موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

کمبود خواب سیستم ایمنی بدنتان را بر علیه خودتان تحریک می‌کند!

کمبود خواب سیستم ایمنی بدنتان را بر علیه خودتان تحریک می‌کند!

کمبود خواب سیستم ایمنی بدنتان را بر علیه خودتان تحریک می‌کند!

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که کمبود خواب بر عملکرد سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارد و پاسخ‌های التهابی را در بدن افزایش می‌دهد. بر اساس این مطالعه، کمبود خواب ریسک بیماری‌های قلبی-عروقی و بیماری دیابت نوع دو را ، افزایش می‌دهد.
در این پژوهش، بیان ژن‌های مرتبط با سیستم ایمنی ، در هنگام خواب و بیداری در افرادی که خواب کافی داشتند با افرادی که دچار کمبود خواب بودند، مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج نشان داد که بیان ژن‌های مرتبط با عملکرد سیستم ایمنی هنگام محرومیت از خواب بیشتر می‌شود. در نتیجه آن، عملکرد سلول‌های بتاکه مسئول تولید آنتی بادی یا پادتن هستند، افزایش می‌یابد.
آنتی بادی ها علاوه بر دفاع در مقابل عوامل بیماری‌زا، می‌توانند باعث ایجاد آلرژی و آسم در افراد شوند. به همین علت است که افرادی که کم می‌خوابند، بیشتر دچار علائم مرتبط با آسم می‌شوند و یا بیماری آسم در آن‌ها تشدید می‌شود. در هنگام کمبود خواب مقدار برخی از اینترلوکین ها یا مولکول‌های سیگنال دهنده که باعث التهاب می‌شوند نیز، افزایش نشان می‌دهد.
محققان این پژوهش نتیجه گرفتند که کمبود خواب نه‌تنها بر عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد، بلکه سیستم ایمنی و سوخت و ساز بدن را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. کمبود خواب موجب تغییر در سیستمی می‌شود که عملکرد سیستم ایمنی بدن ما را تنظیم می‌کند. به نظر می‌رسد بعضی از این تغییرات درازمدت هستند و ممکن است بیماری‌های مزمنی در بدن ایجاد کنند؛ بنابراین داشتن خواب کافی و باکیفیت را جدی بگیرید.
 
 
 
1396/12/26