موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

خطرات مگس سفید چیست؟

خطرات مگس سفید چیست؟

خطرات مگس سفید چیست؟

حشره سفیدی که این روزها در هوای تهران می بینیم چیست؟

نام این موجودات سفید رنگ، مگس سفید یا سفید بالک است. سفید بالک ها از آفات مهم برای طیف وسیعی از محصولات کشاورزی در بسیاری از نقاط جهان به ویژه در مناطق گرمسیری می‌باشند. سفیدبالک‌ها در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و به ویژه در شرایط گلخانه‌ای بر روی گیاهان زینتی و محصولات گلخانه‌ای در جمعیت‌های خیلی بالا دیده می‌شوند.
اندازه سفیدبالک‌ها کوچک و سطح بدن و بال‌های آن‌ها به وسیله پودر سفید رنگی پوشیده شده‌است. این مگس سفید در ظاهر همانندی زیادی به یک پروانه کوچک دارد، اما در مقیاس کوچکتر. مگس سفید یا سفید بالک کاملاً فعال بوده و می‌تواند آزادانه به اطراف پرواز کند و عموماً در زیر برگ گیاهان و در حال تغذیه از شیره گیاهان مشاهده می‌شود.

دلایل هجوم مگس سفید به شهرها

یکی از دلایل هجوم مگس سفید به محیط شهری، شرایط آب و هوایی به ویژه افزایش طول دوره گرما در تابستان است؛ وقتی دوره گرما طولانی شود، سفید بالک ها افزایش می‌یابند. اما دلیل مهم‌تر تغییرات اکو سیستم است؛ یعنی به دلیل استفاده بی‌رویه از سموم شیمیایی بی‌کیفیت در مزارع اطراف شهرهایی مثل تهران، حشرات شکارگر از جمله زنبورها (که مگس سفید را شکار می‌کنند) از بین می‌روند و در نتیجه این حشره سفید رنگ افزایش می‌یابد. در سالهای گذشته، شهرداری برای مقابله با مگس سفید در پارکها از نوارهای زرد رنگ دور درختان استفاده می نمود. زیرا مگس سفید علاقه زیادی به رنگ زرد دارد و جذب آن می شود و یا قسمتهای آسیب دیده درخت را ایزوله می کردند. ولی متاسفانه این روش ها در ریشه کنی مگس سفید تهران موثر نبوده است..
 

خطرات مگس های سفید چیست؟

انتقال بیماری‌های ویروسی از طریق مگس‌های سفید
مسئولان محیط زیست، با آنکه از بی خطر بودن سفید بالک ها برای انسان خبر داده‌اند، اما باز هم از شهروندان خواسته‌اند تا مراقب باشند مگس‌های سفید در چشم و دهان آنها نروند.
مطالعات بر روی این حشرات سفید رنگ نشان داده است که این موجودات می‌توانند آسیب‌های جدی به انسان وارد کنند:
با توجه به کوچک بودن مگس سفید و داشتن قابلیت ورود به دستگاه تنفسی از طریق حفرات بینی و دهان، این حشره می‌تواند سبب بروز التهاب و عفونت در دستگاه تنفسی فوقانی شده و زمینه را برای بروز عفونت‌های  قارچی و باکتریایی فراهم کند.
همچنین مگس سفید با ورود به مجاری تنفسی می‌تواند باعث تحریک مخاط شده و تظاهرات آلرژیک از جمله عطسه و سرفه ایجاد کند. آبریزش بینی خصوصاً در کودکان، افراد مسن و بیماران مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای تنفسی و آلرژیک مانند آسم، بیماری انسدادی تنفسی مزمن (COPD) و غیره از دیگر عوارض مگس سفید تهران است.
مگس سفید در زمینه انتقال بیماریها نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد. این حشره سفید
 می تواند با انتقال ویروس ها ناقل برخی از بیماریهای تنفسی باشد. این موضوع به ویژه دربارهٔ افرادی که دارای نقص سیستم ایمنی هستند، از قبیل بیماران دریافت‌کننده پیوند، بیماران مبتلابه سرطان، یا آنهایی که از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند، از اهمیت بیشتری برخوردار است. 
 




در مقابله با مگس سفید چه کار کنیم؟

بیشترین توصیه برای مقابله و مراقبت در زمینه آسیب‌های مگس سفید مربوط به دستگاه تنفسی فوقانی است. افرادی که ساعت‌های طولانی در محیط خارج از خانه حضور دارند یا افراد مستعد به ابتلا به بیماری‌های ریوی و عفونی، کودکان و افراد سالمند باید از ماسک‌های پارچه‌ای یا فیلتر دار استفاده کنند.
توصیه می‌شود در صورت ورود مگس سفید به چشم‌ها به‌ سرعت چشم‌ها را با آب بشویید تا حشره و آلودگی‌ها خارج‌شده و در صورت ورود این حشره به مجاری بینی نیز می‌توان بینی را با آب شستشو داد و آن را خارج  نمود.

1396/06/13