موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

ارتباط میزان مصرف کربوهیدرات با مرگ و میر مبتلایان به تصلب شرائین

ارتباط میزان مصرف کربوهیدرات با مرگ و میر مبتلایان به تصلب شرائین

مصرف متعادل کربوهیدرات برای بیماران آرترواسکلروز ( تصلب شرائین ) ضروری است

بر اساس نتایج مصرف نامتعادل کربوهیدرات‌ها باعث افزایش خطر مرگ‌ومیر در بیماران مبتلا به آرترواسکلروز (تصلب شرایین) می‌گردد. در این تحقیق که بر روی 15400 بیمار انجام شد، مشخص شد که دریافت بیش‌ازحد کربوهیدرات (بیش از 70درصد از انرژی روزانه) و همچنین دریافت میزان کم آن (کمتر از 40 درصد از انرژی روزانه) هر دو می‌تواند آمار مرگ‌ومیر مبتلایان به آرترواسکلروز را افزایش دهد.
این روزها بسیار در مورد رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات و حتی فاقد کربوهیدرات می‌شنوید که در آن‌ها پروتئین‌ها و یا چربی‌ها، جایگزین کربوهیدرات‌ها می‌شوند. این نوع از رژیم‌های غذایی به‌عنوان یک استراتژی موفق در کاهش وزن ، محبوبیت فراوانی را در بین افراد مختلف پیداکرده‌اند. گاهی به بیماران مبتلا به تصلب شرایین نیز توصیه می‌شود که تا حد ممکن مصرف کربوهیدرات‌ها را محدود کنند؛ در حالی که نتایج این مطالعه نشان می‌دهد، مصرف متعادل کربوهیدرات‌ها برای حفظ سلامتی بیماران آرترواسکلروز ضروری است.

کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها در همه افراد خطرناک است؟

اینکه مصرف کربوهیدرات‌ها تا چه حد می‌تواند در افرادی با شرایط بدنی و پزشکی مختلف محدود شود، نیاز به مطالعات بیشتری دارد. از نتایج  مطالعه بالا مشخص است که این کار به نفع بیماران مبتلا به تصلب شرایین یا آرترواسکلریوز نخواهد بود. بااین‌وجود برخی از مطالعات نشان داده‌اند که جایگزین کردن کربوهیدرات‌ها با چربی و پروتئین گیاهی می‌تواند طول عمر افراد سالم را افزایش دهد؛ درحالی‌که جایگزین کردن آن‌ها با چربی‌ها و پروتئین‌های حیوانی باعث کاهش طول عمر می‌شود. چه‌بسا که در کشورهای آمریکایی و اروپایی، بسیاری از افراد از این الگو پیروی می‌کنند و به همین علت، طول عمر پایینی دارند.
به نظر می‌رسد در حال حاضر بهترین رویکرد تغذیه‌ای برای کاهش وزن و حفظ سلامتی، مصرف متعادل گروه‌های غذایی مختلف و داشتن فعالیت بدنی منظم باشد. تأثیرات پیروی از برخی از انواع رژیم‌های غذایی که محدودیت‌های خاصی را اعمال می‌کنند، در بلندمدت و در افراد مختلف هنوز به‌طور کامل مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته است. همه انواع رژیم‌های غذایی مخالفین و موافقینی دارند و به نظر می‌رسد بهترین راه برای حفظ سلامتی ، پیمودن مسیر تعادل باشد.


 تصلب شرائین یا آرترواسکلروز چیست؟

تصلب شرائین یا آترواسکلروزیس (atherosclerosis)، نام یک بیماری در رگ‌ها و نوعی آرتریواسکلروزیس است که با رسوب لیپید و کلسترول کم‌چگال بر روی دیواره داخلی سرخرگ‌های با قطر متوسط و بزرگ، مشخص می‌گردد. نتیجه این فرایند تشکیل پلاک‌های فیبری-چربی  به نام آتروما بوده که با افزایش سن رفته رفته ازدیاد می‌یابد و موجب تنگی عروق یا استنوزیس می‌گردد.
تصلب شرایین یکی از دلایل عمده مرگ و میر در بزرگسالان در جوامع پیشرفته و نیز کشورهای با میزان بالای استرس است، به‌طوری‌که برای ایران، به تنهایی سالانه حدود سیصد هزار مرگ قلبی مرتبط دربردارد.
تصلب شرایین که علت اصلی بروز بیماری‌های ایسکمی دهنده رگ‌های قلب و مغز به‌شمار می‌رود، از زمان‌های بسیار قدیم شناخته شده بوده‌است. قدیمی‌ترین ضایعه آترواسکلروز که مشخصات آن از نظر آسیب‌شناسی شرح داده شده در اجساد مومیایی شده مصر باستان با قدمت بیش از سه هزار سال قبل از میلاد پیدا شد. این گرفتاری یک روند التهابی مزمن است که در طی آن فرایندهای ایمنی با عوامل خطرساز متابولیک واکنش نموده و موجب شروع، گسترش و فعال شدن این ضایعه در رگ‌های بزرگ و متوسط می‌گردند. لخته‌ای که به دنبال شکاف خوردن ضایعه آترواسکلروتیک یا به دنبال کنده شدن سلول‌های اندوتلیوم در محل ضایعه در رگ گرفتار پدید می‌آید می‌تواند موجب آنفارکتوس بافتی (میوکارد و مغز) شود.

 
1397/11/03