موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

کرومیوم و نقش آن در تنظیم قند خون و لاغری

کرومیوم و نقش آن در تنظیم قند خون و لاغری

کروم یا کرومیوم یک ماده معدنی است که نقش اصلی آن کمک به متابولیسم و تنظیم قند خون می باشد، بدن ما به مقدار بسیار کمی کروم نیاز دارد و از این جهت کرومیوم جزء مواد معدنی کمیاب محسوب می شود.
کرومیوم باعث افزایش سرعت متابولیزم بدن می شود. بدن از کروم برای تولید اسید های چرب و کلسترول استفاده می کند.
محققین پزشکی بر این باورند که یکی از دلایل ابتلا به دیابت نوع 2 می تواند کمبود کروم و سایر مواد معدنی که بدن از آن ها برای متابولیزم گلوگز و تنظیم قند خون استفاده می کند مانند منیزیم، روی و منگنز باشد. به همین دلیل بسیاری از پزشکان مصرف مکمل کرومیوم را برای افراد دیابتی تجویز می کنند. (در همین رابطه مکمل دیابتون که یک مولتی ویتامین ویژه افراد دیابتی است را ببینید.)
کرومیوم با تنظیم متابولیزم و تنظیم قند خون باعث کاهش نوسانات قند خون و همچنین کاهش میل به مصرف بیش از حد مواد قندی و شیرین می شود. به همین دلیل یکی از علائم کمبود کروم در بدن تمایل به مصرف بیش از حد مواد قندی و شیرینی جات می باشد که این مسئله خود باعث چاقی و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دو می گردد. در نتیجه مکمل کرومیوم می تواند جدا از تنظیم قند خون ، نقش موثری در کاهش اشتها و لاغری نیز داشته باشد و یکی از مکمل های موثر در کاهش وزن به شمار آید. 
کرومیوم به عنوان یک چربی سوز در متابولیزم چربی ها و تبدیل آن ها به انرژی نیز نقش دارد. با این مکانیزم کرومیوم می تواند باعث افزایش انرژی بدن، چربی سوزی، لاغری و افزایش حجم و قدرت عضلات شود.
 

مقدار نیاز روزانه بدن به کرومیوم

مردان بین سنین 19 تا 50 سال 35 میکرو گرم در روز
زنان بین سنین 19 تا 50 سال 25 میکرو گرم در روز
مردان بالای 50 سال 30 میکروگرم در روز
و زنان بالای 50 سال نیازمند 20 میکروگرم کروم در روز می باشند.
 

منابع غذایی کرومیوم

گوشت گاو, شیرو لبنیات,کلم بروکلی، مخمر آبجو، سیب زمینی، سیب، موز، پرتقال ، انگور، غلات با سبوس منابع غذایی کرومیوم می باشند
کروم ملح های مختلفی دارد از قبیل کرومیوم پیکولینات / کرومیوم کلراید /کرومیوم سیترات وکرومیوم نیکوتینات که رایج ترین آنها کرومیوم پیکولینات است که به صورت مکمل غذایی با دوز 200 میکروگرم در داروخانه ها جهت کاهش وزن ، لاغری ، کاهش و تنظیم قند خون و همچنین در حجیم سازی عضلات عرضه می گردد. 

ماده غذایی (100 گرم)

میزان کروم (میکروگرم)

ماده غذایی (100 گرم)

میزان کروم (میکروگرم)

گوشت گوساله

57

تخم مرغ

16

جگر گوساله

55

مرغ

15

نان غلات کامل

42

کورن فلکس

14

نان جو کامل

30

گوشت گوسفند

12

پنیر چدار

30

بروکلی

11

پوست سیب

27

اسفناج

10

سیب زمینی

21

آب انگور

7.5

فلفل سبز

19

پرتقال

5

موز

1

آب پرتقال

2.2

لوبیا سبز

1.1

سیب پوست کنده

1.4

 
1396/04/12