موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

شیردهی به نوزاد (قسمت اول)

شیردهی به نوزاد (قسمت اول)

در این مقاله درباره مباحث زیر می خوانید:
- اهمیت شیردهی به نوزاد
- معایب تغذیه با شیرخشک
- نحوه صحیح شیردهی به نوزاد
- دوشیدن آغوز 
-شروع شیردهی
- راه های افزایش شیر
 
 

اهمیت شیردهی به نوزاد

شیردهی به نوزاد ، برای سلامت مادر و نوزاد اهمیت دارد. شیر دارای تمام مواد غذایی مورد نیاز نوزاد می باشد. بنابراین به رشد مغز و دیگر اندامهای او کمک  می کند .از طرفی مانع از بروز عفونت ها و بیماری های شدید در نوزاد می شود. 
در مادر نیز، شیردهی علاوه بر آنکه به مادر حس مفید بودن داده و پیوند میان مادر و نوزاد را تقویت می کند،خطر ابتلا به سرطان پستان و دهانه رحم را کاهش می دهد. شیردهی همچنین خونریزی های بعد از زایمان را کنترل می کندو بازگشت عادت ماهیانه به روال طبیعی را تسریع میکند. زنانی که به نوزاد خود شیر نمی دهند احتمال بیشتری دارد که در آینده به دیابت نوع دو مبتلا شوند.
بهتر است در 6 ماه اول بعد از تولد ، نوزاد از شیر مادر تغذیه کند و پس از آن کم کم تغذیه با غذاهای جامد را شروع کنید و بعد از دو سالگی به شیردهی خاتمه دهید.
 
ویدئو:اهمیت تماس پوست با پوست مادر و نوزاد

 
 
 

معایب تغذیه فقط با شیر خشک

عدم تغذیه نوزاد با شیر مادر باعث بروز مشکلاتی در سلامتی او می شود. مانند:
-افزایش بروز عفونت های گوش و ریه
-مشکلات گوارشی و اسهال
-افزایش بروز چاقی و بیماری های مزمن در آینده
-افزایش احتمال ابتلا به سرطان های دوران کودکی
-احتمال بروز مرگ ناگهانی در نوزادان
ویدئو:چرا برخی مادران نگران ناکافی بودن شیر خود برای شیرخوارشان هستند؟

 
 
 

دوشیدن آغوز یا شیر مادر 

آغوز مایعی غلیظ و زرد رنگ است که ابتدای شیر ترشح شده از سینه مادر می باشد که دو تا سه روز بعد از تولد با دوشیدن سینه ها به دست می آید.به دلیل غنی بودن این ماده از مواد مغذی ,خوردن آن برای نوزادان از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین نوزادتان را از آن محروم نکنید.
 
ویدئو:باورهای غلط درباره شیردهی

 
 
 

شروع شیردهی

با مالیدن چند قطره شیر،ابتدا نوزادتان را نسبت به شیر علاقمند کنید.همچنین چند قطره شیر را به نوک پستان بمالید تا از زخم شدن آن جلوگیری کنید.  چند وقت یکبار سینه هایتان را بدوشید تا سفت نشود .این کار هم برای شما مهم است هم برای نوزادتان. دوشیدن شیر هم چنین باعث افزایش تولید شیر می شود. برای دوشیدن شیر با دستانی تمیز و در مکانی راحت ،سینه هایتان را از بالا به سمت نوک آن ماساژ دهید.
 
ویدئو:آیا شیر من برای نوزادم کافی است؟

 
 
 

راه های افزایش شیر

یکی از بزرگترین دغدغه های بسیاری از مادران این است که آیا می توانند شیر خود را افزایش دهند؟اکثر خانمها نیازی به افزایش میزان شیر خود ندارند ؛زیرا سینه های یک زن شیرده برای تغذیه دو نوزاد کافی است!اما  اگر می خواهید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید، ویدئوی زیر را ملاحظه بفرمایید.

 
1396/10/07