موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

11 علت ناباروری در مردان

11علت ناباروری در مردان

تحقیقات نشان داده است که زن و مرد هر دو حدود 35 تا 40 درصد از علل ناباروری را شامل می شوند.حدود 5 تا 15 درصد علل نیز ناشناخته است و در حال حاضر قادر به تشخیص آن نیستند.
عوامل متعددی در ناباروری مردان نقش دارند. در این مقاله قصد داریم شایع‌ترین علت‌های ناباروری در مردان را به شما معرفی کنیم.
 

1- واریکوسل

واریکوسل نوعی بیماری شایع در مردان  است که در آن رگ‌های اطراف بیضه‌ها متورم می‌شوند. بیماری واریکوسل موجب تولید اسپرم‌هایی با کیفیت پایین می‌شود. واریکوسل یکی از شایع ترین علل ناباروری مردان است که به آسانی قابل درمان است. برخی معتقدند واریکوسل در مردان بارور هم دیده می شود و به همین علت در مورد ارتباط آن با ناباروری و لزوم درمان آن سوال می کنند. واریکوسل بزرگی که درمان نشود می تواند باعث آسیب دائمی بیضه ها شود که ممکن است در نهایت به آتروفی وعدم کارایی بیضه ها منجر شود.
 

2- آزواسپرمی

حدود 10 درصد مردانی که نابارور هستند، اصلاً اسپرم تولید نمی کنند؛ یعنی در بافت بیضه آنها هیچ اسپرمی در مایع منی وجود ندارد و در واقع آزواسپرمی هستند.
این امر می تواند دو علت داشته باشد؛ نخست اینکه مجاری که اسپرم را از بیضه تخلیه می کنند، مسدود شده اند که می شود آزواسپرمی انسدادی و شایع ترین علت آن علل عفونی ست که ممکن است از راه تماس جنسی منتقل شده و موجب انسداد مجاری شود و اسپرم خارج نگرددمانند سوزاک وایدز. حتی ممکن است که عفونت های ادراری در دوران نوجوانی به طور درست درمان نشده باشند و این امر مشکلاتی را به وجود آورد.
دسته دیگر غیرانسدادی ست؛ یعنی اسپرمی تولید نمی شود، که طیف گسترده ای از علل ژنتیکی و وراثتی می تواند در این امر نقش داشته باشدمانند :
  • سندرم کینفلتر (Klinefelter)
  • فیبروز کیستیک (Cystic Fibrosis)
  • سندرم كالمن (Kallmann’s syndrome)
  • سندرم کراتگنر (Kartagener’s syndrome
همین طور علل محیطی، مثل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و عناصر و فلزات سنگین و گازهایی که در زمان جنگ تحمیلی استفاده شده است. در واقع گازهای شیمیایی می توانند موجب ناباروری و عدم تولید اسپرم شوند.

3- الیگواسپرمی

حدود 80 تا 90 درصد آقایان اسپرم دارند، اما اسپرم آنها ممکن است مشکلات مختلفی داشته باشند؛ یک دسته از آنها الیگواسپرمی هستند؛ یعنی تعداد اسپرم آنها بسیار کم است. در واقع الیگواسپرمی به حالتی گفته می شود كه غلظت اسپرم(تعداد اسپرم) در مایع منيی اندك باشد. به عنوان مثال فردی با تعداد زير 20 ميليون اسپرم در ميلی ليتر منی، اليگواسپرمی ست.

4- تراتواسپرمی؛ علتی که شیوع بیش تری دارد

  دسته بعدی از علل ناباروری که شیوع بیش تری دارد و ما از آن به عنوان تراتواسپرمی ذکر می کنیم، شامل گروهی ست که درصد زیادی از اسپرم ها دارای شکل نرمال نیستند.


5-  تغییر سبک زندگی بر ناباروری افراد اثرگذار است

  تغییر سبک زندگی بر ناباروری افراد اثرگذار است، جدااز آنچه گفته شد در خصوص علل ناباروری باید بیان کنیم که مؤلفه های زیادی در این خصوص وجود دارد و می توان به پارامترهای متعددی اشاره کرد؛ افزایش سن ازدواج و شیوع الگوهای رفتاری پرخطر مثل مصرف دخانیات , الکل ، ترکیبات روان گردان و اعتیادآور که بر سیستم تولید مثل اثرگذار است. درواقع مصرف موادمخدر صنعتی عامل مهمی ست که اسپرم را تحت تأثیر خود قرار می دهد و ما موارد این چنینی بسیاری مشاهده کرده ایم.
 

6- ناباروری در اثر مشکلات مربوط به انزال

انزال برگشت دهنده (Retrograde ejaculation) زمانی اتفاق می‌افتد که اسپرم به‌جای خروج از آلت تناسلی وارد مثانه شود. برخی از شرایطی که باعث انزال برگشت دهنده می‌شوند، عبارت‌اند از:
  • دیابت
  • آسیب‌های ستون فقرات
  • مصرف برخی داروها
  • جراحی پروستات، مثانه یا مجرای ادرار.
 
7- ناباروری در مردان به علت تومور یا سرطان
برخی تومورها یا انواع خاصی از سرطان‌ها می‌توانند بر باروری مردان تأثیر بگذارند. در برخی موارد، جراحی، اشعه یا شیمی‌درمانی که برای درمان تومورها انجام می‌شوند، باعث ناباروری در مردان می‌شود.
 
8- عدم تعادل هورمونی
عدم تعادل هورمونی در هورمون‌های مترشحه از هیپوتالاموس، غده هیپوفیز، تیروئید  نیز می‌تواند باعث ناباروری در مردان شود.
9- مشکلات مربوط به برقراری رابطه جنسی
بعضی از این مشکلات جنسی باعث ناباروری در مردان می‌شوند:
  • اختلال نعوظ
  • انزال زودرس
  • هیپوسپادیاس (Hypospadias) که در آن سوراخ آلت تناسلی به جای سر آلت در زیر آن قرار دارد.
  • یکسری مشکلات روانی و استرس که باعث کاهش میل جنسی می‌شوند.


10- قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس و دیگر پرتوها
قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس و دیگر پروتوها نیز باعث کاهش تعداد اسپرم می‌شود. دوزهای بالای پرتوها می‌تواند تولید اسپرم را به طور دائمی از بین ببرد.
 
11- استفاده بیش از حد از ابزارهای گرمازا
افزایش دما نیز باعث کاهش تولید اسپرم می‌شود. لباس‌های تنگ و یا کار با لپ‌تاپ یا رایانه برای دوره‌های طولانی‌مدت نیز دمای کیسه بیضه را افزایش داده و تولید اسپرم را در طول زمان کاهش می‌دهد.
 
1396/11/15