موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

شیوع بالای بیماری دیابت در ایران بویژه در بین زنان

شیوع بالای بیماری دیابت در ایران بویژه در بین زنان

شیوع بالای بیماری دیابت در ایران و بویژه در بین زنان

شهین یاراحمدی رئیس اداره غدد وزارت بهداشت در کارگاهی که با موضوعیت دیابت برگزار گردید اعلام کرد: بیماری دیابت از سال 1980 در جهان گسترش بیشتری پیدا کرده است به طوری که تعداد افراد مبتلا به دو برابر شده است. این بیماری شیوع بالایی دارد و به دلیل اختلالاتی در تولید هورمون انسولین ایجاد می‌گردد.
یاراحمدی همچنین اشاره کرد: بیماران دیابتی هم ,در صورت تشخیص به موقع و درمان مناسب، می‌توانند مانند افراد عادی زندگی کنند. در صورت پیشرفت این بیماری، ممکن است عوارضی چون کوری، نارسایی کلیوی و قطع اعضا ایجاد گردد.
دکتر یاراحمدی تأکید کرد که با پیروی از رژیم غذایی سالم ، پرهیز از مصرف هرگونه دخانیات و داشتن فعالیت بدنی کافی ، حفظ فشار خون در محدوده نرمال و کنترل چربی خون می‌توانیم از بروز دیابت نوع 2 پیشگیری نماییم.

یک نفر از هر 10 زن به بیماری دیابت دچار است.

دکتر یاراحمدی این‌گونه ادامه می‌دهد که: در حال حاضر 199 میلیون زن مبتلا به بیماری دیابت در جهان وجود دارند که تا آمار آن‌ها تا سال 2040 احتمالاً به 313 میلیون نفر خواهد رسید. از طرفی یک نفر از هر ده زن به دیابت دچار است و یک نفر از هر هفت زن باردار نیز از دیابت بارداری رنج می‌برد. جالب اینکه تقریباً نیمی از افراد مبتلا به بیماری دیابت حتی از بیماری خود باخبر نیستند.
امسال را سال "زنان و دیابت-آینده سالم حق ماست"نام نهادیم تا گامی در حفظ سلامت زنان برداریم. چرا که زنان از پایه‌های اجتماع هستند و ابتلای آن‌ها به دیابت بارداری می‌تواند سلامت هر دوی مادر و جنین را به خطر بیندازد.

شیوع دیابت بالای 11 درصددر ایران

در ادامه مصاحبه یاراحمدی بیان کرد که: دیابت در بین افراد بالغ در ایران حدود 11 درصد رواج دارد در حالی که شیوع آن در خاورمیانه حدود 14 درصد می‌باشد.
در ادامه مراسم، مدیر برنامه کشوری کنترل و پیشگیری از دیابت اعلام کرد که: 50-40 درصد از بیماران دیابتی به علت نارسایی شدید کلیوی نیاز به دیالیز و حتی پیوند کلیه دارند. فاطمه قائمی نیز پیرو اظهارات دکتر یاراحمدی اعلام کرد که شیوع دیابت بارداری حتی از 7 درصد هم بیشتر است. همچنین زنان مبتلا به دیابت بارداری و فرزندانشان در معرض ابتلا به دیابت و چاقی قرار دارند.
 
1396/09/02