موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

شیردهی به نوزاد (قسمت سوم)


شیردهی به نوزاد (قسمت سوم)

در این مقاله با نحوه صحیح شیردهی به نوزاد آشنا خواهید شد.


 

نحوه صحیح شیردهی به نوزاد

مهمترین عامل در شیردهی برقراری تماس پوستی بین مادر و نوزاد است.این کار حس لذتبخشی را برای مادر و نوزاد فراهم می کند. بهتر است بخش عریان سینه مادر با بدن نوزاد در تماس قرار بگیرد به طوری که  دهان و بینی نوزاد توسط مادر قابل دیدن باشد و مسدود نشده باشد. همچنین نوزاد باید بتواند سرش را آزادانه بلند کند.
می توانید نوزاد را با یک پتوی لطیف از پشت بپوشانید . نوزاد در این موقعیت می تواند از طریق تنفس ،ضربان قلب و بوی مادر با او ارتباط برقرار کند. بعلاوه گرمای بدن مادر باعث حفظ دمای بدن نوزاد می شود. تمامی این عوامل در کنار هم به آرامش نوزاد کمک می کند.
جالب است بدانید که هرچه ارتباط بین نوزاد و مادر قوی تر باشد و میزان شیردهی بیشتر باشد،تولید شیر نیز در پستان مادر افزایش پیدا می کند.
بهتر است نوزاد را در بهترین موقعیت ممکن در آغوش بگیرید به طوری که هم خودتان راحت باشید و هم او به این کار کمک می کند که نوک پستان مادررا راحت تر در دهان بگیرد. حال این وضعیت می تواند خوابیده یا نشسته باشد. مهم راحت بودن مادر و نوزاد است.
در وضعیت آرام و مناسبی قرار بگیرید و به سمت عقب تکیه دهید.سپس نوزاد خود را با حفظ تماس پوستی به بخش بالای قفسه سینه خود و بین پستانها قرار دهید. به شکلی که شکم او روی قفسه سینه تان قرار بگیرد. 


وقتی نوزاد به سمت نوک سینه شما حرکت می کند سعی کنید از قسمت پشت و پایین تنه او را حمایت و کمک کنید. با این کار او می تواند کمی سرش را به طرف عقب حرکت دهد که به او در گرفتن پستان ،کمک می کند. شما هم می توانید در این کار به او کمک کنید. نوزادان گاهی قبل از به دهان گرفتن پستان،کمی با آن بازی می کنند این امری طبیعی است .
تمام تلاشتان این باشد که نوزاد بتواند به راحتی نوک پستان را در دهان بگیرد.بعد از آن می توانید تا حدودی موقعیت خود را تغییر دهید تا هر دو در موقعیت راحت تری قرار بگیرید. نوزاد را قدری به خود نزدیک کنید ؛تاجایی که چانه اش به نوک پستان فشار بیاورد و وقتی سرش را عقب برد بتواند به راحتی نوک پستان را در دهان بگیرد   .                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

به این نکته توجه کنید که نوزادان خیلی دوست ندارند آنها را به سمت پستان فشار یا هل دهید,بگذارید خودشان به این نتیجه برسند که نوک پستان را به دهان بگیرند. اگر با وجود قرار گرفتن درموقعیت مناسب و حفظ شرایط مناسب باز هم نوزاد تمایلی به مکیدن پستان نداشت ،ممکن است علت سیر بودن او باشد.

 
1396/10/21