موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

علل بوی بد دهان و درمان آن

علل بوی بد دهان و درمان آن

یکی از مشکلاتی که برخی از افراد با آن مواجه‌اند و باعث ناراحتی آن‌ها هنگام حضور در جمع می‌شود، بوی بد دهان است. در این مقاله با موارد زیر آشنا خواهید شد:
- علت بوی بد دهان
- راه‌های درمان بوی بد دهان
 
 

علت بوی بد دهان چیست؟

بوی بد دهان اغلب به این علت است که آن‌چنان که باید دندان‌ها را مسواک نزده و نخ نمی‌کشیم. در نتیجه باکتری‌ها در دهان، بر روی دندان‌ها و نیز لثه‌ها به مانند کپک در گوشه‌های مرطوب حمام تجمع می‌یابند. چنانچه دندان‌ها و لثه را از تجمع باکتری‌ها پاک نکنیم، فرایند پوسیدگی ذرات غذایی به جای مانده در دهان توسط باکتری‌ها، موجب آغاز بوی بد خواهد شد. تجمع باکتری‌ها می‌تواند منجر به بیماری لثه شود. همچنین ممکن است خونریزی و تورم لثه همراه با بوی بد رخ دهد.
دیگر علت‌های بوی بد دهان عبارت‌اند از:

خشکی دهان

خشکی دهان نیز می‌تواند در بوی بد دهان نقش داشته باشد. گرچه برخی از افراد به خشکی مزمن دهان مبتلا هستند، اما دهان بیشتر افراد هنگامی‌که از خواب برمی‌خیزند، خشک است. در طول شب جریان بزاق به گونه‌ای چشمگیر کاهش می‌یابد. بزاق حاوی آنزیم‌های محافظی است که در کاهش تعداد باکتری‌های دهان نقش دارندبنابراین کاهش بزاق باعث رشد باکتریها می شود. هنگامی‌که از خواب بیدار می‌شوید، بوی دهان خود را احساس می‌کنید و تنها چیزی که در ابتدا به آن علاقه دارید دهان شویه است.

مصرف برخی داروها

داروها نیز می‌توانند موجب بوی بد دهان شوند. آنتی‌هیستامین‌ها و بسیاری از داروهایی که جهت رفع مشکل سینوس‌ها تجویز می‌شوند، موجب بدبو شدن دهان می‌شوند؛ زیرا این داروها علاوه بر خشکی بینی موجب خشکی دهان نیز می‌گردند. برخی از داروهای ضد افسردگی نیز موجب کاهش ترشح بزاق می‌شوند.

برخی از بیماری‌ها و عفونت‌ها

از دیگر علت‌های بوی بد دهان ، عفونت راه‌های تنفسی و سینوس‌ها، التهاب لوزه، تنفس دهانی، زخم‌های دهان، دندان فاسد، آبسه‌های دندان، بیماری‌های کبدی و ریوی می‌باشند. نفس افراد دیابتی بوی شیرین اسیدی دارد که در برخی اوقات قابل حس است. برخی ناراحتی‌های گوارشی که در آن‌ها مواد غذایی به سوی مری بازمی‌گردند (ریفلاکس) نیز می‌توانند موجب ایجاد بوی بد دهان گردند.

راه‌های درمان بوی بد دهان

 بهترین راه برای برطرف ساختن بوی بد دهان ، مسواک زدن مرتب، نخ دندان کشیدن، مراجعه به دندانپزشک جهت معاینه و درمان مشکلات لثه است. همچنین می‌توانید از توصیه‌های زیر استفاده کنید:

داخل دهان را بشویید

هرگز فراموش نکنید داخل دهان را مسواک بزنید. شما باید تمامی ذرات غذا و تجمع باکتری‌ها را از دهان خارج کنید. لازم نیست دندان‌ها را بسایید، چند بار مسواک کشیدن بر روی آن‌ها کافی است.و بعد از هر وعده غذایی داخل دهان را با آب شستشو دهید.

زبان را نیز مسواک بزنید

می‌توان با مسواک زدن زبان و زدودن باکتری‌هایی که علاوه بر لثه، بر روی زبان نیز تجمع می‌یابند، بوی بد دهان را برطرف سازید.

از دهان شویه ها استفاده کنید

 می‌توانید با چند بار شستن دهان با دهان شویه ، محیط دهان را ضد عفونی کنید. چنانچه از خشکی دهان رنج می‌برید و استفاده از دهان شویه را انتخاب می‌کنید از انواع فاقد الکل آن استفاده کنید. الکل موجب خشکی مضاعف دهان و افزایش بوی بد آن خواهد شد.

دهان خود را مرطوب نگه دارید

دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند که دهان خود را مرطوب نگه دارید تا بدین ترتیب از تجمع باکتری‌ها ممانعت به عمل آورید.می توان از انواع استیکرهای دهانی و قرصهای مکیدنی جهت ترشح بزاق و مرطوب نگه داشتن دهان استفاده نمود.

از خوشبوکننده دهان استفاده کنید

شما می‌توانید از داروخانه یک خوشبوکننده با رایحه مورد علاقه خود تهیه کنید و از آن استفاده کنید. برخی از خوشبوکننده‌های دهان دارای موادی هستند که از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

به دندان‌پزشک مراجعه کنید

چنانچه پس از مسواک زدن مرتب ، باز هم مشکل باقی بماند باید به دندان‌پزشک مراجعه کنیدتا دندانها از نظر پوسیدگی و عفونت و پلاکهای باقی مانده بر روی دندانها مورد معاینه قرار گیرند.
1396/11/04