موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

افزایش طبیعی هورمون تستوسترون

 افزایش طبیعی هورمون تستوسترون

هورمون تستوسترون نقش مهمی در بدن مردان دارد؛ اما مهم است که برای برخورداری از مزایای آن آسیب‌های جدی به بدنمان نرسانیم. از این رو در این مقاله 13 راه بی‌خطر برای افزایش تسترون آورده شده است. 

هورمون تستوسترون چیست؟

در بدن ما ترکیباتی به نام هورمون وجود دارند که تأثیرات مهمی بر سلامتی و تکامل ما دارند. یک گروه از این هورمون‌ها، هورمون‌های جنسی هستند. هورمون‌های جنسی زنانه مسئول ایجاد ویژگی‌های زنانه هستند و ترشح آن‌ها در زنان بیشتر است (مانند هورمون استروژن و پروژسترون). هورمون‌های مردانه نیز ویژگی‌های مردانه را ایجاد می‌کنند و بنابراین در مردان بیش از زنان تولید می‌شوند (مانند هورمون تستسترون).
میزان هورمون تستسترون با افزایش سن در مردان کاهش می‌یابد. کاهش این هورمون باعث کاهش میل جنسی مردان، اختلالات نعوظ، کاهش رشد عضلات، نوسانات خلق‌وخو و مشکلاتی در تمرکز و حافظه می‌شود. در این مقاله به یکسری از مواد غذایی طبیعی که می‌توانند به افزایش این هورمون در بدن کمک کنند اشاره شده است.

روی برای افزایش تستوسترون

روی یا زینک تأثیر زیادی در تولید تستسترون در بدن مردان دارد. زینک همچنین می‌تواند به تولید اسپرم‌های سالم در بدن مردان کمک کند.
منابع طبیعی دریافت روی عبارت‌اند از جگر، حبوبات و دانه‌های روغنی، غذاهای دریایی و تخم‌مرغ ویا می توان از  مکمل های غذایی حاوی روی  استفاده کرد.

استفاده از چربی‌های سالم برای افزایش تستسترون

هورمون‌های جنسی از چربی ساخته می‌شوند. بنابراین درصورتی‌که از رژیم‌های غذایی فاقد چربی پیروی می‌کنید اصلاً به نفعتان نخواهد بود. شما می‌توانید با مصرف چربی‌های سالم مانند ماهی چرب مانند ماهی تن و سالمون، دانه‌های روغنی، روغن‌زیتون، آووکادو و کره بادام زمینی، نیاز بدن خود به چربی را تأمین کنید. البته نیازی نیست در مصرف چربی زیاده‌روی کنید؛ زیرا در این صورت رشد و تفکیک عضلانی شما به مشکل بر خواهد خورد می توان از مکمل های امگا3 نیز استفاده نمود.

کاهش وزن برای افزایش تستوسترون

درست است که در آیتم قبلی اشاره کردیم که نباید چربی را از رژیم غذایی خود حذف کنید، اما این بدان معنا نیست که نیاز است چربی‌های مضر و اشباع بدن خود را تا همیشه نگه دارید! چربی‌های اشباع ذخیره شده در بدن آنزیمی به نام اروماتازرا فعال می‌کنند. این آنزیم هورمون تستسترون را به هورمون زنانه استروژن تبدیل می‌کند. بنابراین وزن مناسب نیز در حفظ سطح متعادل تستسترون مؤثر خواهد بود.
 

داشتن خواب کافی برای افزایش تستوسترون

داشتن 6 تا 8 ساعت خواب مفید در شبانه‌روز نقش مهمی در بازسازی بدن به‌خصوص عضلات دارد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مردانی که خواب کافی ندارند، سطح هورمون تستسترون بدنشان پایین‌تر از آن‌هایی است که از خواب کافی بهره‌مندند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیشترین سطح هورمون تستسترون بدنتان را زمانی تجربه خواهید کرد که بیش از 8 ساعت خواب مفید و عمیق داشته باشید.

