موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

لباس‌ زیر تنگ باعث کاهش تعداد اسپرم در مردان می شود

لباس‌ زیر تنگ باعث کاهش تعداد اسپرم در مردان می شود

لباس‌ زیر تنگ دمای بیضه را افزایش می‌دهد

نتایج یک بررسی بزرگ و جامع در آمریکا نشان می‌دهد که اقداماتی ساده نظیر پوشیدن لباس‌های زیر گشادتر، می‌تواند به بهبود تعداد اسپرم مردان و هورمون‌های کنترل‌کننده تولید اسپرم کمک کند. نتایج بررسی‌های پژوهشگران دانشکده بهداشت عمومی تی اچ چن در آمریکا نشان داد تعداد اسپرم در مردانی که شورت‌های کوتاه می‌پوشیدند نسبت به مردانی که لباس‌زیر تنگ و اسلیپ می‌پوشیدند، 25 درصد بالاتر بود.
مشخص شده است که تولید اسپرم در انسان به افزایش دمای بالای 34 درجه سانتی‌گراد حساسیت دارد و به همین دلیل است که بیضه‌ها بیرون از بدن آویزان هستند. برخی از انواع لباس‌زیرهای تنگ بیضه‌ها را به بدن نزدیک‌تر می‌کنند و باعث می‌شوند بیضه‌ها گرم‌تر شوند. در مقابل در برخی دیگر مانند شورت کوتاه، بیضه‌ها آزادتر و خنک‌تر هستند. در این مطالعه شکل اسپرم‌ها و کیفیت DNA آن‌ها تحت تأثیر نوع لباس‌زیری که مردان می‌پوشیدند، قرار نگرفته بود.

دمای بالای بیضه‌ها علت اصلی کاهش تعداد اسپرم‌ها است!

این پژوهشگران سایر عواملی را که می‌توانند بر تعداد و کیفیت اسپرم‌ها تأثیر بگذارند، از جمله سن، شاخص توده بدنی یا BMI و عاداتی مانند سیگار کشیدن و استفاده از وان آب داغ را نیز در نظر گرفته بودند. در انتهای مطالعه مشخص شد که تنها عاملی که به‌شدت روی تعداد اسپرم‌ها تأثیرگذار بوده است، تفاوت لباس‌زیرهای استفاده‌شده توسط افراد مختلف بوده است و دمای بالاتر بیضه‌ها درون لباس‌زیرهای تنگ، باعث کاهش چشمگیر تعداد اسپرم‌ها شده بود.
نتایج این بررسی که در مجله تولید مثل انسانی منتشر شده، همچنین نشان داد هورمونی که از مغز ترشح می‌شود و به بیضه‌ها فرمان تولید اسپرم را می‌دهد، یعنی هورمون تحریک‌کننده فولیکول یا FSH نیز در مردانی که لباس‌زیر گشاد می‌پوشند، 14 درصد پایین‌تر است. در مردانی که لباس‌زیر تنگ می‌پوشند، به علت افزایش دمای بیضه و کاهش تولید اسپرم نیاز به ترشح شدن مقدار بیشتری هورمون است تا با تحریک بیضه، این کاهش اسپرم جبران شود.
 
1397/07/24