موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

درمان کمردرد با تغذیه مناسب

رژیم غذایی مفید برای کمردرد

برای پیشگیری و غلبه بر کمردرد، استفاده از مواد مغذی در رژیم غذایی روزانه حائز اهمیت است. بسیاری از مواد معدنی و ویتامین‌ها نه‌تنها ضامن سلامتی کل بدن هستند، بلکه مانع ابتلا به ناراحتی‌های کمر می‌شوند. در این مقاله رژیم غذایی مفید برای کمردرد را به شما معرفی خواهیم کرد.
 

برای مبتلایان به کمردرد چه رژیم غذایی توصیه می‌شود؟

تخمین زده می‌شود که حدود 70% از مردم چه به صورت مزمن و چه گهگاه، از کمردرد رنج می‌برند. کمردرد می‌تواند بر اثر علل مختلفی ایجاد شود. به همین دلیل تشخیص علت آن توسط پزشک مهم است؛ زیرا تنها در این صورت درمان مناسب صورت خواهد گرفت.
با وجود اینکه علت کمردرد مختلف است، در تمام انواع کمر درد رعایت رژیم غذایی سالم و متعادل حائز اهمیت است. از طرف دیگر، وضعیت صحیح بدن هنگام نشستن و خوابیدن، کم کردن اضافه وزن و تقویت عضلات، سایر عادت‌هایی است که باید در سبک زندگی خود رعایت کنید؛ زیرا علاوه بر آنکه سلامت کلی شما را بهبود می‌بخشد، به درمان کمردرد نیز کمک خواهد کرد.
از نظر تغذیه غذاهای مختلفی می‌توانید میل کنید که حامل ویتامین‌ها و عناصر معدنی ضروری برای حفظ سلامت کمر و ستون مهره‌ها باشد. اگر رژیم غذایی شما کلسیم و پروتئین کمی دارد و سبزیجات تازه در آن جایگاهی ندارد و مملو از کربوهیدرات‌هاست، لازم است که عادات غذایی خود را تغییر دهید. برای حفظ سلامت کمر و سلامتی کلی بدن، باید از رژیمی سرشار از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید و از مصرف چربی‌های حیوانی، شکر، نمک، چای و قهوه  به میزان زیاد بپرهیزید.
 

ویتامین‌ها و عناصر معدنی لازم برای کمردرد

کمردرد، گردش خون ناکافی در کمر، گرفتگی عضلانی گردن و سفتی سراسر بدن می‌تواند نشانه‌های کمبود ویتامین و عناصر معدنی باشد. برای پیشگیری و از بین بردن این عوارض، مصرف میزان کافی از مواد مغذی که در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود، حائز اهمیت می‌باشد:

ویتامین A

ویتامین A برای حفظ سلامت استخوان‌ها، حفظ پوشش مخاطی و شادابی سلول‌های پوست ضروری است و ویتامین ضروری برای بافت‌های عضلانی و تاندون‌هاست. از دو منبع طبیعی به دست می‌آید که عبارتند از: ویتامین A رتینال که از منابع حیوانی تهیه می‌شود و ویتامین A بتاکاروتن که از منابع گیاهی تهیه می‌شود. اغلب بتاکاروتن پیش‌نیاز ویتامین A قلمداد می‌شود.
بتاکاروتن آنتی اکسیدانی قوی و تقویت‌کننده سیستم ایمنی است. در صورت وجود کمبود ویتامین A احتمال اینکه از درد مفاصل رنج ببرید بیشتر است؛ زیرا استخوان‌ها و بافت‌ها در بازسازی خود دچار مشکل می‌شوند. این ویتامین در غلات، میوه، خشکبار، سبزی‌ها، حبوبات، روغن، گوشت و ماهی یافت می‌شود.

ویتامین B6

ویتامین B6 که به پیریدوکسین هم شهرت دارد، جزء خانواده ویتامین‌های گروه B و محلول در آب بوده و برای سلامتی ذهن و بدن مورد نیاز است. همچنین ویتامین مهمی برای سیستم ایمنی است. متابولیسم بدن به ویژه متابولیسم پروتئین‌ها را تقویت می‌کند. به تعادل هورمون‌ها کمک می‌کند و چربی‌ها و کربوهیدرات را می‌شکند. مانع از استرس، کرامپ های عضلانی (گرفتگی عضلانی ) و خستگی شدید می‌شود و به همین دلیل برای پیشگیری از کمردرد مناسب است.
ویتامین ب 6 در دانه‌های گل آفتابگردان، خشکبار، موز، دانه‌های سویا و آجیل و سایر غذاها یافت می‌شود.می توان از مکمل غذاییB6  نیز استفاده کرد .