پرهیز از استرس برای افزایش تستسترون

در دنیای امروز ما استرس بخشی جدانشدنی از زندگی ماست. در شرایط استرس بدن ما هورمونی به نام کورتیزول ترشح می‌کند. این هورمون دارای نقش تخریبی است و تحقیقات نشان داده‌اند که می‌تواند سلول‌های تولیدکننده هورمون تستسترون را از بین ببرد. اثر مخرب دیگر کورتیزول این است که می‌تواند جذب چربی‌های مضر را در بدن افزایش دهد. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد چربی‌های اضافه باعث تبدیل هورمون تستسترون به هورمون زنانه استروژن می‌شوند. پس تمام سعی خود را بکنید که از استرس دوری کنید و از تکنیک‌های آرام‌سازی برای کاهش استرس خود استفاده کنید.
 

مصرف ویتامین C برای افزایش تستوسترون

شاید کنترل کردن استرس در دنیای پراسترس امروز برایتان امکان‌پذیر نباشد. پس بهتر است از خود در برای استرس دفاع کنید. اثبات شده است که ویتامین C می‌تواند سطح هورمون کورتیزول را در بدن کاهش دهد. از طرفی می‌تواند آنزیم اروماتاز را نیز در بدن کاهش دهد. هردوی این عوامل چنانچه پیش‌تر نیز گفته شد باعث افزایش هورمون تستسترون و کاهش هورمون‌های زنانه خواهد شد. میزان پیشنهادی ویتامین C یا اسید آسکوربیک بین 1000 تا 1500 میلی‌گرم می‌باشد.

داشتن فعالیت بدنی کافی برای افزایش تستوسترون

بسیار بدیهی است که نداشتن فعالیت کافی یکی از عوامل مؤثر در کاهش تولید هورمون‌های مردانه است. باید به‌قدری تمرین کنید که گرفتگی عضلانی را با تمام وجود احساس کنید. اصطلاحی در این مورد وجود دارد که می‌گوید باید مانند یک جنگجو تمرین کنید!
 

استفاده از مکمل‌های افزایش تستسترون

اگر سنتان به بالای 40 سال رسیده باشد می‌توانید یک مکمل مناسب برای افزایش تستسترون انتخاب کنید. استفاده از این مکمل می‌تواند میل جنسی شما را افزایش دهد. البته این مکمل‌ها نباید در جوانی و زیر 30 سال استفاده شود.

استفاده از ویتامین‌های A،B و E برای افزایش تستوسترون

این ویتامین‌ها شاید به‌طور مستقیم تأثیری در افزایش تستوسترون نداشته باشند؛ اما در کنار ویتامین C و روی می‌توانند فرایند تولید تستسترون را افزایش دهند.
 

کنترل دمای بیضه‌ها برای افزایش تستوسترون

بهتر است مردان خصوصاً آن‌هایی که پشت‌میزنشین هستند از شلوارهای تنگ استفاده نکنند. افزایش دما و فشار وارده به بیضه‌ها، تولید اسپرم را با مشکل مواجه می‌کند. تولید اسپرم در دمایی پایین‌تر از دمای بدن اتفاق می‌افتد. همچنین لپ تاپ و سایر دستگاه‌های الکترونیکی را بین پاهای خود قرار ندهید.
 

اجتناب از مصرف گریپ‌فروت برای افزایش تستوسترون

میوه گریپ‌فروت گذشته از خواص بسیاری که برای بدن دارد، توصیه می‌شودکه توسط مردان استفاده نشود. گریپ‌فروت تجزیه هورمون استروژن را با مشکل مواجه می‌کند که نتیجه آن تولید کمتر تستسترون خواهد بود.
 

استفاده از آمینواسید دی-آسپارتات برای افزایش تستوسترون

آمینواسید D-aspartat یا دی-آسپارتات توسط غده هیپوفیز و بیضه‌ها تولید می‌شود. این آمینواسید می‌تواند تولید تستسترون را تا 40 درصد در بدن افزایش دهد. برای گرفتن بهترین نتیجه بهتر است روزانه 3 گرم از این مکمل آمینواسید استفاده شود.

مصرف کلم‌ها برای افزایش تستوسترون

یکی از راه‌های افزایش تستسترون بدن این است که از تولید هورمون زنانه استروژن در بدن جلوگیری شود. مصرف کلم‌ها مانند کلم بروکلی به دلیل داشتن یک آنزیم به نام DIM می‌تواند استروژن بدن را تجزیه کند. مصرف سبزیجات دارای فیبر بالا نیز همین اثر را خواهد داشت.

 
 
 
 
1396/10/16