موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

پانکراس مصنوعی از تلفن شما برای مقابله با دیابت استفاده می‌کند

پانکراس مصنوعی از تلفن شما برای مقابله با دیابت استفاده می‌کند

پانکراس مصنوعی از تلفن شما برای مقابله با دیابت استفاده می‌کند

 
اگر شما به دیابت نوع ۱ مبتلا هستید، باید به‌طور مداوم میزان قند خون خود را کنترل کرده و از مقدار مناسب انسولین در بدن خود مطمئن شوید. هنگامی‌که دوز اشتباهی از انسولین را دریافت کنید، ممکن است عواقبی جدی و خطرناک در پی داشته‌باشد. با این‌حال، محققان به دنبال راه‌حلی هستند تا بیماران دیابتی بتوانند به‌جای پمپ‌ها و سوزن‌ها در زندگی روزمره به‌کار برند. دانشمندان با موفقیت یک سیستم پانکراس مصنوعی را آزمایش کردند که از یک الگوریتم بر روی تلفن هوشمند استفاده می‌کند و به‌طور خودکار سطوح مناسب انسولین را تنظیم کرده و به بیمار اعلام کند. نرم‌افزار پانکراس مصنوعی نصب‌شده بر روی تلفن همراه به "ارگان" (که کار پمپ انسولین و پایش میزان قند خون را انجام می دهد) می‌گوید تا سطح گلوکز را بر اساس معیارهایی چون میزان فعالیت، غذا و خواب تنظیم کند. در طول زمان هم دقت کنترل انسولین توسط این نرم‌افزار با یادگیری دوره‌های روزانه سطح انسولین و قند خون بهبود می یابد.

درواقع محققین در تلاش‌اند که نرم‌افزار پانکراس مصنوعی نصب‌شده بر روی موبایل، بیشترین شباهت را به عملکرد پانکراس در یک فرد سالم و بدون دیابت داشته باشد. پانکراس مصنوعی شبیه‌سازی‌شده قرار نیست که سطح ثابتی از قند خون را  ایجاد کند؛ در عوض، در تلاش است که سطح آن را در یک محدوده قابل‌قبول و مناسب بر اساس یک مدل پیش‌بینی‌شده، حفظ کند.

نتایج آزمایش ها امیدوارکننده بود. یک آزمایش ۱۲ هفته‌ای، کاهش قابل‌ملاحظه‌ای را هم در سطح هموگلوبین کلیدی (A1c) و هم در وضعیت هایپوگلایسمیک (افت شدید قند خون) بیماران دیابتی نشان داد؛ حتی در مورد بیمارانی که ملاحظات لازم برای افراد دیابتی را به طور کامل رعایت می کردند نیز این تاثیر مثبت دیده میشد.به عبارتی در مورد این بیماران منظم هم الگوریتم طراحی‌شده در نرم‌افزار، یک گام جلوتر از آن‌ها بود.

البته قبل از اینکه پانکراس‌ مصنوعی ذکرشده در این خبر وارد بازار شود، باید آزمایش های بیشتری را پشت سر بگذارد. با این حال در صورت موفقیت ابزارهایی چون این نرم‌افزار، می‌توان شاهد کاهش بسیاری از استرس‌ها در زندگی روزمره افراد مبتلا به دیابت بود.
 
1396/07/26