت مغزتان را به خطر می اندازد!

آلودگی هوا سلامت مغزتان را به خطر می اندازد!

آلودگی هوا به عملکرد شناختی آسیب می‌زند

نتایج یک بررسی جدید از دانشگاه پکینک پکن و دانشگاه ییل در آمریکا نشان می‌دهد قرارگیری بلندمدت در معرض هوای آلوده با کاهش عملکرد شناختی رابطه دارد. در این بررسی، پژوهشگران در طول 4 سال مهارت‌های ریاضی و کلامی حدود 20 هزار نفر را در چین تحت نظر قرار دادند. به گزارش بی بی سی، پژوهشگران این مطالعه معتقدند که این اثر، با بالا رفتن میزان قرارگیری در معرض نور آفتاب افزایش می‌یابد و بر مردان با تحصیلات پایین‌تر تأثیر بیشتری دارد.
این پژوهشگران معتقدند نتایج بررسی‌شان اهمیتی جهانی دارد؛ چراکه بیش از 80 درصد از جمعیت شهری جهان میزانی غیر ایمن از آلاینده‌های هوا را تنفس می‌کنند بر اساس تخمین سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوا که آن را قاتل خاموش می‌نامند، هر سال باعث مرگ 7 میلیون نفر در جهان می‌شود.

آلودگی هوا چگونه بر مغز شما تأثیر می‌گذارد؟

پژوهشگران این مطالعه میزان دی اکسید گوگرد، اکسید نیتروژن و ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرومتر را در محل زندگی شرکت‌کنندگان اندازه‌گیری کردند. سپس افرادی از هر دو جنس که 10 ساله و بالاتر بودند، بین سال‌های 2010 و 2014 میلادی با 24 پرسش استاندارد شده ریاضی و 34 پرسش شناخت کلمه، مورد آزمایش کردند. بررسی‌های گذشته نشان داده بود آلودگی هوا اثری منفی بر توانایی‌های شناختی دانش آموزان دارد. بر اساس یافته‌های این بررسی، آلودگی هوا همچنین خطر بیماری‌های تباه‌کننده یا تحلیل برنده‌ای چون بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل را نیز افزایش می‌دهد.
تصور بر این است که بسیاری از مواد آلاینده از راه‌های گوناگون، اثری مستقیم بر مغز دارند. برای مثال ذرات ریز معلق می‌توانند مواد سمی را از منافذ ریز عبور دهند و مستقیم وارد مغز کنند. برخی مواد آلاینده نیز می‌توانند اثری روان‌شناختی به‌جای بگذارند و خطر افسردگی را افزایش دهند.
 
1397/09/14