ویتامین B12

ویتامین B12 که به سیانوکوبالامین و همچنین ویتامین انرژی شهرت دارد، برای ساخت و حفظ گلبول‌های قرمز نیاز است و محرک اشتهاست. این ویتامین رشد را افزایش داده و انرژی آزاد می‌کند. در غذاهای مشتق از گوشت و برخی سبزی‌ها یافت می‌شود. گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، قارچ و مخمر آب جو حاوی B12 هستند. همچنین میتوان از مولتی ویتامین B12 هم استفاده نمود.


ویتامین C

ویتامین C که با نام اسید اسکوربیک نیز شناخته می‌شود، با ویتامین E و بتاکاروتن (مشتق از ویتامین A) سه جزء آنتی اکسیدان ها را تشکیل می‌دهند. وجود آن برای تولید کلاژن مورد نیاز در رشد و ترمیم بافت‌ها، عروق خونی و استخوان‌ها ضروری است. ویتامین C محلول در آب است و به سرعت از بدن دفع می‌شود. به همین دلیل ویتامین C را باید چند بار در روز میل کنید. مصرف ویتامین C همراه با ریبوفلاونوئیدها (موجود در پوست سفید مرکبات)، کلسیم و منیزیوم تأثیر بیشتری دارد.
این ویتامین‌ها در میوه‌ها و سبزی‌ها یافت می‌شود. مصرف میوه تازه که حاوی ویتامین C است قبل از وعده‌های غذایی یا هنگام صبحانه توصیه می‌شود. مواد غذایی غنی از ویتامین C عبارتند از: مرکبات، توت‌فرنگی، کیوی، گوانا، مویز، پرتقال، گوجه فرنگی و فلفل قرمز تازه.

ویتامین D

ویتامین D عامل جذب صحیح کلسیم و فسفر لازم برای استخوان‌ها، مفاصل و اعصاب بوده و ماده‌ای مغذی و حیاتی برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان می‌باشد. نام دیگر آن کلسیفرول است و به راستی می‌توان آن را ویتامین نور خورشید نامید. ویتامین D را در تخم مرغ، کره، جگر، روغن ماهی و شیر پرچربی می‌توان یافت.
 

ویتامین E

ویتامین E آلفا توکوفرول نیز نامیده می‌شود و محلول در چربی است. ویتامین E آنتی اکسیدانی قوی است که سلول‌های شما را از اکسیداسیون محافظت می‌کند و رادیکال‌های آزاد ناپایدار که پتانسیل آسیب زدن را دارند، خنثی می‌کند. ویتامین E همچنین به رفع خستگی و سلامتی عضلات و اسکلت کمک می‌کند. ویتامین E در روغن سبزیجات خام، خشکبار، آووکادو و جوانه گندم یافت می‌شود.

کلسیم

کلسیم برای بدن بسیار مورد نیاز است؛ از استخوان‌ها گرفته تا انعقاد خون و عملکرد عضلات. غذاهای سرشار از کلسیم شامل شیر، پنیر، ماست، سبزی‌های دارای برگ سبز، ماهی ساردین، غلات کامل و شیر سویا می‌باشد.

منیزیوم

منیزیوم به تشکیل استخوان، دندان، جذب کلسیم و پتاسیم کمک می‌کند. هرگاه کلسیم در درمان گرفتگی عضلات جواب نمی‌دهد، منیزیوم استفاده می‌شود. برای انقباض عضلات قلب و کمک به کنترل فشار خون از منیزیوم استفاده می‌شود. همچنین این ماده معدنی عنصری حیاتی برای عملکرد سلول‌هاست تا انرژی لازم را تولید کند. برای دریافت منیزیوم می‌توانید از سبزی‌های سبز، موز، جوانه گندم، ماهی و خشکبار استفاده کنید.همچنین از  مکمل منیزیم   موجود در داروخانه ها نیز میتوانید استفاده نمایید.

پتاسیم

پتاسیم یکی از الکترولیت‌هایی است که همه ما برای حفظ سلامتی بدن به آن نیاز داریم. همچنین برای رشد، ساخت عضلات و انتقال جریان‌های عصبی لازم است. پتاسیم عنصری اساسی برای حفظ سلامتی ستون فقرات وافزایش قدرت عضلانی است. این ماده معدنی در میوه و سبزی‌هایی چون سیب زمینی، گل کلم، گوجه فرنگی، موز و همچنین در ماهی آزاد و سایر غذاها وجود دارد.
 
1397/03/08

کپسول مگنیفورت هولیستیکا

۱۷۴,۴۰۰تومان۱۵۶,۹۶۰تومان