موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

آیا کم خونی می تواند سبب کاهش شنوایی شود؟

آیا کم خونی می تواند سبب کاهش شنوایی شود؟

آیا کم خونی می تواند سبب کاهش شنوایی شود؟

مطالعاتنشان داده است که فقر‌ آهن ممکن است مانع از اکسیژن رسانی صحیح به سلولهای شنوایی شود.
در این مطالعه، محققان، کاهش شنوایی را در بیش از 300000 فرد بزرگسال آمریکایی از سال 2011 تا 2015، مورد بررسی قرار دادند. میانگین سن این افراد 50 سال بود و بیشترشان زن بودند. نتایج نشان داد که 3.4 درصد از افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن ، دچار کاهش شنوایی بودند. درواقع افراد مبتلا به کم خونی در مقایسه با افراد فاقد کم خونی ،2.4 برابر بیشتر در معرض خطر کاهش شنوایی قرار داشتند.
اما دلیل ارتباط کم خونی فقر آهن با کاهش شنوایی ، چه چیزی می تواند باشد؟ آهن بخشی از هموگلوبین است که کار انتقال اکسیژن به سلول ها را انجام می‌دهد. بخشی از گوش داخلی که تحت تأثیر کاهش شنوایی حسی- عصبی قرار می گیرد، به وسیله یک سرخرگ تغذیه می شود؛ در صورت کمبود آهن ، گوش اکسیژن مورد نیاز خود را از طریق این سرخرگ دریافت نکرده و شنوایی آسیب می‌بیند.
نکته بسیار مهم آن است که بر خلاف سایر اندام‌ها، هنگامی‌که سلول های گوش داخلی آسیب دیده و می میرند، دیگر نمی توان آن‌ها را برای بازگرداندن شنوایی، ترمیم کرد؛ بنابراین بهترین اقدام آن است که از یک رژیم غذایی سالم و متعادل ، دارای مقدار کافی ویتامین‌ها و مواد مغذی از جمله آهن پیروی نمایید تا به این وسیله، سلامتی عمومی و همچنین سلامت شنوایی خود را حفظ کنید. 
مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است؛ هدف محققان در مطالعات بعدی آن است که بدانند که آیا درمان بیماری های کم خونی و دریافت  مکمل های آهن  ، به بهبود یا جلوگیری از کاهش شنوایی کمک می کند؟ به‌خصوص که کم خونی فقر آهن یک بیماری شایع و درعین‌حال قابل درمان در میان جوامع محسوب می‌شود.
 
1396/09/12