موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

بهترین زمان مصرف مکمل ها

بهترین زمان مصرف مکمل ها

در این مقاله قصد داریم تا به سوال متداول بسیاری از افراد درباره مکمل‌ها پاسخ دهیم؛ اینکه بهتر است چه زمانی و به چه صورتی مکمل‌ها را مصرف کنیم؟برای یافتن پاسخ، این مقاله را بخوانید.

ﻛﻠﺴﻴﻢ را چه زمانی مصرف کنیم؟

بهترین زمان برای مصرف  مکمل‌های کلسیم  شب‌ها می‌باشد. حتماً این مکمل را همراه با یک لیوان آب مصرف کنید. علی‌رغم تصور عموم مردم لازم است بدانید که خوردن کلسیم همراه با شیر نه‌تنها جذب آن را افزایش نمی‌دهد بلکه باعث کاهش آن می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود که مکمل‌های کلسیم را همراه با لبنیات، چای، قهوه و برخی از داروها مصرف نکنید.

بهترین زمان مصرف آهن

بهتر است مکمل‌های آهن را بعد از شام و قبل از خواب مصرف کنید.مصرف مکمل‌ آهن  با معده خالی برای برخی از افراد مشکلات گوارشی ایجاد می‌کنند؛ بنابراین این افراد مجبور هستند که آن را همراه با غذا مصرف کنند.
بهتر است هم‌زمان با مصرف قرص آهن، از مواد غذایی نظیر نان، لبنیات (شیر، ماست، پنیر و غیره)، چای و فیبر خودداری کنید. همچنین مکمل کلسیم را هم‌زمان با آهن مصرف نکنید. همه این‌ها می‌توانند جذب آهن  را کاهش دهند.
در مقابل باید بدانید که مصرف ویتامین C می‌تواند جذب آهن را افزایش دهد. پس می‌توانید هم‌زمان با مصرف مکمل آهن از میوه‌های غنی از ویتامین C نظیر مرکبات (پرتقال، لیمو و ...) و کیوی استفاده کنید. در صورتی که نتوانستید به میزان کافی میوه دریافت کنید از مکمل‌های ویتامین C استفاده کنید.

ویتامین C را چه زمانی استفاده کنیم؟

ویتامین C  یک ویتامین محلول در آب است که تنها چند ساعت پس از مصرف آن، در خون باقی می‌ماند. بعد از آن به‌سرعت توسط کلیه‌ها دفع می‌شود. برای جذب بهتر ویتامین C همراه با هر وعده غذایی از این ویتامین استفاده کنید.
نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که نباید ویتامین C را قبل از خواب مصرف کنید؛ زیرا این ماده اثر تحریکی دارد و خواب را از سر شما می‌پراند.
 

بهترین زمان مصرف ویتامین B

ویتامین‌های گروه B  محلول در آب هستند. به طور کلی بهتر است همه ویتامین‌ها را همراه با غذا مصرف کنیم. به خصوص بهتر است که ویتامین‌های گروه B همراه با میوه‌ها و سبزیجات خورده شوند تا جذب بهتری داشته باشند.
 

روی را چه زمانی مصرف کنیم؟

مکمل‌های روی (زینک) به تازگی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. روی یکی از مواد معدنی است که اثرات فراوانی در سلامتی دارد. از مکمل روی برای کاهش ریزش مو و تقویت آن، تقویت سیستم ایمنی بدن ،  افزایش رشد و اشتهای کودکان و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود.
مکمل‌ روی را نباید با معده خالی مصرف کنید. از طرفی مکمل‌های آهن با مکمل‌های روی تداخل دارند؛ بنابراین در صورتی که قرار بود از هر دو استفاده کنید، باید بین مصرف آن‌ها حدود 6 ساعت فاصله باشد. همچنین بهتر است مصرف مکمل روی با مصرف سایر داروها نیز حداقل 2 ساعت فاصله داشته باشد.

بهترین زمان مصرف ویتامین E

بهتر است ویتامین E  را نیز همانند سایر ویتامین‌ها همراه با غذا مصرف کنیم. از آنجا که ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است، همراه با چربی موجود در رژیم غذایی شما جذب می‌شود.
هیچ‌گاه قرص‌های ویتامین E را نصف نکنید و همیشه آن را به طور کامل قورت دهید. البته برخی از قرص‌های ویتامین E جویدنی هستند که این قضیه در مورد آن‌ها صدق نمی‌کند.

 
مکمل امگا 3 را چه زمانی مصرف کنیم؟
 برای جذب بهتر امگا 3 آن را همراه با وعده‌های غذایی مصرف کنید.
مکمل امگا 3  را هم مانند ویتامین E نباید بجوید یا نصف کنید. بلکه آن را قورت دهید. بهتر است امگا 3 را به طور هم‌زمان با ویتامین E مصرف کنید؛ زیرا ویتامین E مانع از اکسیداسیون امگا 3 می‌شود.

بهترین زمان مصرف فیبر ها
از فیبرها  برای کاهش وزن و درمان یبوست استفاده می‌شود. بهترین زمان برای مصرف مکمل فیبر صبح می‌باشد.
هیچ‌گاه هم‌زمان با مصرف ویتامین‌ها از مکمل فیبر استفاده نکنید. فیبر یک پوشش بر روی بافت داخلی روده ایجاد می‌کند و جذب ویتامین‌ها را کاهش می‌دهد.
 

زمان مصرف ویتامینA
ویتامین A نیز یک ویتامین محلول در چربی است؛ بنابراین برای جذب بهتر، ویتامین A را همراه غذا مصرف کنید.
 
ویتامین D را چه زمانی مصرف کنیم؟
شرایط مصرف  ویتامین D  همانند ویتامین A می‌باشد.
 

بهترین زمان مصرف پروبیوتیک ها
پروبیوتیک ها را می‌توانید همراه غذا مصرف کنید. حتی بهتر است برای جذب بهتر پروبیوتیکها ، آن‌ها را حدود 20 دقیقه قبل از غذا مصرف کنید.
 
 
1396/11/07